امروز در تاریخ؛

از فرار شاه خائن "محمدرضا پهلوی" تا آغاز تهاجم امریکا به مکزیک

فرار شاه خائن "محمدرضا پهلوی"، ارسال پیام 9 ماده‌ای حضرت امام خمینی(ره) برای ملت، هلاکت یزید بن معاویه "لعنة اللَّه علیه"، آغاز تهاجم امریکا به مکزیک و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 26 دی 1392 خورشیدی برابر با 14 ربیع الاول 1435 هجری و 16 ژانویه 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

فرار شاه خائن "محمدرضا پهلوی" از کشور در پی گسترش نهضت اسلامی ملت ایران (1357ش)
با فراگیر شدن جرقه‌های اولیه انقلاب و فشار نیروهای مخالف رژیم و هماهنگی قیام‌های مردمی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) و پس از وقایع خونین کشتار 17 شهریور و 13 آبان 57 و برگزاری مراسم چهلم‌های مختلف در شهرهای کشور و نیز اعتصاب کارگران شرکت نفت و از همه مهمتر چاپ اعلامیه توهین‌آمیز روزنامه اطلاعات، کنترل امنیت کشور از دست نیروهای رژیم و حتی حکومت نظامی خارج شد و موجب گردید که در مدت زمان کوتاهی، پایه‌های اقتدار رژیم 2500 ساله شاهنشاهی سست شده و منجر به فرار شخص اول مملکت گردد.

 در آن تاریخ، همه ناظران سیاسی معتقد بودند که حل بحران با ادامه حضور شاه امکان‌پذیر نیست و رهبر انقلاب اسلامی، به هیچ عنوان حضور شاه و رژیم سلطنتی را تحمل نخواهد کرد. سرانجام محمدرضا پهلوی سه روز پس از تشکیل شورای سلطنت به همراه همسر و خانواده خویش در حالی ایران را برای همیشه ترک نمود که به شدت می‌گریست. آنها سوار بر هواپیمای اختصاصی (شهباز) شده و در حالی که یک جت بوئینگ 707 و ده‌ها هلیکوپتر آن را همراهی می‌کردند از کشور خارج شدند. پس از رفتن شاه از کشور، جشن و شادمانی، سراسر میهن را فرا گرفت، مجسمه‌های شاه پایین کشیده شد و ارکان رژیم شاهنشاهی متزلزل‌تر گردید.

رحلت عالم بزرگوار آیت اللَّه "علی محدث زاده قمی" (1354ش)
آیت‌اللَّه علی محدث‌زاده قمی فرزند محدث بزرگ، حاج شیخ عباس قمی، در سال 1298ش در قم به دنیا آمد و در مشهد نشو و نما یافت. آیت‌اللَّه محدث‌زاده در سال 1320ش راهی قم شد و از محضر حضرات آیات شیخ ابوالحسن مشکینی و سید صدرالدین جزایری بهره برد. ایشان پس از هفت سال، به تهران رفت و به شیوه پدرش، رشته وعظ و خطابه و تصحیح و تالیف کتب را برگزید. این محدث گرانقدر، همچنین تعداد زیادی از کتاب‌های چاپ نشده پدر را تصحیح، تحشیه، مقابله و منتشر کرد. آیت‌اللَّه محدث‌زاده پس از واقعه خونین 15 خرداد 42، در حمایت از امام خمینی(ره) علیه رژیم اعتراض نمود که به همراه پنجاه عالم و روحانی دیگر بازداشت شد و به زندان افتاد. از این نویسنده و عالم دینی آثار متعددی بر جای مانده که امام صادق(ع) در 4 جلد از آن جمله است. آیت‌اللَّه محدث‌زاده قمی سرانجام در 26 دی ماه 1354ش در 56 سالگی در تهران درگذشت و پس از تشییعی با شکوه در تهران و قم، در قبرستان شیخان قم به خاک سپرده شد.

ارسال پیام 9 ماده‌ای حضرت امام خمینی(ره) برای ملت ایران (1357 ش)
همزمان با فرار محمدرضا پهلوی از ایران، امام خمینی(ره) پیامی در 9 ماده برای ملت ایران فرستادند که اهمّ آن عبارت بود از: "به کسانی که در شورای سلطنتی غیرقانونی به عنوان عضویت داخل شده‌اند اخطار می‌کنم که بی‌درنگ از این شورا کناره‌گیری کنند و در صورت تَخلّف، مسؤول پیش آمدها هستند؛ به وکلای غیرقانونی مجلسین اخطار می‌شود که از رفتن به مجلس احتراز کنند و در صورت تخلف، مورد مؤاخذه ملت شریف قرار خواهند گرفت." در همین پیام آمده بود: "کشاورزان نسبت به کشت گندم دیم اقدام نمایند؛ بانک‌ها از پرداخت سپرده‌های وابستگان رژیم و دزدان و غارتگران اموال بیت المال خودداری نمایند؛ دانشگاهیان باید به مبارزه خود علیه دولت غاصب و شاه و شورای غیرقانونی سلطنت ادامه دهند و استادانی را که با دستگاه ظلم رابطه دارند، نپذیرند." همچنین امام در این پیام، برپایی راهپیمایی روز اربعین را به مردم توصیه کردند.

تصرف منطقه نوسود توسط اشغالگران بعثی در اوایل جنگ تحمیلی (1359ش)
در یکی از حمله های نیروهای عراقی به نواحی شمالی در زمستان سال 1359، حاشیه مرزی نوسود تا مریوان، به تصرف دشمن درآمد . رزمندگان اسلام در عملیاتی به عنوان 'روح الله' در تیرماه 1360 توانستند منطقه شرق نوسود را از اشغال دشمن خارج و آزاد سازند.

حمله نیروهای چند ملّیتی به کشور عراق در پی اشغال کویت توسط رژیم بعث (1369ش)
در یازدهم مرداد 1369 ش با حمله نظامی عراق به کویت با این بهانه که کویت متعلق به عراق است، این کشور کوچک ظرف چند ساعت به اشغال نیروهای مهاجم درآمد. به دنبال این تجاوز آشکار، دولت‌های غربی به خصوص آمریکا تلاش وسیعی را برای محکومیت عراق و بیرون راندن آن‌ها از خاک کویت آغاز کردند. در نهایت پس از اولتیماتوم آمریکا برای خروج عراق از کویت و عدم توجه عراق به این تهدید، نیروهای چند ملیتی از بامداد بیست و ششم دی ماه 1369 حمله گسترده خود را با عنوان "طوفان صحرا" آغاز کردند که پس از چند روز، با شکست و عقب نشینی نیروهای عراقی، قوای متحد در منطقه مستقر شدند. این جنگ باعث حضور دایمی نیروهای چند ملیتی به ویژه آمریکا گردید تا این که پس از بهانه‌جویی‌های زیاد مبنی بر وجود داشتن سلاح‌های کشتار جمعی در عراق و پس از وقایع شهریور 1380 و حمله به برج‌های دو قلوی نیویورک، نیروهای آمریکا و انگلیس با حمله مشترکی به عراق، این کشور را به تصرف خود درآورده و نظام صدام را سرنگون ساختند. از آن پس خود در این کشور حاکم شده و منابع نفتی آن را غارت کردند.

مدیر باغ وحش تبریز را خرس خورد(1349ش)

سه شبکه با مقادیر فراوانی اسلحه و مهمات کشف شد.(1350ش)
یک مقام امنیتی در مصاحبه خود اظهار داشت در رابطه با این سه شبکه 120 نفر دستگیر شده اند و تسلیم مقامات دادرسی ارتش می شوند. یکی از این شبکه ها وابسته به حزب توده می باشد که توطئه ربودن سفیر امریکا را طرح نموده بودند. یک شبکه دیگر از مقامات عراقی دستور می گرفته اند و قصد ربودن شهرام پهلوی نیا را داشتند. در جریان ربودن پهلوی نیا یک نفر کشته شد

رحلت آیت اللَّه "محمد کوهستانی بهشهری" از زُهّاد و علمای مازندران(1392 ق)
آیت‌اللَّه شیخ محمد کوهستانی بهشهری پس از تحصیل دروس مقدماتی در زادگاه خود، به نجف اشرف عزیمت کرد و در حلقه‌ی درس حضرات آیات: میرزای نایینی و سید ابوالحسن اصفهانی جای گرفت. ایشان پس از اخذ درجه‌ی اجتهاد به زادگاه خود، کوهستان، بازگشت و به دور از هیاهوی شهر به تدریس و ارشاد مردم پرداخت.

آیت‌اللَّه کوهستانی در همان محل کوچک، چندین مدرسه بنا کرد و به تربیت طلاب علوم دینی پرداخت که شهید سید عبدالکریم هاشمی‌نژاد از آن جمله‌اند. این عالم ربانی سرانجام بر اثر بیماری، دار فانی را وداع گفت و پس از تشییعی با شکوه، در حرم مطهر امام رضا(ع) به خاک سپرده شد.

نقشه سری مبارزه جهانی علیه ایران فاش شد(1355ش)
و روشن گردید که نقشه مبارزه تبلیغاتی با ایران را سازمان بخشودگی و عفو بین المللی تنظیم کرده است و در 15 پایتخت اروپائی توزیع نموده تبلیغات درباره زندانیان سیاسی در ایران محور مبارزه ضد ایرانی است گفته شد که این دستورالعمل در نخستین روزهای رئیس جمهوری کارتر از طرف وی صادر گردیده است.

در ساعت 17/30، حدود 15 نفر از مردم شهر بابل ضمن اجتماع در مقابل مسجد گلشن این شهر، شعارهایی در حمایت از امام و علیه مقامات مملکتی سر دادند.(1356ش)

هلاکت یزید بن معاویه "لعنة اللَّه علیه" در شام پس از سه سال و نه ماه حکومت (64 ق)
در سال اول حکومت جور یزید بن معاویه، به دستور او، حضرت امام حسین(ع) و یارانش در واقعه‌ی کربلا به شهادت رسیدند. در سال دوم خلافت وی، مردم مدینه قتل عام شدند و در سال پایانی دولت یزید، مکه به محاصره درآمد و خانه خدا تخریب شد. در این میان خبر مرگ او، سپاهیانش را از ادامه‌ی محاصره‌ی مکه باز داشت. یزید بن معاویة بن ابی سفیان بیش از حکومت داری، در اندیشه‌ی راحت‌طلبی و خوشگذرانی‌های گناه آلود بود و به اصول و تعالیم اسلام، پایبندی نداشت. یزید به سبب ظلم و ستم فراوان در حق خاندان پاک پیامبر اسلام و دوستداران اهل بیت و نیز جنایات متعدد او، در نزد همگان فردی منفور و ظالم به شمار می‌آید.

تولد "ابن فارس رازی" دانشمند بزرگ ایرانی (325 ق)
احمد بن فارس بن زکریای رازی، ادیب و نحوی و شاعر لغوی بود و در ادبیات و بسیاری از علوم متداوله تبحر داشت. صاحب بن عباد دانشمند شهیر از شاگردان وی محسوب می‌شود. الاِتباع و المُزاوجه، اَخلاقُ النبی وسیرةُالنَّبی از جمله تالیفات وی می‌باشند. ابن فارس در سال 395 ق در شهر ری درگذشت.

قتل کعب بن اشرف شاعر مفسد به امر پیامبر اسلام(ص) (3 ق)
کعْب بن اشرف یهودی با سرودن اشعار بی‌ادبانه علیه پیامبر اسلام(ص) و مسلمانان، به ویژه زنان مسلمان، مشرکان مکه را علیه مسلمین تحریک می‌کرد. کعب از سوی پیامبر اکرم(ص)، مفسد فی الارض شناخته شد و دستور به قتل او داد.برای این کار محمد بن مِسْلَمَه داوطلب شد و او را در یک عملیات غافلگیرانه به قتل رساند. پس از قتل کعب بن اشرف، یهودیان مجبور به نوشتن قرارداد صلح با مسلمین شدند.

آغاز تهاجم دو ساله امریکا به مکزیک (1846م)
هم‌زمان با استقلال کشور مکزیک در قاره امریکا از دست استعمار اسپانیا در سال 1821م، شورش‌هایی علیه دولت مرکزی صورت گرفت. یکی از این شورش‌ها در سال 1836م در ایالت تگزاس که آن زمان جزئی از مکزیک بود، روی داد و به همین دلیل، قوای مکزیکی به رهبری رئیس جمهور وقت، سانتا آنا، در طی نبردی شدید، شورشیان را سرکوب کردند. ولی پس از مدتی رهبر استقلال‌طلبان تگزاس به نام هوستون با حمایت امریکا توانست قوای دولتی مکزیک را شکست دهد و بدین ترتیب در تگزاس رژیم جمهوری به ریاست هوستون اعلام گردید. در 4 ژوئیه 1845م، مجلس نمایندگان جمهوری مستقل تگزاس موافقت نمود که به صورت یکی از ایالت‌های امریکا به آن کشور ضمیمه گردد. این عمل موجب عکس‌العمل مکزیک شد و پس از قطع رابطه دو کشور، جنگ شدیدی میان مکزیک و امریکا در 16 ژانویه سال 1846م درگرفت. در نهایت با شکست مکزیک در فوریه 1848م، پیمان صلح منعقد شد که براساس آن امریکا مالک تگزاس عنوان گردید. هم‌چنین نواحی وسیعی شامل نیومکزیکو، کالیفرنیا، اریزونا و مناطق اطراف در شمال غرب مکزیک به امریکا واگذار شد و استعمار به صورتی دیگر شکل گرفت

فرار "امان اللَّه خان" حاکم افغانستان در پی قیام مردم مسلمان افغان (1929م)
امان اللَّه خان، بانی نظام سلطنتی در افغانستان در سال 1892م متولد گردید و هم‌چون آتاتورک در ترکیه و رضا خان در ایران، از سوی استعمار بریتانیا مأمور اسلام‌زدایی در افغانستان بود. وی پس از کشته شدن پدرش، در 20 فوریه 1919م به حکومت رسید و با انگلستان، روسیه، ایران و ترکیه به تفاهم دست یافت و استقلال افغانستان را تثبیت نمود. امان اللَّه خان اولین رئیس جمهور یک کشور اسلامی بود که رژیم کمونیستی و الحادی لنین در روسیه را به رسمیت شناخت و با آن رابطه برقرار کرد. وی شیفته مظاهر تمدن غرب بود و سفرهایی به اروپا انجام داد. امان‌اللَّه به همراه ایران و ترکیه دستور کشف حجاب و اختلاط مدارس دخترانه و پسرانه و استفاده از کلاه شاپو به سبک اروپاییان را صادر کرد. دین‌ستیزی او و عناد با روحانیون، با مخالفت‌های عمومی مردم افغانستان مواجه گردید و مردم افغان به تدریج از سال 1928م بر او شوریدند و در سال بعد او را ساقط کردند. امان اللَّه سپس مخفیانه به هندوستان و سپس در 16 ژانویه 1929م به ایتالیا گریخت و دیگر خبری از او منتشر نشد تا اینکه در 25 آوریل 1960م درگذشت.

مرگ "آرتور توسْکانینی" آهنگ‌ساز شهیر ایتالیایی (1957م)
آرتور توسْکانینی، موسیقی‌دان برجسته ایتالیایی در 25 مارس 1867م در شهر پارما ایتالیا به دنیا آمد. وقتی که در نوامبر 1908م، توسکانینی اولین کنسرت خود را در امریکا رهبری کرد، پیش از آنکه پرده بیفتد، لقب نابغه یکتا به دنبال اسمش چسبید و شهرتی فراگیر یافت. او نیروی حافظه عجیبی داشت و تمام جزئیات اُپراها را در خاطر داشت به طوری که در تمرین‌ها، حافظه دقیق او مایه ترس نوازندگان بود.

طبع کمالْ‌جوی توسکانینی کوچک‌ترین اهمال را نمی‌بخشید و اصرار داشت که آهنگ‌های او چنان اجرا شود که منظور نهایی آهنگ‌ساز، به وسیله ارکستر بیان گردد حتی اگر بر کاغذ نیز نیامده باشد. وی در طول سالیان فعالیت خود، آثار هنری متعددی خلق کرد که مایه حیرت جهانیان شد و آثار سحرانگیز او باعث گردید که او را استاد همه رهبران بنامند. آرتور توسکانینی در آوریل 1954م پس از هفتاد سال رهبری ارکستر از این کار دست کشید تا این‌که سه سال بعد در شانزدهم ژانویه 1957م در نود سالگی درگذشت.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.