رئیس بهداشت، ایممنی و محیط زیست شرکت گاز:

شرکت گاز در قبال حوادث ناشی از گاز در داخل منازل مسکونی وظیفه‌ای ندارد

یوسفی پور گفت: شرکت گاز در خصوص کنترل کیفی و تايید لوله کشی داخلی گاز منازل وظیفه ای ندارد اما در صورت بروز مشکل موضوع را به شرکت گاز اطلاع دهند و ناایمن بودن گاز داخلی منزل از طریق نظام مهندسی اثبات شود گاز منزل مسکونی مربوطه تا زمان رفع مشکل قطع می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محمدرضا یوسفی پور رئیس بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت ملی گاز در نشست خبری با اشاره به اینکه شرکت گاز مسئولان نسبت به موضوعات مربوط به گاز برخورد می‌کند و با بی تفاوتی از کنار آن رد نمی‌شود، اظهار داشت: اصولا ارتباط شرکت گاز با لوله کشی داخلی مشترکین مثل ارتباط اداره برق یا آب و فاضلاب با برق کشی یا لوله کشی داخل منازل است یعنی هر اتفاقی که در لوله کشی گاز منازل بیفتد پیگیری و رفع مشکل در حیطه وظایف شرکت گاز نیست.
 
وی با بیان اینکه در مورد نوع و کیفیت گاز اگر مشکلی وجود داشته باشد شرکت گاز باید پاسخگو باشد، افزود: از سال 82 موضوع کنترل کمی و کیفی و چگونگی استفاده از گاز از سوی مشترکین در داخل ساختمان به سازمان نظام مهندسی در وزارت راه و شهرسازی واگذار شد.
 
رئیس بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت ملی گاز ضمن تاكيد بر اينكه اين شركت هيچگونه مسئوليت قانوني و سازماني در قبال حوادث ناشي از گاز طبيعي ندارد، تصريح نمود: با اين وجود سعي ما بر اين است، با اطلاع رساني و فرهنگ سازي گسترده در خصوص استفاده ايمن از گاز طبيعي در راستاي ايجاد آسايش و آرامش براي هموطنان گام برداريم.
 
تبلیغات شرکت گاز در زمینه فرهنگ استفاده از گاز نه وظیفه سازمانی که وظیفه انسانی است.
 
یوسفی پور تصریح کرد: شرکت گاز بر اساس احساس مسئولیت و حس انسان دوستی و نه بر اساس وظیفه سازمانی اقدام به فرهنگ سازی و تبلیغات در زمینه چگونگی مصرف و استفاده بهینه از گاز و وسایل گاز سوز در داخل منازل مسکونی می‌کند.
 
وی ادامه داد: تبلیغاتی که شرکت گاز در صدا و سیما دارد فقط منحصر به فصول سرد نیست بلکه در تابستان و بهار نیز بنا متناسب با نوع وکاربرد وسایل گاز سوز تبلیغات خاصی دارد و در ابتدای پاییز تبلیغات خود را معطوف به نفت و کنترل تجهیزات گازی و معاینات فنی می کند.
 
رئیس بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت ملی گاز گفت: در فرودگاه، مترو و حتی نماز جمعه، مساجد و حسنیه ها نیز از طریق تیزر و انیمیشن و یا ارسال پیامک نسبت به آگاه سازی و اطلاع رسانی به مردم اقدام می کنیم و حتی در مورد اخذ استفتائات از مراجع عظام نیز اقدام کرده ایم.
وي همچنين به برگزاري مانورهايي در سطح شركت ملي گاز ايران با هدف ايجاد آمادگي در هنگام بروز حوادث در بين كاركنان اين شركت و مردم اشاره و افزود: برگزاري چنين مانورهايي به ميزان قابل توجهي منجر به كاهش حوادث و افزايش سطح آگاهي مردم در هنگام بروز حوادث خواهد شد.
 
رئيس HSE شركت ملي گاز ايران، با بيان اينكه انجام اقدامات فوق الذكر تا حد زيادي در جامعه موثر بوده است، گفت: اين فرهنگ سازي موجب شده است با وجود افزايش تعداد مشتركين گاز شاهد كاهش 34.41 درصدي حوادث ناشي از گاز طبيعي در سال 91 نسبت به سال 90 باشيم به طوري كه حوادث از 388 مورد در سال 90 به 227 مورد در سال 91 تقليل يافته است.
 
*** 1.5 میلیارد تومان هزینه برای اطلاع رسانی به مردم در زمینه بیمه حوادث
 
وی افزود: ما برای اطلاع رسانی در زمینه بیمه حوادث 1.5 میلیارد تومان هزینه کرده ایم بطوری که در 22 روزنامه هر روز پیام اسپانسری داریم.

یوسفی پور با اشاره به اقدامات فرهنگ سازی و زیرساختی شرکت گاز نیز گفت: شرکت گاز برای نفوذ به محتوای کتب درسی مدارس نیز در سطح ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان 3 سال کار کردیم بطوری که در کتاب علوم ششم ابتدایی راجع به انرژی و ایمنی، در کتاب علوم سوم راهنمایی تعداد صفحات قابل توجهی در خصوص ایمنی و صرفه جویی و در دوم دبیرستان این مقیاس را در زمینه ترویج مفاهیم ایمنی قرار دادیم که کار سخت و ارزنده ای بوده و همچنین مانورهایی با حضور ادارات و سازمان های نظامی و انتظامی داشته ایم که از جمله آن مانوری بود که در استان گیلان انجام شد.
 
*** تکلیف قانونی صدا و سیما و وزارت راه و مسکن برای فرهنگ سازی
 
وی با اشاره به اینکه تکلیف قانونی این است که صدا و سیما و وزارت راه و مسکن باید وظیفه فرهنگ سازی را عهده دار باشند، خاطرنشان کرد: روابط عمومی شرکت گاز به خاطر رسالت ملی و وجدانی وظیفه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی چگونگی استفاده بهینه از گاز در منازل بعهده گرفته و نتایج خوبی نیز حاصل شده است.
 
رئیس بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت ملی گاز با بیان اینکه همکاری عمیقی بین کارکنان گاز و مردم از طریق سیستم نرم افزاری برقرار است، گفت: علیرغم اینکه شرکت گاز در خصوص کنترل کیفی و تائید لوله کشی داخلی گاز منازل وظیفه ای ندارد اما در صورتی که مشترکی بوی گاز استشمام کرده و موضوع را به شرکت گاز اطلاع دهد در صورتی که نا ایمن بودن گاز داخلی منزل از طریق نظام مهندسی اثبات شود گاز منزل مسکونی مربوطه تا زمان رفع مشکل قطع می شود.
 
وی با بیان اینکه شرکت گاز اهتمام دارد که حتی در سمت و سویی که وظیفه قانونی هم ندارد برای آسایش مردم تلاش کند، خاطرنشان کرد: با وجودی که آمار حوادث داخل منازل به شرکت گاز ارتباطی ندارد اما اطلاعاتی را که از طریق مراجع و یا مردم بدست می آوریم مثلا اگر حوادث مرگ و میر مربوط به نشتی گاز و منو اکسید باشد اطلاعات را جمع آوری و تجزیه تحلیل کرده و در اختیار وزیر قرار می دهیم.
 
یوسفی پوراظهار داشت: با توجه به اینکه شرکت گاز تا قبل از سال 82 خودش وظیفه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی را بعهده داشته از آن زمان به بعد نیز بصورت غیر رسمی این کار را دنبال می کند و در حال حاضر نیز در حال تکمیل آمار مربوط به سال 92 هستیم.
 
وی در ادامه به نامه هایی که از سوی شرکت ملی گاز به وزارت مسکن و راه و شهرسازی و همچنین سازمان صدا و سیما ارسال شده اشاره و اظهار داشت: ما از این دو مرجع خواسته ایم که وظیفه تبلیغات در زمینه فرهنگ سازی در استفاده بهینه از گاز را به عهده گیرند اما تا کنون پاسخی دریافت نکرده ایم.
 
یوسفی پور تاکید کرد: ما در آمارها چند نکته را باید بدانیم و آن اینکه حتماً آمار فوتی مربوط به گاز طبیعی باشد و با توجه به اینکه بیمه حوادث در این رابطه مطرح است مردم در اکثر موارد موضوع را افشا می کنند.
 
وی گفت: تجزیه تحلیلهای شرکت گاز از سوی وزیر نفت برای سال 91 به طور کامل به صدا و سیما، وزیر راه و اداره بیمه فرستاده شد اما پاسخی دریافت نشد.
 
یوسفی پور خاطرنشان کرد: در دنیا بعد از انرژی هسته ای صنعت گاز خطرناکترین صنعت است اما در کشور ما با وجود حجم گسترده گاز رسانی به طوریکه 35هزار کیلومتر خطوط بزرگ و 11 پالایشگاه داریم نسبت به خیلی از کشورها تکنولوژی خوبی در زمینه رعایت ایمنی و محیط زیست داریم.
 
*** پیشگامی وزارت نفت در زمینه ایمنی و حفاظت از محیط زیست
 
رئیس ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز توضیح داد: شرکت HSE شامل سه قسمت ایمنی حفاظت از محیط زیست و بهداشت است و تا کنون 240هزار کیلومتر شبکه توزیع گاز 35هزار کیلومتر خطوط انتقال،هزار شهر،14550 روستا 11پالایشگاه که از این تعداد فقط 5 پالایشگاه در عسلویه قرار دارد ایمنی تمامی آنها را حفظ کرده است.
 
وی مصرف گاز خانگی را در روز 483 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: در تهران 11هزار کیلومتر شبکه گاز رسانی داریم که یک چهارم گاز کشور را می‌سوزانند یعنی اگر صرفه جویی را در تهران نهادینه کنیم گاز کشور را نجات داده ایم.
 
یوسفی پور با بیان اینکه شرکت گاز 20هزار نفر پرسنل رسمی دارد، تصریح کرد: تمام پروژه های نفتی و گازی به لحاظ محیط زیستی ارزیابی می‌شود به طوریکه وزارت نفت برای رساندن سوخت پاک و کنار زدن سوخت فسیلی و مازوت و گازوئیل موثر عمل کرده است.
 
وی خاطر نشان کرد: شرکت گاز و صنعت نفت در زمینه ایمنی و محیط زیست پیشگام و طلایه دار بوده به طوریکه HSE اولین بار به صنعت نفت وارد شد و الان نیز نفت در این زمینه پیشرو است.
 
*** فرهنگ سازی شرکت گاز آمار مرگ و میر ناشی از گاز را کاهش داد
 
وی تصریح کرد: در سال 91 نسبت به 90، 34.41 درصد کاهش آسیب جانی و فوت ناشی از گاز طبیعی داشته ایم با وجودی که در سال 91 نسبت به سال قبل از آن در افزایش تعداد مشترکین جهش داشته ایم و معنای آن این است که فرهنگ مصرف گاز ایمن بین مشترکین افزایش یافته است.
 
یوسفی پور تعداد فوت شدگان بر اثر گاز را در سال 90، 388 نفر و در سال 91 این تعداد را 227 نفر اعلام کرد و گفت: برخی سایتها و روزنامه ها در زمینه اطلاع رسانی در نحوه مرگ افراد بر اثر گاز گرفتگی یا بزرگ نمایی میکنند و یا واقعیت را آنطور که باید نمیگویند به طوریکه مرگ بر اثر گاز گرفتگی و یا اجاق گاز، پیک نیک، منقل و یا گاز شهری باید از هم تفکیک شود.
 
وی بهترین منبع برای اطلاع از میزان مرگ و میر بر اثر گاز گرفتگی را پزشکی قانونی عنوان و ادامه داد: شرکت ملی گاز در حیطه کاری خود تا زمانی که آمار دقیق و مشخص در خصوص اینکه مرگ و میر از طریق گاز شهری اتفاق افتاده باشد روی دیگر اطلاعات استناد نمیکند.
 
رئیس ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز گفت: نظام مهندسی ساختمان در خصوص تاسیسات برقی و لوله کشی گاز در داخل منازل مسکونی باید اعمال نظارت کنند لذا آمار مرگ و میر ناشی از گاز برای کسانی که در سازمان نظام مهندسی لوله کشیهای گاز را تائید می کنند میتواند مفید باشد اما در زمینه امداد رسانی تنها وظیفه شرکت گاز قطع گاز است، ولی برای حوادث در کل باید به نظام مهندسی مراجعه کرد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار