اردبیل/

شیخ صفی الدین اردبیلی موجب عزت و عظمت ایران شد

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: شیخ صفی الدین اردبیلی نه به چله نشینی صرف اکتفا کرد و نه عرفان نظری را جستجو کرد،بلکه با جمع بندی این دو، موجب عظمت ایران شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ دکتر صلاحی درنخستین همایش شیخ صفی الدین اردبیلی درسالن همایش های کتابخانه ملی افزود:شیخ العارفین موجب عزت و عظمت ایران شد ونام ایران را به عنوان کشوری متحد، مقتدر و پیشرفته در جهان معرفی کرد.

وی با اشاره به زندگی شیخ صفی الدین اردبیلی افزود: این عارف در 650 هجری قمری در روستا به دنیا آمد و به تعبیر مقام معظم رهبری وی عارف مجاهدات 700 تا 735 هجری قمری در میدان مبارزه در ایران بود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملیتصریح کرد: در عرصه تاریخ ابهاماتی است که با نقد و نظرات پژوهشگران ایننقاط تاریک روشنشده و ما را با میراث کهن آشنا می کند.

وی همچنین به جایگاه خاص شیخ صفی الدین اردبیلی در نزد مردم اشاره و اظهار کرد: شیخ صفی الدین اردبیلی شاگرد شیخ زاهد گیلانی بودند و از نظر تمکن مالی، نیازی به منصب های حکومتی نداشت؛ وی در کنار عرفای دیگر، علاوه بر روزه داری، چله داری و شب زنده داری، ملجا و پناهگاه مردم بود.

دکتر صلاحی ادامه داد:تفکر شیعه علوی در جامعه ایرانیدر شرایطی حاکم شد کهتفکر اسلام عام قدرت انسجام مردم و ملت را نداشت واسماعیلیان و خوارزمشاهیان سقوط کرده و مغولان نیز بر ایران می تاختند؛در چنین شرایطی این شخصیت شیخ صفی الدین اردبیلی بود که به تعبیر رهبر معظم انقلاب حکومت مرکزی معنوی با تفکر شیعه را شکل داد.

وی با اشاره به نقش ممتاز شیخ صفی الدین اردبیلی در عصری که اندیشه سیاسی و مکتب دینی پاسخ گو نبود، اظهار کرد: وی تفکری را که در گوشه عزلت داشت در حکومت وارد می کند و بدین ترتیب حکومت شیعی پشتوانه حکومت می شود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملیادامه داد: تعبیر رهبر معظم انقلاب از شیخ صفی الدین اردبیلی در این خصوص که وی یک عالم، یک عارف، یک مفسر و یک محدث بود، به این معنی است کهشیخ صفی الدین اردبیلینه به چله نشینی صرف و ذکر که سیره عملی است، پرداخت و نه عرفان نظری را جستجو کرد، بلکه هر دو را جمع کرد/س.

انتهای پیام/

برچسب ها: اردبیل ، همایش ، شیخ ، صفی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.