شب گذشته در گفتگوی ویژه خبری:

محمدی: ژنو2 نمایش سیاسی است/ شیخ‌الاسلام: بان‌کی‌مون خلاف عرف جهانی در قبال ایران اقدام کرد

"نشست ژنو 2"، "همگرایی و واگرایی میان شرکت کنندگان" شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "هادی محمدی" کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا و "حسین شیخ الاسلام" سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در دمشق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، "نشست ژنو 2"، "همگرایی و واگرایی میان شرکت کنندگان" شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "هادی محمدی" کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا و "حسین شیخ الاسلام" سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در دمشق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
 
هادی محمدی با اشاره به این که در ژنو 1 این گونه مطرح شده بود که نمایندگان دولت سوریه و مخالفین رو در روی هم و بدون مداخله خارجی حضور یابند، افزود: قرار بود ژنو 1 در خصوص تشکیل حکومت وحدت ملی که وظایف آن تعریف شده بود، صحبت‌هایی صورت گیرد.
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه نشست ژنو 2 در شرایطی صورت گرفت که صحنه درگیری‌ها در سوریه به شدت متفاوت از یک سال و نیم قبل بود، خاطر نشان ساخت: شرکت کنندگان در نشست مونترو از تیپ‌های مختلفی حضور داشتند به گونه‌ای که یک عدّه کشورهای مشخصی در این نشست حضور یافتند که رسما و آشکار در مسئله سوریه مداخله می‌کردند به گونه‌ای که اقدام به تشویق جریان‌های تروریستی می‌کردند.
 
محمدی با اشاره به این که سلاح،‌ پول، امکانات رسانه‌ای و دیپلماسی از سوی برخی کشورها برای جنگ در سوریه به گروه‌های تروریستی داده می‌شد، گفت: عده‌ای دیگر از شرکت کنندگان براساس لیستی که جان کری و یا بان کی مون اعلام کرده بود در نشست حضور یافتند.  
 
وی با بیان این که برخی از شرکت کنندگان هیچ تاثیری در روند بحران سوریه ندارند، افزود: نمایندگان دولت سوریه در یک ترکیب واقعی نیز در این نشست حضور یافتند.  
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به این که طرف مقابل دولت سوریه باید با نمایندگان مخالفین حضور داشته باشند، افزود: فردی به نام جربا رئیس ائتلاف وطنی است به طوری که باید گفت این فرد دارای شناسنامه شناخته شده‌ای است.

*رئیس ائتلاف وطنی وابسته به عربستان سعودی است
 
محمدی با اشاره به این که رئیس ائتلاف وطنی وابسته به عربستان سعودی است، گفت: این فرد توسط عربستان به سوریه آمده است تا دست به اقدامات تروریستی بزند.  
 
وی با بیان این که مجموعه‌ای از افراد به صورت دست چین شده توسط سفیر غیرمقیم آمریکا در سوریه در این اجلاس به عنوان مخالفین شرکت کرده‌اند، ادامه داد: این گروه‌های تروریستی از پایگاه مردمی و اجتماعی مشخصی برخوردار نیستند.
 
*ژنو2 نمایش سیاسی است

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در پاسخ به سوال دیگری درباره دستور کار نشست ژنو 2 گفت: این کنفرانس نمایش سیاسی است که با حضور افراد مشخص و دست چین شده‌ای از سوی وزیر امور خارجه آمریکا تعیین شده است.
 
محمدی با اشاره به این که دبیر کل سازمان ملل متحد از خود استقلال و اختیار مشخصی ندارد، خاطر نشان ساخت: نوع رفتار دبیر کل سازمان ملل متحد در قبال جمهوری اسلامی ایران کاملا بی‌ادبانه و فاقد شخصیت حقوقی و سیاسی است چراکه بان کی‌مون هم چون یک کارمند در کنار وزارت امور خارجه آمریکا ظاهر شد.  
 
وی  با بیان این که افراد تشکیل دهنده این کنفرانس از چند دستگی برخوردار هستند، اظهار داشت: برخی از این شرکت کنندگان دارای کار ویژه مشخصی هستند و برخی دیگر به عنوان شاهد جریان کارناوال در این کنفرانس جمع شده‌اند. 

*در سوریه جز ویرانی، رشد و گسترش القاعده و تروریسم چیز دیگری به وجود نیامد
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به این که در سوریه جز ویرانی، رشد و گسترش القاعده و تروریسم چیز دیگری به وجود نیامد، خاطر نشان ساخت: شرکت کنندگان تلاش کردند تا از طریق گفتگوی سیاسی و نشست نمایشی امتیازاتی را کسب کنند. 

محمدی با اشاره به این که "سعود الفیصل" کینه‌توز ترین وزیر امور خارجه عربی در قبال امت اسلامی است، ادامه داد: عربستان سعودی به صورت آشکار از جریانات تروریستی و القاعده حمایت می‌کند.  
 
وی گفت: وزیر امور خارجه انگلیس دیروز طی سخنانی اعلام کرد که اگر کنفرانس ژنو 2 نتیجه‌ای در برنداشته باشد بهای آن را مردم سوریه پرداخت خواهند کرد به طوری که باید گفت این گفته جان کری تهدید آشکار به حساب می‌آید، یعنی خونریزی، قتل و جنایت بیشتری به وجود خواهد آمد. 
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به این که سفیر غیرمقیم آمریکا در سوریه در طی سه هفته گذشته در بروکسل تمام همّ و غم خود را برای ملاقات با کسانی که رسما تروریست هستند گذاشته است، ادامه داد: دولت سوریه طرح خود را در نشست به خوبی بیان کرد به گونه‌ای که موضوع را در هماهنگی با دوستانش به رایزنی گذاشت.  
 
در ادامه "شیخ‌الاسلام" در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نشست ژنو 2 سبب همگرایی برای چاره اندیشی سیاسی در بحران سوریه خواهد شد یا خیر؟ گفت: در نشست صبح و بعدازظهر ژنو هر کدام از طرفین نمایندگانشان بیانیه‌های تند و تیزی را قرائت کردند.
 
سفیر پیشین ایران در دمشق با اشاره به این که بنا به دلایل مختلف معارضه سوریه دچار ضعف شده است، اظهار داشت: خوشبختانه سوریه توانسته خود را جمع و جور کند به گونه‌ای که ارتش توانسته به پیشروی‌های خوبی دست یابد.  
 
*تروریسم در مقطعی پدیده‌ای برای پیش بردن اهداف سیاسی به حساب می‌آمد

وی با اشاره به این که آمریکا دست به کار شده است تا دستور کار ژنو را از مسائل واقعی منحرف کند، ادامه داد: تروریسم در مقطعی پدیده‌ای برای پیش بردن اهداف سیاسی به حساب می‌آمد.

*آمریکا گروه‌های تروریستی را به سوریه روانه کرد
 
شیخ‌الاسلام  با اشاره به این که آمریکا از حادثه 11 سپتامبر درس نگرفت، افزود: آمریکا گروه‌های تروریستی را به سوریه روانه کرد.
 
سفیر پیشین ایران در دمشق با بیان این که درگیری‌های سوریه در ابتدا مدنی بود، افزود: در ابتدا برخی از مردم سوریه نسبت به حاکمیت اعتراض داشتند و این موضوع سبب شد که آمریکا، شاهان عرب با ریختن پول، اسلحه، سیاست و تبلیغات این اعتراضات مردمی را به جنگ داخلی خانمان سوز تبدیل کنند.
 
وی با اشاره به این که تاکنون دهها هزار نفر در بحران سوریه قربانی شده‌اند، اظهار داشت: گروه‌های تروریستی بر ضد حقوق بشر عمل می‌کنند.  
 
شیخ‌الاسلام با اشاره به این که گروه‌های تروریستی ضد منشور سازمان ملل اقدام می‌کنند، افزود: تروریست‌ها به مذهب، دین و فرهنگ هجوم بردند.
 
سفیر پیشین ایران در دمشق با اشاره به این که در نشست ژنو باید به موضوع تروریسم پرداخته می‌شد، ادامه داد: در نشست ژنو 1 با این تصور که حکومت سوریه ساقط خواهد شد بدون دعوت از حکومت بیانیه صادر شد. اشتباهاتی که در نشست ژنو 1 صورت گرفت دوباره در نشست ژنو 2 تکرار می‌شود.  
 
شیخ‌الاسلام با اشاره به این که کشورهای شرکت کننده در نشست ژنو 2 همان کشورهایی هستند که سبب بروز بحران در سوریه شده‌اند، اظهار داشت: این کشورها سیاست تروریسم را در سوریه رواج دادند.
 
* منفعتی در برگزاری نشست ژنو 2 نیست

سفیر پیشین ایران در دمشق با بیان این که آمریکا اقدامات ضد اسرائیلی انجام نخواهد داد، خاطر نشان ساخت: منفعتی در برگزاری نشست ژنو 2 نیست. بان‌کی مون حیثیت دیپلماتیک و شخصیت سیاسی خود را به سبب توهینی که به ایران کرد زیرپا گذاشت و اقدام بان‌کی مون خلاف عرف جهانی است.  
 
شیخ‌الاسلام با اشاره به این که آمریکا از برگزاری نشست ژنو 2 به دنبال تامین منافع و مصالح خود است، افزود: آمریکا تصور می‌کند که منافع و مصالح منطقه‌ای اسرائیل در تجزیه و یا ساقط کردن سوریه است.
 
سفیر پیشین ایران در دمشق با اشاره به این که اشتباه بان کی مون در تاریخ سازمان ملل متحد مورد ثبت قرار گرفت، گفت: بان کی مون باید براساس منشور و معاهدات بین‌المللی اقدام به حفظ این سازمان می‌کرد. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار