یک متخصص زنان و زایمان :

خونریزی حین زایمان ، اولین علت مرگ و میر مادران

یک متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه رکن اصلی در تولید جمعیت سالم ، زنان هستند گفت : در کشور ما یک سوم زنان دچار کم خونی هستند و خونریزی حین زایمان ، اولین علت مرگ و میر مادران است.

دکتر حوریه شمشیری میلانی متخصص زنان و زایمان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه جمعیت سرمایه است ولی حتما جمعیت سالم به عنوان سرمایه محسوب می شود گفت : رکن اصلی در تولید جمعیت سالم ، زنان هستند .

وی با اشاره به اینکه زنان سالم می توانند کودکان سالم به دنیا آورده و باعث جمعیت سالم جامعه می شوند افزود : در کشور ما یک سوم زنان دچار کم خونی هستند که در دوره بارداری و زایمان ، نیاز شدید به فاکتورهای خونسازی دارند .

این متخصص زنان یادآور شد : زنان قبل از بارداری باید از نظر کفایت خونی در وضعیت خوبی باشند تا بتوانند بارداری و زایمان سالمی را سپری کرده و نوزاد سالمی را به دنیا آورند زیرا در صورت کم خونی و بارداری ، عواقی حاملگی به سود زن و کودک نبوده و در کیفیت زندگی آنان تا پایان عمر تاثیر گذار بوده و مرد خانواده و سیستم بهداشتی درمانی جامعه نیز باید زحمات زیادی را متحمل شوند.

وی بابیان اینکه زنانی که باردار می شوند ،45 درصد به حجم خونشان افزوده می شود اظهار کرد :زنان برای رفع این نیاز احتیاج به شرایط سالم دارند که کافی بودن ذخایر خونسازی از جمله این موارد است .

دکتر شمشیری ادامه داد : در زایمان طبیعی حدود 500 سی سی و در زایمان سزارین هزار سی سی خونریزی ، طبیعی قلمداد می شود و این وضعیت در صورتی که زنی دچار کم خونی باشد ، از خون پایین تر از حد نرمال ، کاهش می یابد که به عنوان زیر بنای بسیاری از مشکلات و مرگ و میر مادران می باشد .

وی با اشاره به اینکه مادرانی که دچار کم خونی باشد با خونریزی حین زامیان و کاهش خون زودتر دچار عفونت می شوند گفت : اولین علت مرگ و میر مادران در کشورهای توسعه یافته ، خونریزی حین زایمان است و حتی اگر مرگ اتفاق نیفتد ، مشکلات بسیاری از جمله نارسایی کلیه ، سء تغذیه و کم خونی وی را تهدید می کند .

این متخصص زنان و زایمان در پایان خاطرنشان کرد : در صورت بی توجهی به کم خونی مادران کیفیت زندگی و سلامت فرد تا پایان عمر تحت تاثیر قرار گرفته و با افت سلامت مواجه خواهند بود .

انتهای پیام/
برچسب ها: زنان ، ذخایر ، کودک ، نوزاد ، بارداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار