لاریجانی در نطق پیش از دستور:

اظهارات مطهری وجهی برای اعلام جرم ندارد/سوال از وزرا حق نمایندگان است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: فارغ از محتوای مباحث مطروحه که قابل نقادی است این حد از اظهارنظر از جانب نمایندگان وجهی برای اعلام جرم توسط دادستانی ندارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق قبل از دستور جلسه علنی امروز (چهارشنبه 18 دی ماه) به بیان مطالبی پرداخت که از جهات مختلفی به وحدت قوا و پایان دادن به برخی حاشیه‌های رسانه‌ای اخیر از جمله نطق علی مطهری و واکنش قوه قضاییه به آن است.  
 
وی در ابتدای سخنان خود و در آستانه سالروز قیام 19 دی مردم قم گفت: حرکت جهنده و مجاهدانه قیام مردم شریف استان قم در سال در 19 دی 1356  نقطه آغاز مجدد توفندگی انقلاب اسلامی است.
 
لاریجانی تصریح کرد: حکومت دیکتاتوری پهلوی با ایجاد شرایط خفقان سخت و سرکوب آزادی‌خواهان دچار اشتباه محاسباتی شد و با نگارش مقاله توهین آمیز به امام قدس السره تصور کرد ریشه مخالفان را برکنده و می‌تواند کار را تمام شده تلقی کند که ناگاه فرزندان امام با انگیزه دفاع از آیین مقدس اسلام و حمایت از مرجعیت به خیابان‌های قم ریختند و طوفانی به پا کردند که این طوفان خشم انقلابی بود که کار رژیم سفاک پهلوی را یک سره کرد.  
 
وی ادامه داد: این نکته است که جوهره انقلاب ما را مشخص می‌کند گرچه در این 35 سال پس از انقلاب در باب هویت انقلاب، تئوری پردازی‌های زیادی شده است و ریشه‌های انقلاب را جستجو کرده‌اند و در هر یک از این تئوری‌ها نکات صادق وجود دارد، گاه اختلاف طبقاتی، گاه رشد طبقه متوسط، گاه رشد درآمدهای نفتی و رشد شهرنشینی، گاه فساد دستگاه حکومت پهلوی، گاه استبداد رژیم و نظایر آن مورد اشاره واقع شده که هر کدام وجهی از انرژی متراکم انقلاب را شکل می‌داد.  
 
لاریجانی تاکید کرد: اما عنصر اصلی قیام ملت در آن چیزی بود که امام بهتر از هر کس بر آن وقوف داشت و بارها تکرار فرمود که ملت برای اسلام قیام کرد، حرکت 19 دی و شهادت تعدادی از مردم قم جوهره انقلاب را برای کسانی که قصد فهم حقیقت انقلاب را دارند مکشوف نمود که بعدها با مراسم چهلم شهدا در سایر شهرها به جریان وسیعی در سطح ملی بدل شد.  
 
وی افزود: عدم درک این واقعیت جوهره انقلاب توسط رجال سیاسی غرب و منطقه که معمولا سطحی نگر بودند در طول سه دهه پس از انقلاب هم مشکلاتی برای ملت بزرگ ایران فراهم کرد نظیر جنگ عراق و هم مسائلی برای خودشان ایجاد کرد که امروز در میانه این مشکلات در منطقه دست و پا می‌زنند و هم نگاه سطحی به انقلاب باعث شد که آمریکایی‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی هوس موج سواری پیدا کنند و تصور نمایند می‌توانند با روحیه تاجر مآبانه مجددا سلطه استعماری خود را نگه دارند.  
 
*نقش امام در مبارزه با شیطان بزرگ 

دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی کشور اظهار داشت: اشتباهاتی که در دولت موقت صورت گرفت این وسوسه را در آنان تقویت کرد که با نگاه نافذ امام (ره) در مبارزه با شیطان بزرگ به کلی میدان را از آنان گرفت، در جنگ صدام آمریکا و غرب با تصور این که فشار بر دولت نوظهور انقلاب و ایجاد اختلاف در درون و ترور رهبران می‌تواند انقلاب را از مسیر خود منحرف کند همه گونه سازمان‌دهی کمک به صدام و تحریم علیه ایران را انجام دادند اما امام دفاع مقدس را دفاع حق علیه باطل در چارچوب آموزه‌های اسلامی تبیین کردند.
 
*ستیز هسته‌ای غرب با ایران فایده‌ای ندارد 

وی تاکید کرد: این جوهره انقلاب با مجاهدت اسلامی تبلوری جدید یافت و به صورت حقیقتی قدرتمندتر از گذشته تجلی یافت که امروز قابل انکار در صحنه جهانی و منطقه‌ای نیست. در عین حال مجموعه قرائن نشان می‌دهد که غرب حتی دیرهنگام هنوز به درستی متوجه نشده است که با چنین انقلابی ستیز از سنخ ماجراجویی هسته‌ای بی‌فایده است در غیر این صورت با روحیه تاجر مآبانه آن هم در شرایطی که خود آن‌ها تقاضای مذاکره برای حل موضوع را داشتند برخورد نمی‌کردند.  
 
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یاد شهدای 19 دی در استان قم را گرامی می‌داریم.

*همکاری صادقانه مجلس با دولت

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دوم سخنان خود تصریح کرد: نکته دیگری که باید به آن اشاره شود این معناست که مجلس شورای اسلامی پس از انتخابات باشکوه ریاست جمهوری با تحلیل دقیق شرایط کشور همکاری صادقانه با دولت را مبنای خویش قرار داد مخصوصا مشکلات اقتصادی کشور همکاری سه قوه می‌تواند هم فضای تحرک را برای کارآفرینان اقتصادی فراهم نماید و هم در مذاکرات هسته‌ای قدرت بیشتر برای عزیزان مذاکره کننده تدارک کند به همین جهت در اولین گام به وزرای دولت رای اعتماد قابل توجه داد.

*نمایندگان در رای اعتماد به وزرا بسیاری از سلیقه‌ها را نادیده گرفتند

رئیس نهاد قانونگذاری کشور تصریح کرد: من شهادت می‌دهم که در این جهت نمایندگان محترم بسیاری از سلیقه‌ها را نادیده گرفتند. شهادت می‌دهم نمایندگان محترم بسیاری از سلیفه‌ها را نادیده گرفتند و صرفا به خاطر همکاری با دولت جدید و ایجاد امید در بهبود شرایط کشور به 15 عضو هیئت دولت رای اعتماد دادند.

*عدم رای اعتماد مجلس به سه وزیر امری غیرمعمولی نیست

وی تاکید کرد: این که سه وزیر نتوانند رای اعتماد مجلس را اخذ نمایند امر غیرمعمولی نبوده و غالبا در رای اعتماد به وزرا برخی از افراد موفق به دریافت رای اعتماد نمی‌شوند.

*سوال از وزرا حق نمایندگان است

وی افزود: در لایحه اصلاح قانون بودجه، مجلس همکاری جدی با دولت کرد، البته روشن است وجهه دیگر وظایف نمایندگی نظارت بر کار دولت است و یکی از صور نظارت سوال است و این حق نمایندگان است در کل این گونه نظارت‌ها همیشه جلوگیری از کجی‌ها می‌کند و از انباشتگی اشکالات مانع می‌شود.

*نباید انتظار داشت که مجلس نقش مستقل خود را از دست بدهد

لاریجانی تاکید کرد: نباید انتظار داشت که مجلس نقش مستقل خود را از دست بدهد چرا که استقلال قوا سرمایه اصلی حیات دمکراسی و مردم سالاری است.

*بخشی از اصلاح‌گری سیستم حکومتی از طریق سوال نمایندگان است

رئیس نهاد قانونگذاری کشور در ادامه خاطر نشان کرد: البته از هر حقی که زیادتر از حد معمول استفاده شود به ضد خود بدل می‌شود که قطعا همکاران به این امر توجه کافی خواهند کرد اما باید توجه داشت بخش مهم از انتقادپذیری و اصلاح‌گری در درون سیستم حکومتی از طریق سوال نمایندگان محقق می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش سوم سخنان خود به اظهارات اخیر علی مطهری نماینده تهران و واکنش‌های قوه قضاییه و اعلام جرم این دستگاه اشاره کرد و گفت: نکته دیگری در باب مطالب سخنرانی همکار گرامی آقای مطهری است که موجب بحث‌هایی در کشور شده است.

*اظهارات مطهری وجهی برای اعلام جرم ندارد

وی افزود: فارغ از محتوای مباحث مطروحه که قابل نقادی است این حد از اظهارنظر از جانب نمایندگان وجهی برای اعلام جرم توسط دادستانی ندارد.

*ضرورت پیگیری اظهارات مطهری از طریق هیئت نظارت

رئیس قوه مقننه افزود: اگر تصور توهین از عبارات ایشان شده باید از مسیر قانونی که در تبصره 1 ماده 9 قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان مصوب 1391.01.15 آمده است اقدام شود و احتیاج به این همه بحث رسانه‌ای در کشور نداشت.

* برخی اظهارات مطهری نسبت به قوه قضاییه تحقیرآمیز بود/ دادستان از تفسیر محدود قانون پرهیز کند

لاریجانی خاطر نشان کرد: ضمن این که بنده برخی دعاوی آقای مطهری به خصوص آن چه نسبت به قوه قضاییه مطرح کردند را نادرست می‌دانم و قدری هم تحقیر آمیز اما بحث بر درستی یا نادرستی گفتار نیست بحث براین است که آن ساحتی که در قانون اساسی برای صیانت از آزادی بیان مخصوصا برای نمایندگان قائل شده‌اند، انتظار دارند دادستان محترم از تاثیرمحدود قانون پرهیز کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: قطعا مقصودم توجه بلاوجه در تفسیر قانون نیز نمی‌باشد بلکه مراد مر قانون است و با نگاه خوش بینانه به آزادی بیان و این رویکرد برای وجهه نظام و آینده آن قطعا بهتر و نافع تر است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار