دلیل اشتیاق جوانان مغربی به کشتار در سوریه

پایگاه خبری "هسبرس" با انتشار پژوهشی به بررسی علل گرایش جوانان مغربی برای پیوستن به گروه‌های مسلح درحال نبرد با نظام سوریه پرداخت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه العالم ؛ این پژوهش نشان می دهد که علل مختلفی باعث شده است تا جوانان مغربی به گروههای مسلح در سوریه ملحق شوند که بارزترین آنها، علل سیاسی و منطقه ای است؛ یعنی دو بازیگر اساسی -آمریکا و عربستان- می خواهند با اعزام افرادی که "جهادی" نامیده می شوند و درگیر کردن آنها در جنگ جاری در سوریه، از شرّشان خلاص شوند.

براساس این پژوهش، یکی دیگر از علل تمایل جوانان مغربی برای رفتن به سوریه و پیوستن به گروههای مسلح نیز سهولت ورود آنها به این کشور از طریق خاک ترکیه است. این پژوهش می افزاید: در سطح ایدیولوژیک، جریان های تکفیری با تقویت رویکرد ایدیولوژیک خود و جبهه بندی ها، بحران و نبرد در سوریه را به گونه ای به تصویر کشیده اند که این نبرد براساس رویکرد طائفه ای است و همین امر باعث تشدید جبهه بندی ها و جذب افراد شده است.

براساس این پژوهش، عامل دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که با محاسبات سیاسی و ابعاد ژئو سیاسی بحران سوریه در ارتباط است. برخی از تحلیل ها به تمایل بازیگران اصلی و به طور اساسی آمریکا وعربستان برای خلاص شدن از "جهادی ها" از طریق سوق دادن آنها به نبرد با مقاومت اسلامی (حزب الله) اشاره دارند، و این که نبرد کنونی بین آنها باعث تضعیف دوطرف خواهد شد و با یک تیر، دو نشان را خواهند زد.

این پژوهش حاکی است: علل دیگر تمایل برخی جوانان مغربی برای پیوستن به گروه های مسلح در سوریه، موضع برخی شیوخ در بعضی از کشورهای عربی است که خواستار فراخوان عمومی و حمایت از به اصطلاح "جهاد در سوریه" شده اند. از این منظر می توان چشم پوشی دولت مغرب از آغاز این پدیده را درک کرد، به گونه ای که دولت این کشور اجازه داد تعدادی از جوانان مغربی از طریق خاک ترکیه بدون هرگونه مانعی به سوریه سفر کنند. این مطلب را برخی از جنگجویان وارد شده به سوریه و تعدادی از اعضای جریان سلفی نیز تایید کرده اند.

براساس این پژوهش، عامل دیگر به انگیزه مالی و سازمانی مربوط می شود، به گونه ای که ورود به سوریه از طریق ترکیه (سفر بدون ویزا به ترکیه) ساده است و برخی شبکه های داخلی در مغرب و برخی کشورهای اروپایی، مشغول جذب اتباع مغربی برای نبرد در سوریه هستند و علاوه بر اینها، هزینه سفر نیز اندک است و بین 1000 تا 2000 هزار یورو بیشتر نیست.

انتهای پیام / 
برچسب ها: اشتیاق ، جوان ، مغرب ، سوریه ، کشتار ، دمشق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار