پس از درخواست اوباما از سنا؛

خودداری رهبر اکثریت سنا از به رای گذاشته شدن طرح تحریم های جدید علیه ایران

رهبر اکثریت سنای آمریکا پس از درخواست اوباما ار سنا برای خودداری از تصویب طرح تحریم های جیدی علیه ایران از به رای گذاشتن آن خودداری کرد

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تی وی:هری رید، رهبر اکثریت سنای امریکا، از به رای گذاشتن طرح تحریم‌های بیشتر علیه ایران جلوگیری کرده است.

رید، سناتور دموکرات امریکا، پس از درخواست باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور از سنا برای خودداری از تصویب این طرح، از به رای گذاشتن آن خودداری کرده است.

این در حالی است شماری از سناتورهای امریکا از طرح اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران که ماه گذشته از سوی رابرت منندز، سناتور دموکرات و مارک کیئرک، سناتور جمهوری‌خواه مطرح شد، حمایت کرده‌اند.

حامیان این طرح در سنای امریکا ابتدا 26 تن بودند، اما اکنون 59 سناتور حمایت آشکار خود را از آن اعلام کرده‌اند.

هدف این طرح جدید قطع کامل صادرات نفت ایران در مدت دو سال و قرار دادن صنایع معدنی، بخش مهندسی و ساخت‌وساز این کشور است. در عین حال اختیارات دولت امریکا در کاهش تحریم‌ها علیه تهران را نیز محدود می‌کند.

در این طرح همچنین خواسته شده است در صورت تصمیم تل آویو برای حمله به تاسیسات برنامه انرژی هسته‌ای ایران، دولت امریکا باید از اسرائیل حمایت «دیپلماتیک، نظامی و اقتصادی» به عمل آورد.

همچنین، رید این تصمیم را پس از آن گرفت که کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یک‌شنبه اعلام کرد که ایران و شش قدرت جهانی با آغاز اجرای توافق ژنو از 30 دی موافقت کرده‌اند.

پبشتر، رئیس جمهور امریکا تهدید کرد تا زمانی که مذاکرات هسته‌ای در جریان است، هر گونه طرح افزایش تحریم‌های علیه ایران را وتو خواهد کرد. اوباما همچنین هشدار داد که طرح سنا می‌تواند درهای دیپلماسی را ببندد.

ايران و شش قدرت جهانی شامل امريکا، انگلیس، فرانسه، روسيه و چين به همراه آلمان، 3 آذر (24 نوامبر 2013) به توافقی موقت برای پایان دادن به یک دهه مناقشه غرب بر سر برنامه انرژی هسته‌ای ایران دست يافتند.

بر اساس اين توافق، ايران پذيرفت تا در مدت شش ماه بخشی از فعاليت‌های انرژی هسته‌ای خود را محدود کند و در مقابل کشورهای 1+5 قبول کردند در اين مدت تحريم جديدی عليه جمهوری اسلامی ايران اعمال نکنند و برخی تحريم ها را نیز کاهش دهند.

در همین حال، کمیته اضطراری اسرائیل، از لابی‌های هوادار رژیم تل آویو در امریکا، از هری رید می‌خواهد این طرح را به رای بگذارد.

دولت اوباما با تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران در شرایط فعلی مخالفت کرده و این اقدام را تهدیدی برای تلاش‌های دیپلماتیک با هدف پایان بخشیدن به یک دهه مناقشه با ایران دانسته است.

همچنین، برنادت میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا ضمن انتقاد از این اقدام گفت سناتورهایی که از این طرح ضد ایرانی حمایت می‌کنند خواهان جنگ با این کشور هستند، در حالی که افکار عمومی امریکا مخالف هر نوع درگیری بیشتر در خاورمیانه است.

وی در بیانیه‎ای که در نشریه‌ هافینگتون‌پست منتشر شد گفت: «اگر سناتورهای امریکایی خواهان جنگ با ایران هستند، بهتر است درخواست خود را علنی و در برابر عموم مردم امریکا بیان کنند. در غیر این صورت، مشخص نیست که چرا برخی از اعضای کنگره باید از طرحی حمایت کند که ممکن است در را به روی تلاش‌های دیپلماتیک ببندد و این احتمال را افزایش دهد که امریکا ناگزیر شود بین گزینه نظامی علیه ایران یا ادامه برنامه هسته‌ای این کشور یکی را انتخاب کند.»

انتهای پیام/
برچسب ها: هری ، رید ، سنا ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار