در مصاحبه با سی‌ان‌ان؛

گیتس: افراطیون در کنگره آمریکا قدرت گرفته‌اند

وزیر دفاع پیشین آمریکا گفت: باید حضور نظامی آمریکا در افغانستان استمرار داشته باشد و افراطیون در کنگره آمریکا قدرت گرفته‌اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، "رابرت گیتس" در گفتگوی اختصاصی با سی ان ان گفت: براساس برنامه زمانی تعیین شده باید نیروهای نظامی آمریکا تا پایان سال 2014 از افغانستان خارج شوند، اما در حال حاضر فشارهای زیادی از جانب کابل در جریان است تا این حضور نظامی آمریکا در افغانستان استمرار داشته باشد.

وی افزود: به نظر من، استمرار حضور نظامی آمریکا در این کشور ضروری است. در پایان دهه 1980 پس از خروج نیروهای نظامی شوروی سابق از افغانستان، آمریکا به افغانستان پشت کرد. همین کار سبب شد افغانستان درگیر جنگ داخلی شود و پس از چند سال جنگ داخلی ، طالبان در این کشور به قدرت رسید و افغانستان به پناهگاه امنی برای القاعده تبدیل شد. بنابراین، حفظ کردن هشت تا دوازده هزار نیروی نظامی آمریکا و متحدانش در افغانستان نه تنها حامل این پیام به طالبان است که آمریکا افغانستان را به حال خودش رها نمی کند بلکه سبب تقویت اعتماد به نفس افغانها می شود و حاوی پیامی برای همسایگان افغانستان از قبیل پاکستان نیز خواهد بود مبنی بر اینکه آمریکا از افغانستان غافل نخواهد بود.

به گفته گیست، مقامات پاکستان از مدتها قبل این نگرانی را ابراز کرده اند که آمریکا از جنگ خسته شده است و در نتیجه می خواهد از منطقه خارج شود و در نتیجه پاکستان مجبور خواهد بود با عواقب این جنگ طولانی دست و پنجه نرم کند. به نظر من، حفظ شماری از نیروهای نظامی آمریکا و متحدانش در افغانستان و نهایی شدن توافقنامه امنیتی با کابل که رئیس جمهور آمریکا و گروه همراه او با مقامات افغان درباره آن مذاکره می کنند، دقیقا همان کار درستی است که باید انجام شود.

وی در ادامه افزود: انتقادهایی درباره مطالب مندرج در کتاب جدید من مطرح شده است مبنی بر اینکه این انتقادها سبب کاهش روحیه نظامیان آمریکایی می شود. من فکر نمی‌کنم کتاب من چنین تاثیری بر نظامیان آمریکایی داشته باشد که هنوز در افغانستان حضور دارند. واقعیت این است که رئیس جمهور آمریکا سری تصمیماتی درباره افغانستان اتخاذ کرده و به تصمیماتش پایبند بوده است. من با همه این تصمیمات موافق بوده‌ام. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا می‌خواهد با افغانستان به توافقنامه‌ای راهبردی دست پیدا کند که سبب حضور طولانی مدت مدت شمار محدودی از نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان پس از دسامبر 2014 شود. همه تصمیمات لازم در زمینه سیاست گذاری درباره افغانستان اتخاذ شده است. برنامه کاهش حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان نیز تبیین شده است و می دانیم که چه اتفاقی رخ خواهد داد. من با تصمیمات اوباما درباره افغانستان موافق هستم اما دو مسئله و دو بحث درباره افغانستان و تصمیمات اوباما وجود دارد که برایم قابل قبول نیست. یکی از این انتقادهای من به شک و تردید اوباما به انگیزه های امرای ارتش آمریکا مربوط است. انتقاد دیگر به اوباما این است که باوجود تصمیمات شجاعانه ای که او درباره جنگ افغانستان اتخاذ کرده ، حاضر نشده است در برابر افکار عمومی آمریکا قرار بگیرد و به آنها بگوید که چرا جنگ افغانستان ضروری است و آرمان نظامیان آمریکا در این کشور درست است. همین فقدان شور و حرارت در اوباما درباره اهمیت موفقیت آمریکا در افغانستان برایم قابل هضم نیست. نیروهای نظامی آمریکا می خواهند این سخنان را از زبان فرمانده کل قوای خود بشنوند. اوباما گفته بود که اقدامات نظامی آمریکا در افغانستان محدود خواهد شد اما این اقدامات آمریکا در افغانستان بیش از زمانی که تصور می شد طولانی شده است.

وی گفت: من و جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا درباره اکثر مسائل مطرح در سیاست خارجی آمریکا ازجمله سرنگونی حسنی مبارک رئیس جمهور سابق مصر و مخالفت با مداخله نظامی آمریکا در جنگ لیبی با هم اتفاق نظر داشتیم اما درباره جنگ افغانستان اختلاف نظر داشتیم و این اختلاف نظر جدی و عمیق بود. من به شدت با نگرشهای بدبینانه جو بایدن درباره امرای ارتش مخالف بودم. اگر به سابقه عملکرد جو بایدن به هنگام حضور در نقش سناتور در کنگره آمریکا نگاه کنیم می بینیم که او همواره با افزایش بودجه نظامی آمریکا و تقویت توان نظامی کشور مخالف بوده است. مخالفت او با ورود آمریکا به جنگ اول خلیج فارس در زمان ریاست جمهوری جرج بوش از مصادیق این مسئله است. این رویکرد جو بایدن اشتباه است. در این میان باید به عملکرد کنگره توجه داشت. عملکرد کنگره دربرابر دولت آمریکا زشت است. دو قطبی شدن فضای سیاسی کشور اصلا خوب نیست و سبب می شود کارها انجام نشود. کسانی که در گذشته در کنگره بودند و بین دو حزب دموکرات و جمهوریخواه پل رابط بودند دیگر در کنگره حضور ندارند زیرا در انتخابات نتوانسته اند به پیروزی برسند. در حال حاضر شاهد آن هستیم که در هر دو حزب ، عناصر افراطی از نظر ایدئولوژیک در کنگره حضور دارند. همین وضع سبب شده است کارها انجام نشود و کنگره فلج شود. در چنین شرایطی کنگره نمی تواند کارش را انجام بدهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار