امروز در تاریخ؛

از بازگشایی فرودگاه‌های کشور به دستور بختیار تا آزادی صدها اسیر از چنگال رژیم صهیونیستی

بازگشایی فرودگاه‌های کشور به دستور بختیار، رحلت عارف کبیر آیت اللَّه "میرزا علی‌آقا قاضی، درگذشت "آنا ماری شیمل" اسلام شناس آلمانی، مرگ "الکساندر پوشکین" ادیب شهیر روسیه و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 9 بهمن 1392 خورشیدی برابر با 27 ربیع الاول 1435 هجری و 29 ژانویه 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

بازگشایی فرودگاه‌های کشور به دستور بختیار در نتیجه فشار مردم انقلابی (1357 ش)
با گسترده‌تر شدن مخالفت‌ها و اعتراضات مردمی و پس از تحصن روحانیون در مسجد دانشگاه تهران، فرهنگیان و دیگر اقشار جامعه نیز با اعلام همبستگی، به جمع آنان پیوستند. در حالی که تعداد متحصنین هر لحظه بیشتر می‌شد و فشار افکار عمومی در اعتراض به بسته بودن فرودگاه‌ها جهت جلوگیری از ورود حضرت امام به کشور شدت می‌گرفت، دولت به ناچار در نهم بهمن 57، دستور بازگشایی فرودگاه‌ها را صادر کرد و اعلام شد که به مناسبت فرود هواپیمای حامل حضرت امام خمینی (ره)، فرودگاه برای سایر پروازها بسته است.

پس از آن، کمیته استقبال از امام، اعلام کرد که معظم‌له، ساعت 9 صبح روز دوازدهم بهمن ماه، وارد تهران خواهند شد. این کمیته همچنین از مردم خواست تا در مسیر حرکت امام خمینی برای استقبال از ایشان آماده باشند. از طرف دیگر، با باز شدن فرودگاه مهرآباد تهران، هواپیماهای نظامی آمریکا، شروع به خارج کردن آمریکایی‌ها از ایران کردند.

افزایش اعتراضات مردم نسبت به بختیار (1357 ش)
روز نهم بهمن 1357، تهران یک بار دیگر، شاهد یک جنگ خونین شش ساعته بود و طی این درگیری‌ها در نقاط مختلف شهر، صدها نفر شهید و زخمی شدند. در این حال، صدای رگبار مسلسل‌ها از بالای بام ستاد ژاندارمری و میادین تهران، ساعت‌ها به گوش می‌رسید و مردم در تهران و شهرستان‌ها، با همبستگی کم نظیری، دست به تشکیل گروه‌های امداد زده و خیابان‌ها را سنگربندی کرده بودند. همچنین در این روز، آیت‌اللَّه سید محمود طالقانی به جمع متحصّنین روحانیان مبارز و انقلابی در مسجد دانشگاه تهران پیوست و استادان و طلاب حوزه علمیه قم نیز در مسجد اعظم این شهر متحصّن شدند. طبق اظهارات مطبوعات روز، دو میلیون شهرستانی برای استقبال از حضرت امام خمینی در تهران بست نشستند و از طرف اهالی تهران، در مساجد و خانه‌های شخصی مورد پذیرایی قرار گرفتند. در این شرایط، خبرگزاری‌ها با تفسیر و گزارش از تشکیلات عظیم روحانیان و چگونگی تشکیل اداره راهپیمایی‌ها و جنبش اسلامی مردم سخن می‌گفتند و کمیته برگزاری مراسم استقبال در مدرسه رفاه تهران با تعیین مقررات استقبال، مردم را برای نمایش قدرت بی‌سابقه ملی بسیج می‌نمودند.

درگذشت سالک الی الله "حاج اسماعیل دولابی" (1381 ش)
محمد اسماعیل دولابی در روستای دولاب از توابع تهران زاده شد. در جوانی به شغل کشاورزی اشتغال داشت و در عین حال به صورت آزاد به دانش‌آموزی در جلسات علمای دینی معاصر مانند آیت‌الله سید محمد شریف شیرازی، آیت‌الله شاه‌آبادی، آیت‌الله تقی بافقی، شیخ غلامعلی قمی و شیخ محمدجواد انصاری پرداخت. اسماعیل دولابی در محافل پیرامون خود نماینده درک متفاوت و فراگیری از دین با تکیه بر مفاهیم محبت و زیبایی بود و این بیان جدید باعث جذب جوانان و قشر تحصیل‌کرده در جلسات هفتگی وعظ او بود. وی در آرامگاه فاطمه معصومه در قم به خاک سپرده شد.
 
بختیار در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد: به پاریس نخواهم رفت و فرودگاه مهرآباد تا چند ساعت دیگر باز خواهد شد (1357 ش)
و در راه ورود حضرت آیت الله العظمی خمینی به کشور مانعی نیست بختیار افزود به هیچوجه استعفا نمی دهم و به هر کاری دست می زنم تا جنگ مسلحانه روی ندهد. وحدت، استقلال و تمامیت ایران از خمینی و شاه مهمتر است. شکل رژیم مهم نیست و با انتخابات برای همه چیز، حتی تغییر رژیم حاضرم. اما زیر بار زور نمی روم.

تولد "ابوالعلاء معری" شاعر و ادیب عرب (363 ق)
ابوالعَلاء مَعَرّی (به عربی: أبو العلاء المعری) و یا ابوالعلی معری با نام کامل أحمد بن عبد الله بن سلیمان القضاعی التنوخی المعری) (۳۶۳ — ۴۴۹ هجری)، شاعر و فیلسوف عرب، در روز جمعه ۲۷ ربیع الاول سال ۳۶۳ هجری (۹۷۳ میلادی) در شهر معره نعمان در بیست میلی شهر حلب در سوریه به دنیا آمد و در سال ۴۴۹ هجری (۱۰۵۸ میلادی) در همین شهر درگذشت. وی به رهین المحبسین ملقب بود. در سن چهارسالگی مبتلا به بیماری جدری شد و در اثر این بیماری نابینا شد. در یازده سالگی سرودن شعر را آغاز کرد. گروهی از پژوهش گرانی که به بررسی مطالب فلسفی می‌پردازند، بر این باورند که ابوالعلا مردی شکاک و حیرت زده و نقیض گو بوده‌است. آنان پندارهای خود را با تک بیتی‌هایی که از لزومیات ابوالعلا تلخیص کرده‌اند دست مایه قرار می‌دهند.

آغاز نبرد تاریخی مجمع المُرُوج (699 ق)
جنگ تاریخی مجمع المُروج میان نیروهای غازان ایل خان و مَلِک ناصر در سوریه‌ی کنونی به دلیل منافع و مصالح سیاسی میان دو طرف درگرفت. ممالیک مصر پس از بیرون آوردن شام و سواحل مدیترانه از دست صلیبیون درصدد تصرف بغداد و بیرون آوردن آن از دست مغول برآمدند. غازان برای دفاع از متصرفات ایلخانان وارد این نبرد شد و در محل مجمع المروج مسلمین را شکست داد و بر شام و فلسطین مستولی شد.

حمله‌ی سپاهیان شاه عباس برای آزادی جزیره‌ی هرمز از دست بیگانگان (1031 ق)
جزیره‌ی (تنگه) هرمز از ده‌ها سال قبل تحت تصرف پرتغالی‌ها قرار داشت و آنان خواستار ادامه‌ی تصرف بحرین نیز بودند. اما چون اسپانیا که تحت تسلط پرتغال بود به قولِ خود در اتحاد جنگی با ایران بر ضدعثمانی وفا نکرده بود، به دستور شاه، یکی از فرماندهان لشکر صفوی با نمایندگان شرکت هند شرقی انگلیس برای گرفتن کشتی‌های جنگی از ایشان وارد مذاکره شد. سرانجام قرار بر این گردید که ایرانی‌ها از خشکی و انگلیسی‌ها از دریا به جزیره‌ی قشم و هرمز حمله کنند و به تسلط پرتغالی‌ها بر خلیج فارس خاتمه دهند. قوای متحد ایرانی و انگلیسی در 27 ربیع الاوَّل سال 1031 ق به محاصره‌ی قلعه‌ی هرمز پرداختند و آن قلعه را در دهم جمادی الثانی همان سال، فتح کردند. پایگاه‌های پرتغالی‌ها، پس از 130 سال یعنی از زمان شاه اسماعیل صفوی، با فتح قشم و هرمز از دست رفت و آنان به ناچار در سال 1034 ق با شاه عباس، صلح کرده و از جمیع متصرفاتِ خود، چشم پوشیدند. شاه عباس برای این که دوستی آن‌ها را به کلی از دست نداده باشد، فقط به آن‌ها اجازه داد که در بحرین به صید مروارید بپردازند و در بندر لنگه برای خود قلعه و تجارت‌خانه بنا نمایند.

رحلت استاد بزرگ اخلاق و عارف کبیر آیت اللَّه "میرزا علی‌آقا قاضی طباطبایی" (1325 ش)

آیت‌اللَّه سید علی قاضی طباطبایی در سال 1248 ش در تبریز زاده شد. آیت اللَّه قاضی در نجف از محضر درس استادان نامداری همچون محمد فاضل شربیانی، محمد حسن مامقانی، شیخ الشریعه اصفهانی، آخوند خراسانی و میرزا حسین خلیلی تهرانی بهره‌های فراوان برگرفت و در درس عارف کامل، سید احمد کربلایی و نیز شیخ محمد بهاری شرکت کرد. این شخصیت والامقام پس از سالیانی توقف در نجف، در فقه، اصول، حدیث و تفسیر متخصص و ماهر شد و از رجال اخلاق و عرفان گردید.

آیت‌اللَّه قاضی از آن پس علاوه بر تهذیب نفس به تربیت شاگردان همت گماشت که حضرات آیات: علامه طباطبایی، سید محمد حسن الهی (برادر علامه)، سید رضا بهاءالدینی، محمدتقی بهجت فومنی و... از جمله دست پروردگان مکتب اخلاق و عرفان آیت اللَّه قاضی طباطبایی می‌باشند. سرانجام این عارف کامل در نهم بهمن 1325 ش در 77 سالگی به دیار قدس پر کشید و در وادی‌السلام نجف اشرف نزدیک مقام حضرت مهدی (عج) به خاک سپرده شد.

رحلت آیت اللَّه العظمی "سیدمحسن حکیم" زعیم حوزه‌ی علمیه‌ی نجف اشرف (1390 ق)
آیت‌اللَّه سیدمحسن حکیم در سال 1306 قمری در کشور عراق دیده به جهان گشود. ایشان علاوه بر مبارزه با استعمارگران غربی و حضور فعالانه در قیام اسلامی مردم عراق در سال 1920 میلادی، از انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) در طول سال‌های اولیه‌ی دهه‌ی 1340 شمسی پشتیانی می‌نمود. آیت‌اللَّه حکیم با روی کار آمدن حزب بعث در عراق، به مخالفت با آنان پرداخت و از این روی، حُکّام جور، انواع آزار و اذیت و اهانت را به ساحت این مرجع بزرگوار روا داشتند. سال‌های پایانی عمر آن عالم سترگ به بیماری و تبعید گذشت و منزل وی در نجف مورد هجوم عواملِ چماقدار حزب بعث قرار گرفت و انواع بی‌حرمتی‌ها را به ایشان نمودند. سرانجام این مرجع صبور و رهبر آگاه پس از تحمل رنج و مصیبت بسیار، ناشی از ظلم و ستم حکّام بعث، پس از دوره‌ای بیماری، سرانجام در 84 سالگی به لقای معبود شتافت و در تشییعی با شکوه، در کنار کتابخانه‌اش در نجف اشرف به خاک سپرده شد.

جلوس "ملک فیصل اول" به پادشاهی عراق با کمک استعمار انگلستان (1921 م)
انگلیس در جنگ جهانی اول، به حسین‌بن علی، حاکم و شریف مکه قول داد تا در ازای قیام وی علیه امپراتوری عثمانی که متحد آلمان بود، او را به حکومت عربستان برساند. اما لندن برخلاف تعهّد خود، از عبدالعزیز بن سعود برای پادشاهی عربستان حمایت کرد. دولت انگلیس سپس برای دلجویی از شریف حسین، پسرش فیصل را به پادشاهی سوریه منصوب کرد اما فرانسه که قیمومیت سوریه را به عهده داشت با این عمل مخالفت نمود و فیصل را از سوریه اخراج کرد. در نتیجه، لندن، در 29 ژانویه 1921 م فیصل را به پادشاهی عراق که تحت استعمار و قیمومیت انگلیس بود، منصوب نمود. وی در 23 اوت همان سال تاج‌گذاری کرد و سلطنت 12 ساله خود را بر این کشور آغاز نمود. فیصل در دوران حکومت خود، فعالانه با انگلستان همکاری داشت و از سیاست استعماری این کشور حمایت می‌کرد.

تولد "ژان فیلیپ رامو" موسیقی‌دان معروف فرانسوی (1683 م)
ژان فیلیپ رامو، آهنگ‌ساز و موسیقی‌دان فرانسوی در 29 ژانویه 1683 م در فرانسه به دنیا آمد. رامو از همان زمان به عنوان نوازنده ویولُن به همراه یک گروه تئاتر، در شهرهای فرانسه مشغول به کار شد. وی بعدها در کلیسای جامع کِلِرْمون و نوتِردام، اُرگْ می‌نواخت. رامو در سال‌های بعد کتاب قطعات کلاوْسِن و دو جلد کتاب در هماهنگی و خوش آهنگی تصنیف کرد و مطالب مهمی از موسیقی در آن‌ها نگاشت. رامو به عنوان یکی از بنیان‌گذاران موسیقی کلاسیک غربی به شمار می‌رود. او قواعد و قوانین سهل و معینی را برای موسیقی تدوین کرده که هنوز در دنیای موسیقی اجرا می‌شود. علاوه بر این که رامو یک تئوریسین موسیقی است، در ضمنْ آثار بزرگی در این هنر دارد. درخشندگی و عمق قطعاتی که رامو برای موسیقی مجلسی نوشته است، نسبت به زمان وی بیش از حد عادی، ممتاز بود. ژان فیلیپ رامو سرانجام در دوازدهم سپتامبر 1764 م در 81 سالگی درگذشت.

تولد "امانوئل سودنْبِرْگ" عالم و عارف سوئدی (1688 م)
امانوئل سودِنْبِرگ، متفکر نامدار سوئدی در 29 ژانویه 1688 م در استکهُلْمْ سوئد به دنیا آمد. سودنبرگ می‌گفت که دنیای مادی و دنیای روحی، هر دو، دارای طرح و الگویی قابل انطباق هستند و بنابراین، وحدت پذیرند. هر آنچه در این دنیا هست، نظیر آن در دنیای دیگر نیز هست. وی معتقد بود که هر چه انسان شریف‌تر باشد فهم و درک وجود خداوند برایش ممکن‌تر است زیرا خداوند، شبیه و المُثنّای نامرئی و نامشهود انسان است. سودنبرگ تاکید داشت که همه اینها در سیرهای عارفانه وی به عالم بالا، برای شخص او یقینی شده است. هر چند سودنبرگ خود را "مردی هر دو جهانی" می‌خواند. با این حال در او چیز غیر معمول و نامتعارفی وجود نداشت. امانوئل سودنبرگ اندیشه‌های فلسفی خود را در بیش از پنجاه جلد کتاب بیان داشت که مهمترین آن‌ها، کتاب اسرار عالم ملکوت یا رموز آسمانی است که آن را در هشت جلد به نگارش درآورد اسرار عالم ملکوت نه تنها مهم‌ترین اثر سودنبرگ است، بلکه یکی از بارزترین و جالب‌ترین جلوه‌های اندیشه عرفانی اروپای شمالی در قرن هجدهم می‌باشد. سودنبرگ در انگلستان و ایالات متحده امریکا دارای پیروان بسیاری بود. امانوئل سودِنبرگ سرانجام در 29 مارس 1772 م در هشتاد و چهار سالگی درگذشت.

تولد "آلکسی کلودکلرو" ریاضی‌دان شهیر فرانسوی (1713 م)
آلکسی کلود کلرو ریاضی‌دان فرانسوی، در 29 ژانویه 1713 م در پاریس به دنیا آمد. وی از کودکی به ریاضیّات علاقه داشت و نبوغ خود را در این زمینه آشکار کرد به طوری که در سیزده سالگی رسالاتی در مباحث ریاضی نگاشت و در هجده سالگی کتابی در ریاضیات تألیف کرد که خیلی مورد توجه و تعجب ریاضی‌دانان قرار گرفت. از این رو در همان سال به عضویت آکادمی علوم فرانسه پذیرفته شد. کلرو در 23 سالگی مأموریت یافت در نواحی قطب به اندازه‌گیری طول یک نصف‌النهار بپردازد. وی پس از مدتی توانست اندازه یکی از مدارهای زمین را محاسبه کند. هم‌چنین کشف آزمایشی روشی برای تعیین و تثبیت شکل زمین، تحقیقاتی درباره ماه، مقایسه تأثیرات جاذبه سیاره زهره با ماه بر روی زمین و تعیین رقم نسبتاً صحیح جرم زهره و ماه از دیگر فعالیت‌های علمی این ریاضی‌دان برجسته فرانسوی است. کلرو به خاطر تحقیقاتی که در زمینه معادلات دیفرانسیل نیز انجام داده است، در مجامع علمی جهان شهرت دارد. این دانشمند شهیر سرانجام در 4 ژوئن 1765 م در 52 سالگی درگذشت.

مرگ "الکساندر پوشکین" ادیب شهیر روسیه (1837 م)
الکساندر سرگییویچ پوشکین در 26 مه 1799 م در شهر مسکو به دنیا آمد. پوشکین در 21 سالگی نخستین منظومه خود با نام روسْلان و لیودْمیلا را به وجود آورد. وی در همان سال به جهت اشعار انقلابیش که بر ضد تزار روس بود به جنوب روسیه تبعید شد. پوشکین اولین کسی است که به زبان روسی جنبه ادبی‌داد و به جهت خلق آثار فراوان، به عنوان پدر ادبیات جدید روس لقب گرفته است. الکساندر پوشکین سرانجام در 27 ژانویه 1837 بر اثر دوئل زخم مهلکی برداشت و دو روز بعد در 29 ژانویه در 38 سالگی درگذشت.
از وی آثار متعددی بر جای مانده که سوار برنجی، کولی‌ها، تابوت ساز، دام سیاه، ضربه آتشین و توفان، بسیار مشهورند. برای مردم روسیه، پوشکین نه تنها بزرگ‌ترین شاعر، که نامورترین ادیب، بنیانگذر ادبیات نوین و زبان ادبی نوین روسیه و کانون فرهنگ روس است. ایجاز و فصاحت او همراه با روح شاعرانه، به آثارش مقامی والا می‌بخشد و بی‌آنکه تحولی در زبان ادب ایجاد کند، آن را از بسیاری از قیود آزاد می‌کند. او همه انواع عمده شعر را آزمود و فراتر از آن‌چه در هر یک از آن انواع سروده، هنوز در زبان روسی چیزی پدید نیامده است. هم‌چنین، پوشکین نویسنده نخستین داستان منثور روسی است که هنوز هم می‌توان از خواندن آن لذت برد.


درگذشت "رابرت فراست" بزرگترین شاعر امریکا (1962 م)
رابرت لی فراسْتْ ادیب معروف امریکایی، در 26 مارس 1874 م در فرانسیسکو در امریکا متولد شد. فراسْتْ، شهرت خود را مدیون حد و اعتدالی است که در شعر نگاه می‌دارد. اشعار فراست در باب زندگی غم‌انگیز انسان و بیم‌های آدمی و عکس العمل وی در مقابل مسائل پیچیده زندگی و تن در دادن نهایی وی به حمل این بار گران است. بعضی از ناقدان، روح ارتجاعی فراسْت و بی‌علاقگی و بی‌توجهی او به تمدن عصر جدید را مورد سرزنش قرار داده‌اند، اما ستایندگان و طرفداران بی‌شمار او، هرگز به این نکته‌ها توجه نداشته و والاترین مقام را در میان شاعران معاصر امریکا به او داده‌اند. فراست به عنوان یکی از شعرای بزرگ امریکا، چهار بار موفق به کسب جایزه ادبی "پولیتزر" و چندین درجه افتخار شد. یک پسرک، شال بستن، فاصله کوه، دیوان اشعار و کمدی عقل از جمله آثار اوست. رابرت فراست سرانجام در بیست و نهم ژانویه سال 1962 م در هشتاد و هشت سالگی درگذشت.

آزادی صدها اسیر از چنگال رژیم صهیونیستی (2004 م)
در 29 ژانویه 2004 م، به دنبال توافق مبادله اسیران میان حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی، 435 اسیر از ملیت‌های گوناگون عربی در مقابل یک سرهنگ بازنشسته اسرائیلی و اجساد چند سرباز اشغال‌گر، آزاد شدند. این توافق که با میانجی‌گری آلمان صورت گرفت نشان داد که بدون نقش و دخالت امریکا نیز می‌توان مسائل منطقه را حل نمود. در این میان، درحالی که آزادی اسیران در بند اسرائیل، در سرزمین‌ها عربی و به ویژه لبنان به عنوان یک پیروزی کامل و عید بزرگ آزادی تلقی گردید، این واقعه در اسرائیل به عنوان یک رسوایی ملی مطرح شد. در مراسم استقبال از اسیران آزاد شده، مقامات بلند پایه لبنان و جمعیت فراوانی حضور داشتند و استقبال با شکوهی از آنان انجام گرفت. آزادی اسیران از چنگال رژیم صهیونیستی بازتاب وسیعی در محافل خبری جهان به ویژه درمیان مسلمانان یافت و بار دیگر زبونی و حقارت اسرائیل را به نمایش گذارد.

امضای پیمان تحمیلی سه جانبه بین انگلستان، شوروی و ایران در مجلس شورای ملی (1320 ش)
پس از تجاوز نیروهای شوروی و انگلستان به ایران در شهریور 1320 و نقض بی‌طرفی ایران در جنگ جهانی دوم، پیمانی سه جانبه بین ایران، انگلستان و شوروی به امضا رسید. بر اساس این پیمان تحمیلی، دولت وقت ایران به نخست‌وزیری محمدعلی فروغی به ناچار پذیرفت که راه‌ها و وسایل ارتباط زمینی، هوایی و دریایی خود را در اختیار متفقین قرار دهد تا آنان با ارسال تجهیزات از طریق ایران، جبهه شوروی را در برابر آلمان نازی تقویت کنند. در برابر، دولت‌های شوروی و انگلستان، تمامیت ارضی ایران را به رسمیت شناختند و متعهد شدند که حداکثر شش ماه پس از پایان جنگ، خاک ایران را ترک کنند. انگلستان و شوروی با اشغال ایران، نه تنها خساراتی جبران‌ناپذیر به کشور وارد کردند، بلکه پس از پایان جنگ نیز بر خلاف پیمان نهم بهمن 1320، ارتش شوروی حاضر به ترک ایران نبود. حتی اتحاد جماهیر شوروی تلاش کرد با تأسیس دولتی دست نشانده در شمال غربی ایران، زمینه‌های تجزیه این بخش از خاک ایران را فراهم کند. اما این توطئه با مقاومت مردم مسلمان ایران، به ویژه مبارزان و آزادی‌خواهان آذربایجان شکست خورد و ارتش شوروی در نهایت، مجبور به ترک خاک ایران شد.

درگذشت "آنا ماری شیمل" مستشرق و اسلام شناس آلمانی (2003 م)
خانم آنا ماری شیمل خاورشناس آلمانی و متخصص در تاریخ مذاهب و مطالعات اسلامی و ایرانشناسی، در هفتم آوریل 1922 م در شهر اروفورت آلمان به دنیا آمد. ماری شیمل در 19 سالگی موفق به اخذ درجه دکترا از دانشگاه برلین آلمان شد. او پس از جنگ جهانی دوم دانشیار بخش مطالعات اسلامی دانشگاه ماربورگ آلمان گردید. ماری شیمل سپس به عنوان اولین زن به تدریس تاریخ مذاهب در دانشگاه آنکارا پرداخت.

پروفسور شیمل هم‌چنین بیش از یک‌صد جلد کتاب در رابطه با اسلام و عرفان اسلامی و حافظ و گوته نگاشته است که غزلیات شرقی، سیره ابن خفیف شیرازی و جلال الدین رومی از آن جمله‌اند. وی علاوه بر اخذ چندین جایزه جهانی، در سال 1995 م جایزه صلح کتابفروشان آلمان را دریافت کرد. او هم‌چنین در ماه‌های پایانی عمر، دکترای افتخاری از دانشگاه الزهرای جمهوری اسلامی ایران اخذ نمود. دکتر آنا ماری شیمل سرانجام در 29 ژانویه 2003 م در 81 سالگی درگذشت.

برخی دیگر از رویدادهای امروز
1943: (1321) دکتر میلسپو کارشناس آمریکایی امور مالی و اداری برای اصلاح این امور در ایران و نوسازی مالیه ایران وارد تهران شد و با اختیارات کامل کار خودرا آغاز کرد. ایران از شهریور سال 1320 تحت اشغال نظامی کشورهای در حال جنگ با آلمان بود.
1987: گورباچف رهبر وقت شوروی اعلام کرد که فضای باز سیاسی شوروی هنوز به کمال نرسیده و برای رسیدن به دمکراسی به تمرین آزادی بیشتری نیاز است.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار