تبریز/

فشردگی خاک عاملی برای ناتوان شدن ریشه گیاه در جذب مواد غذایی

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: اگر خاک فشرده شود، ریشه گیاه نمی تواند به عمق پایین نفوذ کند و به همین دلیل آب و مواد غذایی کمتر جذب می شوند.

 

احمد احمدی فر در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: فشردگی خاک در رشد گیاهان هم اثرات خوب و هم اثرات بد و نامطلوب دارد.

وی تشریح کرد: فشردگی به مقدار کم در بهتر چسبیدن خاک به بذر تاثیرگذار بوده و به همین دلیل سرعت جوانه زدن بذر افزایش می یابد.

احمدی فر به افزوده شدن انشعابات ریشه در خاک هایی با فشردگی متوسط اشاره کرد و ادامه داد: در خاک هایی با فشردگی متوسط، انشعابات ریشه بیشتر شده و بعضی از مواد غذایی نظیر فسفر بهتر جذب می شود.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: گاهی ماشین آلات بزرگ و مصنوعی مثل تراکتور، کمباین و وسایل خاک ورزی و گاهی عواملی نظیر تگرگ و قطرات باران فشردگی خاک را در پی دارند.

وی اظهار داشت: فشردگی متوسط در خاک ضمن کاهش تبخیر آب در کاهش تلفات آب موثر است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره ای به استفاده نامطلوب گیاه از ازت در خاک های فشرده افزود: کمبود هوا در خاک به دلیل فشردگی خاک باعث نفوذ کمتر هوا به داخل خاک شده و گیاه به خوبی از ازت استفاده نمی کند.

احمدی فر از ضعیف شدن گیاه گفت و تاکید کرد: فشردگی خاک با ضعیف تَر نمودن گیاه مقاومت آن را در برابر بیماری ها کم خواهد کرد/س

برچسب ها: فشردگی ، خاک ، ریشه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.