آیت‌الله نوری‌همدانی:

قیام19 دی تجلی اراده ملی در شکل‌گیری انقلاب اسلامی بود

آیت‌الله نوری همدانی گفت: قیام 19دی تجلی اراده ملی در نهضت انقلاب اسلامی و بصیرت مردم قم در شکل‌گیری آن بود.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، آیت‌الله نوری‌همدانی امروز(18دی) در مسجد اعظم، با اشاره به واقعه  قیام خونین مردم قم در «19 دی 1356 » اظهار داشت: سالروز واقعه خونین قیام مردم قم در  19دی سال 1356 روز ماندگار در نهضت امام(ره) و انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به جزئیات قیام خونین 19 دی افزود: قیام مردم قم و روحانیون به جهت درج مقاله‌ای توهین‌آمیز  در روزنامه اطلاعات، با تحصن در بیوت مراجع آغاز شد.

این مرجع تقلید با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) ادامه داد: مردم قم  به خوبی از امتحان بزرگ انقلاب سربلند برآمدند، همانطوری که امام صادق(ع) در روایتی به اهل قم سلام می‌دهند.

وی با اشاره به آیه  قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى خاطرنشان کرد: امام راحل 28 بار در نوشته‌ها و سخنرانی‌های خود با محور قرار دادن این آیه شریفه قیام خود را آغاز کردند.

آیت‌الله نوری همدانی قیام نوزده دی را تجلی اراده ملی دانستند و گفت: 19دی ماه تجلی اراده ملی در نهضت انقلاب اسلامی و بصیرت مردم قم در شکل‌گیری انقلاب اسلامی است.

وی به نقش دیگر مراجع در پیروزی و شکل‌گیری انقلاب اسلامی اشاره و ابراز داشت: مرحوم آیت‌الله‌العظمی بروجردی نیز در راه  انقلاب تلاش بسیاری داشتند، وی با وجود جایگاه برجسته‌ای که داشتند مسائل و سؤالات سیاسی را به حضرت امام(ره) ارجاع و حضرت امام(ره) نیز در آمدن وی به شهر مقدس قم نقش اساسی  را ایفا کردند و همواره به آن عالم و مرجع بزرگ احترام می‌گذاشتند.

این مرجع تقلید با اشاره به تاکیدات حضرت امام(ره) مبنی بر لزوم توجه به دو مقوله فرهنگ و جهاد، یادآور شد: ما به عنوان طلاب حوزه علمیه باید همواره به دو بال فرهنگ و جهاد مجهز باشیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: قیام ، دی ، قم ، ایران ، نهضت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار