زارعی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

آیا برداشتن گام‌ها در توافقنامه ژنو به صورت همسان است؟/ مسئولین هسته‌ای باید شفاف‌سازی کنند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ابهام بزرگی مبنی بر اینکه آیا گام‌های اخیر ایران در تعلیق غنی‌سازی 20 درصد متقابل برداشته می‌شود و یا اینکه ایران گام اول را شروع کرده و در انتظار برداشتن گام اول توسط طرف مقابل است، وجود دارد که باید شفاف‌سازی شود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ با توجه به اجرایی شدن گام اول توافقنامه ژنو در 30 دی‌ماه این سوال مطرح می‌شود که آیا گام طرف مقابل نیز به صورت همسان برداشته می‌شود یا خیر؟

در این گام، ایران فرایند غنی‌سازی 20 درصد را با حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تعلیق کرده و از این پس نیز سانتریفیوژهایی که اورانیوم با غنای 20 درصد تولید می‌کنند برای غنی‌سازی 5 درصدی استفاده خواهد کرد.

توافقنامه ژنو میان ایران و 6 قدرت جهانی در 24 نوامبر (2013) منعقد شد و با مذاکرات هفته گذشته نمایندگان ایران و 1+5 در ژنو به سمت اجرایی شدن می​رود.
 
 طبق بیانیه مطبوعاتی‌ای که اخیرا کاخ سفید منتشر کرده است، در ماه‌های آینده بیش از ۴ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در قسط‌های ۵۵۰ و ۴۵۰ میلیون دلاری در برابر تعهد ایران به مفاد این توافق به تهران مسترد می‌شود.

در متن منتشر شده جدید آمده که ایران متعهد است پس از انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در روز ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) اعلام شد، تمامی فعالیت‌های خود در ارتباط با غنی سازی ۲۰ درصدی را متوقف کرده و هم‌زمان عملیات "رقیق‌سازی" نیمی از ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی خود را آغاز کند تا جایی که این مواد دیگر قابلیت "غنی سازی مجدد" را نداشته باشند.
 

همچنین یوکیا آمانو گزارشی را درباره برنامه هسته​ای ایران منتشر کرد، وی در این گزارش کارهایی که آژانس انجام می‌دهد را فهرست کرده و از اعضای شورای حکام خواسته تا اجازه اقدامات را به دبیرخانه بدهند.



در همین راطه "سعدالله زارعی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اجرایی شدن گام اول توافقنامه ژنو 2 در 30 دی ماه گفت: ابهام بزرگی مبنی بر اینکه آیا این گام‌ها متقابل برداشته می‌شود و یا اینکه ایران گام اول را شروع کرده و در انتظار برداشتن گام اول توسط طرف مقابل است، وجود دارد.   
 
وی ادامه داد: براساس بیانیه‌ای که از دفتر "کا‌ترین اشتون" صادر شد، در واقع ایران در 30 دی همکاری خود را با توجه به سند ژنو 2 آغاز می‌کند و هنگامی که بازرسان آژانس پس از بازرسی‌های لازم اعلام کنند که ایران به تعهداتش عمل کرده، طرف مقابل نیز آغاز به عملی کردن تعهدات خود خواهد کرد.   
 
این کار‌شناس مسائل بین‌الملل افزود: اگر این موضوع واقعیت داشته باشد، به منزله عدول از سند ژنو خواهد بود، همچنین به این معنی است که مسئولین پرونده هسته‌ای همه حقایق را با مردم در میان نگذاشتند، در حالیکه توافق مبنی بر برداشتن گام اول توسط ایران بوده، اما مسئولین پرونده ایران وانمود کردند که گام‌ها به صورت همسان است.   
 
زارعی در پایان خاطرنشان کرد: این مسئله‌ای است که مسئولین پرونده هسته‌ای ایران باید با صراحت جوابگوی آن باشند و چنانچه بیانیه دفتر اشتون واقعیت داشته باشد، خطر مهمی برای برنامه هسته‌ای و استقلال کشورمان بوده و با منافع ملی ناسازگار است.   
 
انتهای پیام/
منبع: محدوده
برچسب ها: ایران ، گام ، اول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار