شارون و نسل‌کشی در گواتمالا

در نسل کشی دهه 1980 گواتمالا تنها رئیس جمهور وقت امریکا و مشاوران بلند پایه وی متهم نیستند بلکه اسرائیل که به طور مخفیانه بالگردهای مجهز، تسلیحات و رایانه‌های مورد استفاده در شکار قبایل سرخپوست اکسیل را تامین می کرد ، دست داشته اس

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی" گلوبال ریسرچ" در گزارشی به قلم "رابرت پِری" با عنوان آریل شارون و کمک اسرائیل در نسل کشی گواتمالا می نویسد:در نسل کشی دهه 1980 گواتمالا تنها رونالد ریگان رئیس جمهور وقت امریکا و مشاوران بلند پایه وی متهم نیستند بلکه اسرائیل که به طور مخفیانه بالگردهای مجهز ، تسلیحات و رایانه‌های مورد استفاده در شکار قبایل سرخپوست اکسیل را تامین می کرد ، دست داشته است.

بر اساس اسناد موجود و شهادت شاهدان، در جریان نسل کشی دهه 1980 گواتمالا از جمله کشتار مردم قبایل سرخپوست اکسیل ، دولت رونالد ریگان با مقامات اسرائیلی در ارائه بالگردی که نیروهای ارتش گواتمالا از آنها در سرکوب و شکار روستاییان فراری استفاده می‌کردند، همکاری داشته است.

در دادگاه اخیر افریان ریوس مونت دیکتاتور سابق گواتمالا به اتهام نسل کشی در این کشور ، موضوعات تکان دهنده ای در شهادت شاهدان از نحوه استفاده ارتش این کشور از بالگردها در شکار فراریان مطرح شد.

آلن نایرن که جنگ گواتمالا را پوشش خبری می داد و در این دادگاه نیز حضور داشت در مصاحبه ای گفت یکی از موضوعات جالب توجه این دادگاه شهادت شاهدان و سخنان آنها درباره نحوه فرارشان به مناطق کوهستانی و هدف قرار گرفتن محل اختفای آنها با بالگردها ، هواپیماها و تسلیحات امریکایی بود.

از آن جا که کنگره امریکا از فروش تجهیزات نظامی به گواتمالا به دلیل پیشینه حقوق بشر این کشور سر باز می زند ، بخش مرموز ماجرای ارائه بالگردها به ارتش گواتمالا این طور روشن می شود که این بالگردها و تجهیزات را شورای امنیت ملی دولت وقت ریگان از طریق شبکه های اطلاعاتی اسرائیلی در اختیار ارتش این کشور قرار می داده است.

ریوس مونت همزمان با تشدید عملیات نیروهای ارتش خود ، خواستار دریافت بالگرد از امریکا در ژوئن سال 1983 شد اما از آن جا گواتمالا فاقد هر گونه امکانات و پول نقد برای خرید این بالگردها بود ، گروه امنیت ملی ریگان به فکر راههای غیرمتعارف برای فراهم کردن امکان ارائه تجیزات نظامی به این کشور افتاد.

بر اساس اسنادی که از آرشیو ریاست جمهوری ریگان کشف شده است اول اوت سال 1983 اولیور نورث و الفونسو ساپیا بوش از اعضای شورای امنیت ملی به ویلیام پی . کلارک مشاور امنیت ملی خبر دادند رابرت مک فارلین از اعضای دیگر این شورا درصدد استفاده از کانال های اسرائیلی برای رساندن این بالگردها به دست نیروهای ارتش گواتمالا است. پس از آن مک فارلین روابط طولانی و پنهانی خود را با عوامل اطلاعاتی اسرائیل در خصوص قراردادهای محرمانه مختلف آغاز کرد.

آری بن مناش از افسران اطلاعاتی سابق اسرائیل در این خصوص می گوید ایده مک فارلین برای ارائه تجیهزات نظامی به گواتمالا با همکاری اسرائیل موفقیت آمیز بود. وی در خاطرات خود به برخی از وقایع پشت پرده در فعالیت های اسرائیل در گواتمالا اشاره می کند.

وی در خاطرات خود به فروش تسلیحات اسرائیل به گواتمالا از طریق شبکه خصوصی که ژنرال آریل شارون در دهه 1970 تاسیس کرد ، اشاره می کند و می گویند نماینده اصلی شارون در گواتمالا بازرگانی به نام پیساچ بن اور بود و از این طریق اسرائیل تجهیزات نظامی را برای نیروهای امنیتی گواتمالا در دهه 1980 فراهم کرد.

این افسر اطلاعاتی سابق اسرائیل روز پنجشنبه گذشته درمصاحبه ای گفت اسرائیل مجموعا شش فروند بالگرد به همراه تجهیزات پیشرفته رایانه ای و نرم افزاری در اختیار گواتمالا قرار داد تا بعدها برای سرکوب بازماندگان و فراریان ، شناسایی و اعدام آنها مورد استفاده قرار گیرد.

وی می گوید از این کشتار گسترده در جریان سفرهایش به گواتمالا و ارائه گزارش به افراد مافوق خود درباره اقداماتی که در گواتمالا با ارائه تجهیزاتی که آنها مجوزش را داده بودند ، مطلع شده است.

علاوه بر بالگردهایی برای شکار روستاییان فراری در مناطق کوهستانی و جنگلی ، تجهیزات رایانه ای و نرم افزارهای پیشرفته ای نیز برای کارآمدی هر چه بهتر ماشین کشتار گواتمالا در شهرهای کوچک و بزرگ این کشور به کار گرفته شود. 

یکی از اعضای سابق نیروهای ویژه ارتش امریکا که زمانی در گواتمالا فعالیت کرده است زمانی در این خصوص گفت خودش شاهد بوده است که نیروهای امنیتی گواتمالا اتوبوس ها را متوقف می کردند و با وارد کردن شماره شناسایی مسافران در یک رایانه ، کسانی را که باید در کنار جاده اعدام می شدند را انتخاب می کردند.

نایرن خبرنگار وقایع گواتمالا می گوید که خود بارها شاهد بوده است که چگونه نیروهای امنیتی افراد را با طناب دار می زدند ، با چاقو سینه زنان را می دریدند ، به سر روستاییان مقابل چشمان دیگر افراد شلیک می کردند و از هواپیماها و بالگردهای امریکایی برای بمباران مناطق مختلف و شکار روستاییان فراری استفاده می کردند.

وی می گوید امریکا همچنین در زمینه ارائه تجهیزات سخت افزاری به ارتش گواتمالا از جمله تامین تسلیحات و انواع سلاح های کمری و خودکار با اسرائیل همکاری کرد.

اسنادی که از آرشیوهای مربوط به فعالیت های دولت ریگان در کالیفرنیا به دست آمده است ، فاش می کند که ریگان و گروه امنیت ملی وی در سال 1981 با ارائه کمک های نظامی به دیکتاتورهای گواتمالا موافقت کردند تا آنها بتوانند هدف نابودی شبه نظامیان مارکسیست را دنبال کنند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار