عارضه‌ای که با "آلرژی" اشتباه گرفته می‌شود

افرادی که مبتلا به سینوزیت هستند، علائمی مانند ترشح پشت حلق، سردرد و ترشح بینی را دارند البته گاهی این علائم با آلرژی اشتباه گرفته می‌شود.

محمدعلی اصغری متخصص گوش، حلق و بینی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: عارضه "سینوزیت"، در واقع دارای یک سری علائم اختصاصی است، ترشح بینی، گرفتگی بینی، درد، سردرد و ترشح پشت حلق علائم شایع سینوزیت هستند، البته آلرژی یا بیماری‌های دیگر هم می‌توانند این علائم را داشته باشند که باید توسط متخصص سینوزیت تشخیص داده شود و خود فرد نمی‌تواند این موضوع را دریابد. 

وی بیان کرد: برای قطعی شدن تشخیص باید آندوسکوپی تشخیص و یا سی‌تی اسکن انجام شود، درمان‌های سینوزیت شامل: درمان‌های دارویی و جراحی می‌باشند سینوزیت خود، به دو حالت حاد (سیر سریع ایجاد شده) و مزمن که حداقل سه ماه مریض این مشکل را دارد تقسیم می‌شود و قدم اول درمانی در دو حالت، درمان دارویی است و اگر عارضه ایجاد شود گاهی جراحی نیاز است. 

وی اظهار داشت: عفونت در این عارضه می‌تواند به بافت‌های اطراف گسترش پیدا کند بنابراین، اثری روی عصب بینایی و عفونت چشمی خواهد گذاشت، البته مننژیت (آبسه مغزی) هم می‌تواند در پی داشته باشد در عوارض جزئی سینوزیت می‌توان به تغییر شکل ظاهری صورت، کاهش یا از بین رفتن بویایی اشاره کرد. 

اصغری گفت: سینوس‌ها حفره‌های استخوانی در استخوان صورت هستند که باعث می‌شوند در صورتی که ضربه‌ای در اثر اتفاقی چون تصادف به صورت وارد شود نقش ضربه‌گیر داشته باشند، همچنین رطوبت هوای تنفسی را تامین کرده و به تصفیه تنفسی از راه بینی کمک می‌کنند، بوی بد دهان هم می‌تواند نشانه سینوزیت و همچنین ناشی از دندان خراب یا لوزه‌های عفونی باشد. 

وی در پایان گفت: علائم سینوزیت با آلرژی مشابه هستند و گاهی اوقات بیماران و پزشکان غیرمتخصص روی آلرژی تشخیص می‌دهند در اغلب افراد این ذهنیت وجود دارد که سینوزیت درمان‌پذیر نیست اما اینطور نیست بلکه درمان‌پذیراست. 


انتهای پیام/
برچسب ها: آلرژی ، سینوزیت ، مننژیت ، عفونت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار