رییس‌جمهوری در نشست ظرفیت‌های توسعه خوزستان:

رفع تنش‌های عرصه سیاست خارجی خواسته درونی و برآمده از اراده ملت است

رییس‌جمهوری با بیان اینکه عزت ملت وقتی حاصل می‌شود که کسی نتواند از بیرون شرایطی را برای آنها تأمین و آن را به مردم کشورمان تحمیل کند، گفت: این دولت محکم بر سر اصول ایستاده و ذره‌ای عقب نشینی نمی‌کند، اما معتقد است ایستادگی بر اصول با در افتادن با این و آن و درشت حرف زدن و داد زدن متفاوت است.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، رییس‌جمهوری با بیان اینکه عزت ملت وقتی حاصل می‌شود که کسی نتواند از بیرون شرایطی را برای آنها تأمین و آن را به مردم کشورمان تحمیل کند، گفت: این دولت محکم بر سر اصول ایستاده و ذره‌ای عقب نشینی نمی‌کند، اما معتقد است ایستادگی بر اصول با در افتادن با این و آن و درشت حرف زدن و داد زدن متفاوت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دكتر حسن روحانی بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) در دومین روز از سفر به خوزستان در نشست ظرفیت‌های توسعه استان با بیان اینکه یک تقسیم بندی اساسی بین وظایف دولت و کارآفرینان و مردم وجود دارد، گفت: اساس فعالیت‌های اقتصادی در بخش‌های مختلف به عهده مردم است و دولت یکسری وظایف کلی از قبیل تأمین امنیت ملی، شرایط مناسب برای سرمایه گذاری، تسهیل واردات ضروری و صادرات حداکثری، تنظیم بازار پول و سرمایه، تأمین زیربناهای اقتصادی و نظارت کلی بر اقتصاد کشور را برعهده دارد.

ثبات کامل اقتصادی و سیاسی برقرار شده است

رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه هر چه تصدی دولت در بخش اقتصاد محدودتر باشد و فعالیت‌ها بر عهده خود مردم باشد،بهتر است، افزود: امروز خداوند شرایطی را برای ایران عزیز فراهم کرده که هیچ بهانه‌ای برای کارنکردن نزد خدا و ملت توجیه پذیر نیست.

دکتر روحانی شرایط سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب و سال‌های جنگ تحمیلی را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: دولت ادعا نمی‌کند امروز ثبات کامل اقتصادی و سیاسی برقرار شده است، اما شرایط به طور کلی از ثبات نسبی برخوردار است.

تنش‌های سیاسی در کشور کاهش یافته است

رییس‌جمهوری احساس آرامش نسبی در جامعه را شرط اول رونق اقتصاد عنوان و تصریح کرد: رقابت‌های سیاسی، ضرورت نشاط بخشی به سیاست و اجتماع است، اما تنش و نزاع سیاسی که فضای جامعه را به تنش بکشاند بر روی رونق فعالیت اقتصادی تأثیر منفی می‌گذارد و خدا را شاکریم که امروز تنش‌های سیاسی در کشور کاهش یافته است.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: نقادی از لوازم نشاط سیاسی و مردم سالاری دینی است و همه آحاد مردم باید بتوانند عقاید و آراء خود را آزادانه بیان کنند؛ دولت مصمم است مسیری را که در پیش گرفته ادامه دهد تا یک آرامش سیاسی در جامعه حاکم شود و نه تنها قوای سه گانه و ارگان‌های مختلف بلکه همه تشکل‌ها، نهادها و همه آحاد مردم باید در این راه حامی و پشتیبان تحقق این هدف باشند.

رییس‌جمهوری با تأکید بر اینکه باید همزیستی مسالمت آمیز سیاسی را فراگرفته و در جامعه جاری کنیم، گفت: باید در روند سیاست خارجی، اقتصاد و همه عرصه‌های دیگر آرامش برقرار کنیم، چرا که سرمایه، مثل آهوست؛ هم ناز زیادی دارد و هم زود می گریزد و تنش‌های اقتصادی اصلی ترین عامل نگرانی سرمایه گذاران هستند.

رفع تنش‌های عرصه سیاست خارجی خواسته درونی و برآمده از اراده ملت است

دکتر روحانی با طرح این سوال که چرا دولت تا این حد خود را درگیر مذاکرات در عرصه سیاست خارجی کرده و چرا این کار را ضروری دانسته و بر تعامل سازنده بر جهان اصرار دارد؟ گفت: برخی می‌گویند دولت باید درون نگر باشد، البته که دولت درون نگر است، رفع تنش‌های عرصه سیاست خارجی خواسته درونی و برآمده از اراده ملت است و مردم از دولت می‌خواهند که تنش‌های این عرصه را کاهش دهد.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه ایستادگی بر اصول متفاوت از ایجاد تنش است، تأکید کرد: این دولت قاطعانه بر سر اصول ایستاده و ذره‌ای کوتاه نخواهد آمد، اما لازمه ایستادگی بر اصول درشت حرف زدن، داد زدن و درگیر شدن با این و آن نیست.

دکتر روحانی ادامه داد: اگر چه تنش زایی راحت، اما تنش زدایی و کاهش تنش، نیازمند یک حد و نوعی از اعتمادسازی است که کاری بسیار سخت و پیچیده است.

رییس‌جمهوری تصریح کرد: ما با دنیا در حال ستیز و جنگ نیستیم، اما بر روی منافع و مصالح ملی خود محکم و مقتدر ایستاده ایم و در عین حال بر تعامل سازنده و سالم و موثر با دنیا اصرار داریم.

برخی می‌گویند دولت یازدهم از نشستن و قهوه خوردن با خارجی‌ها خوشش می‌آید

دکتر روحانی با اشاره به اینکه برخی می‌گویند دولتمردان دولت یازدهم از اینکه با خارجی‌ها بنشینند، حرف بزنند و قهوه بخورند خوششان می‌آید، گفت: اینگونه نیست و همه تلاشها در عرصه سیاست خارجی برای اعتمادسازی و تعامل سازنده است تا شرایط برای پیشرفت کشور بیش از پیش مهیا شود.

رییس‌جمهوری خاطر نشان کرد: تمام تلاش‌های دولت برای این است که کارآفرینان و مردم برای تهیه نیازهای ضروری خود از شرایط مناسب تر و رقابتی بهره مند باشند و مجبور نباشند، اگر به تهیه کالایی از خارج نیاز داشتند آن را از یک کشور خاص و با شرایطی که از سوی بیگانگان برای ما تهیه می‌شود تهیه کنند.

باید آزادانه و فارغ از تحمیل شرایط از سوی دیگران عمل کنیم

دکتر روحانی تاکید کرد: همه می‌گوییم باید عزت ما حفظ شود، اما عزتمندی یعنی چه؟ عزت وقتی تأمین می‌شود که یک ایرانی بتواند در خرید خارجی خود از شرایط رقابتی بهره مند باشد؛ دولت تلاش دارد به چنین شرایطی برسیم تا برای تأمین نیازهایمان از کشورهای دیگر و فراتر از آن رفع و رجوع همه مسایل مان با دنیا از جمله مبادلات بانکی، تجارت و غیره بتوانیم آزادانه و فارغ از تحمیل شرایط از سوی دیگران عمل کنیم.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه تعیین شرایط از سوی دیگران برای مبادلات خارجی ایرانیان و تحمیل آن با عزت منافات دارد، گفت: همه تلاش دولت این است که شرایطی آرام، آزاد و رقابتی که به نفع مردم کشورمان باشد، فراهم نماید و این دولت عزت را در تمهید چنین شرایطی می‌بیند.

دکتر روحانی اضافه کرد: برخی می‌گویند چرا دولت یازدهم اینقدر به سیاست خارجی اهمیت می‌دهد، اما مسأله این است که دولت به اقتضاء منافع ملی توجه خود را معطوف به حوزه‌های مختلف می‌کند.

رییس‌جمهوری در ادامه با تأکید بر اینکه توسعه و پیشرفت کشور باید متوازن باشند، اظهار کرد: وقتی در مقطعی در عرصه محیط زیست گرفتار کم توجهی شدیم، به تبعات آن نیز مبتلا شدیم و امروز شاهدیم احداث سدی که می‌توانست مایه آبادانی باشد در حال تبدیل به یک فاجعه زیست محیطی است.

دکتر روحانی شرایط نامناسب عرصه‌های مختلف زیستی محیطی کشور، از جمله دریاچه ارومیه، رود کارون، زاینده رود و امثال آن را مثال زد و تصریح کرد: اگر در کشور همه چیز داشته باشیم اما هوای سالم نداشته باشیم، آیا می‌شود زندگی خوبی داشت؟

قضاوت نهایی درباره عملکرد دولت، با مردم است

رییس‌جمهوری خاطر نشان کرد: بهبود و ارتقاء کیفی زندگی عادی و معنوی مردم هدف غایی و نهایی دولت است و همه تلاش‌های دولت برای رسیدن به همین هدف است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه دولت وظایف مربوط به خود را برای رونق اقتصادی و پیشرفت کشور، آغاز کرده و به تناسب زمان ۵ ماهه سپری شده قدم‌های خوب و مهمی برداشته است، گفت: البته این تصور ماست و قضاوت نهایی با مردم است.

رییس‌جمهوری افزود: در عرصه سیاست خارجی یک گام خوب برداشته شده است تا شرایط مناسب تر شود و تا چند روز دیگر توافق ژنو عملیاتی خواهد شد که این قدم اول در سیاست خارجی تأثیرات خود را هم در عرصه سیاسی و هم در عرصه امنیتی و اقتصادی و در کل در جایگاه و شأن جمهوری اسلامی در منطقه و جهان بروز خواهد داد.

دکتر روحانی با بیان اینکه نیازی به تکرار نیست که چه کسانی از توافق ژنو ناراحت و عصبانی شدند، اظهار داشت: اشکالی به انتقادات سالم وارد نیست اما اهمیت این مسأله باید مورد توجه همگان قرار گیرد؛ همه در منطقه و جهان بر این نکته تأکید دارند که این توافق تا چه حد برای جمهوری اسلامی و دوستان و دوستداران آن در منطقه و جهان اهمیت دارد و همه دستیابی به این توافق را کاری بزرگ تلقی می‌کنند.

رییس‌جمهوری تصریح کرد: البته دولت مستحضر به حمایت مردم و پشتیبانی و حمایت رهبری معظم انقلاب بوده و همه این توفیقات را از عنایات خداوند متعال می‌دانند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه دولت همه تلاش خود را برای ایجاد آرامش در بازار انجام داده است، خاطر نشان کرد: البته پیش از دولت این مردم خوب کشورمان هستند که برای ایجاد ثبات و آرامش در بازار تلاش کرده اند و امروز شاهد امید و نشاط در سراسر کشور هستیم.

رییس‌جمهوری گفت: البته دولت از ملت امید می‌گیرد و مردم منبع تدبیر و امید دولت هستند؛ امید دولت به مردم است و از آنان تدبیر می‌گیرد.

سیاست خارجی انحصاراً بر عهده مجموعه دولت و حکومت است

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه باید از انجمن‌های تخصصی و صنفی و سازمان‌های مردم نهاد بیشترین بهره را گرفت، ادامه داد: دولت باید صرفاً شرایط لازم برای فعالیت اقتصادی مردم را فراهم کند و در این زمینه اقداماتی را که تصدی آنها انحصارا در اختیار اوست به انجام برساند سیاست خارجی انحصاراً بر عهده مجموعه دولت و حکومت است و این دولت است که در چارچوب سیاست‌های مقام معظم رهبری در این عرصه لحظه به لحظه و به اقتضاء مصالح و منافع ملی تصمیم گیری کرده و عمل می‌کند و هیچ کس دیگر در این عرصه اختیار تصمیم گیری و عمل ندارد.

رییس‌جمهوری تصریح کرد: دولت علاوه بر اقداماتی که در عرصه سیاست خارجی برای رفع تنش‌ها و ایجاد آرامش داشته است در زمینه فراهم کردن تسهیلات کلان و زیربنایی نیز گام‌های خوبی برداشته و مصمم است که قدم‌های بزرگ و مهمی نیز بردارد.

دکتر روحانی افزود: از جمله اقدامات کلان دولت این است که در شورای عالی فضای مجازی مصوب شد در کوتاه ترین زمان و در صورت امکان در همین سال ۹۳ یک شبکه ملی اطلاعات با پهنای باند عالی و سرعت بالا راه اندازی شود که به عنوان یک زیربنای مهم عرصه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، تجاری، حمل و نقل و غیره را یاری نماید.

رییس‌جمهوری توسعه راه آهن و شبکه ریلی را از دیگر امور مد نظر دولت برشمرد و خاطر نشان کرد: باید بخش اصلی حمل و نقل کشور بر عهده شبکه ریلی گذاشته شود و سرمایه گذاری و توسعه شبکه ریلی کشور از اولویت‌های اصلی دولت یازدهم در چهار سال آینده است که تصمیمات مهمی در این رابطه اتخاذ شده و اقدامات مقتضی صورت خواهد گرفت.

بانک‌ها از وظایف اصلی خود فاصله گرفته اند

دکتر روحانی اصلاحات بانکی را اقدام ضروری دیگری دانست که مورد نظر دولت است و تأکید کرد: امروز بانک‌ها از وظایف اصلی خود فاصله گرفته اند. همچنین سرمایه گذاری‌های ضروری و کلان بر عهده دولت است که حتماً نسبت به آن توجه کافی صورت خواهد گرفت.

رییس‌جمهوری در ادامه سخنان خود خوزستان را برای پیشرفت کاملاً مستعد و لایق معرفی کرد و گفت: استعدادهای بیشمار در عرصه کشاورزی، اتصال به دریاهای آزاد، نفت و گاز، پتروشیمی، رودخانه‌های کارون و اروند، تبدیل آبادان و خرمشهر به منطقه آزاد و از همه مهمتر مردم بزرگوار و عشایر عزیز خوزستان سرمایه‌های چشمگیری برای پیشرفت استان هستند.

بیکاری در خوزستان به هیچ وجه پذیرفته نیست

دکتر روحانی با اشاره به همسایگی خوزستان با عراق روابط خوب و برادرانه ایران و عراق را نعمتی بزرگ برای دو کشور و از جمله برای خوزستان عنوان و افزود: در چنین شرایطی بیکاری در خوزستان به هیچ وجه پذیرفته نیست و این استان حتی باید از سایر استان‌ها نیروی کار جذب کند.

رییس‌جمهوری در ادامه به تصمیمات خوبی که دولت پیش از سفر به خوزستان برای پیشرفت آبادانی این استان اتخاذ کرده است، اشاره کرد و اظهار داشت: همه آنچه برای آبادانی این استان عنوان شد باید در همین دولت عملی شود. امیدوارم همه دست به دست هم دهیم تا بتوانیم خوزستان و ایران را آباد و پیشرفته ببینیم و اگر همه منسجم و یکپارچه کنار هم باشیم دست خداوند نیز پشتیبان ما خواهد بود.

انتهای پیام/
برچسب ها: رئیس ، جمهور ، نشست ، توسعه ، خوزستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار