آنچه دبیر سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر در برنامه "هفت " مطرح کرد

هیات انتخاب، فیلم‌ها را سفارشی انتخاب نکردند

علیرضا رضاداد،‌ دبیر سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر گفت: هیات انتخاب، فیلم‌ها را به دور از هر گونه سفارشی معرفی کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون باشگاه خبرنگاران، برنامه‌ "هفت"، شب گذشته با حضور علیرضا رضا داد دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به موضوع جشنواره فیلم فجر و برنامه‌های آتی آن پرداخت.   
 
در ابتدا علیرضا رضاداد، مشاور ارشد رئیس سازمان سینمایی با اشاره به برگزاری افتتاحیه جشنواره فیلم فجر در تالار وحدت گفت: کاخ جشنواره از یک ماه گذشته فعالیت اجرایی خود را آغاز کرده و سعی کرده مشکلات دوره‌های قبل از جمله گرانی را با ایجاد فضایی آرام برطرف کند.   
 
وی ادامه داد: امسال برای توجه بیشتر به سینمای مستند علاوه بر کاخ جشنواره، خانه‌ هنرمندان را نیز برای نمایش فیلم‌های مستند پیش بینی کردیم تا این مکان پاتوقی برای بحث و گفتگو میان مستند سازان شود.   
 
رضاداد در خصوص دبیری این دوره نیز عنوان کرد: دبیری امسال توفیق اجباری بود که پیشنهاد آن توسط حجت الله ایوبی (رئیس سازمان سینمایی) به من داده شد و با توجه به اقتضای شرایط حال حاضر سینما این مسئولیت را پذیرفتم.   
 
وی تصریح کرد: متاسفانه با توجه به اینکه سازمانی برای جشنواره‌ها نداریم و این نقصان و ضعف بزرگی است که باعث شده هر ساله جشنواره فیلم فجر با قوانین متفاوتی برگزار شود اما در دوره اول زمان " مسعود شاهی‌" توجه بیشتری به این نکات می‌شد طوری که همه مسائل هر ساله با همان شکل قبلی صورت می‌گرفت.  

رضا داد ضمن بیان تاثیر ثبات مدیریتی بر حوزه فرهنگ افزود: جشنواره فجر در دوره‌های گوناگون متفاوت برگزار می‌شد اما در دوره‌ آقای بهشتی" آرامش نسبی وجود داشت و برنامه‌ها مشخص بود و زمانی که در مدت 4 سال این مسئولیت را پذیرفتم به دنبال برنامه‌ها و وظایفی بودیم که ثبات نسبی را به همراه داشته باشد.  

وی در پاسخ به اینکه چرا به زمان تعیین شده برای ارائه نسخه پایانی فیلم‌ها نبودند، اظهار داشت: قبل از 20 دی ماه برخی از فیلم‌ها نسخه‌های خود را تحویل دادند و قرار شد برخی دیگر نیز بعد از انجام اصلاح رنگ اثر خود را تحویل دبیرخانه بدهند و با توجه به آمار بالای فیلم‌های ارسالی برای حفظ حقوق تماشاگران باز بینی فیلم‌ها را با تاخیر آغاز نکردیم.  

دبیر سی و دومین دوره جشنوار فیلم فجر اظهارداشت: بعد از مدت زمان بررسی فیلم‌ها، آثاری وجود داشتند که همه منتظر تماشای آن بودند همچون فیلم " اشباح " داریوش مهرجویی که در صورت حذف فیلم، نوعی بی‌مهری تلقی می‌شد.   
 
وی در خصوص استراتژی جشنواره امسال بیان کرد: جشنواره فیلم فجر جشنواره ملی است و برای همه سینمای ایران محسوب می‌شود و همچنین تیری است که از کمان سینمای ایران خودش را به همه معرفی می‌کند.   
 
وی ادامه داد: سینما دارای 3 گروه تعاملی شامل مردم، سینماگران و جامعه نخبگان( منتقدان و افراد متعهد به سینما)‌است و حدس می‌زنیم زمانی که هر فیلمی در جشنواره فجر 5 هزار مخاطب دارد به همان میزان نیز عوامل تولید دارد به همین‌ِ جهت همه‌ی ایران از جمله سازمان، نهادها و علاقمندان، انتظاراتی از سینما دارند که نقاط قوت و ضعف خود را در سبد سینمایی امسال شاهد باشند.  

رضاداد اظهار داشت: شعارهای اصلی ما بسیار ارزشمند است استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی که هر کدام از این‌ها را جشنواره فجر پاسخ داده است و طبق فرمایش مقام معظم رهبری که در نشست با سینما گران مطرح کرد: « کلید توسعه کشور در دست سینما گران است» و ما نیز با حداقل امکانات و توجهات عملکرد موثری را در حوزه فرهنگ نشان دادیم.   
 
وی افزود: جشنواره فیلم فجر جشنواره موضوعی نیست و حتی اگر خواسته شده رویکرد امید داشته باشد به این معنا نیست که الزاما همه آثار موضوع امید را در بر بگیرند.   
 
وی ادامه داد: مردم با سینما قهر نیستند بلکه مدیران و فیلم سازان باید محصول مناسب را تولید کنند و با طراحی راهکارهای درست مردم را به سینما علاقمند کنند.  

دبیر جشنواره فیلم فجر در خصوص تعداد داوران این دوره بیان کرد: وظیفه دبیر فجر دخالت نیست بلکه مواظبت است و ما اصراری بر زوج یا فرد بودن داوران نداشتیم و الگوی من ترکیبی موجه و پاسخ‌گو بود حتی در دوره کیارستمی وجشنواره امسال برلین نیز تعداد هیات داوران زوج است.   
 
وی تصریح کرد: تلاش داوران به رای حداکثری و نبود رای لرزان است حتی در زمان انتخاب فیلم‌ها نیز هیت انتخاب شرایط سختی را سپری می‌کرد و در انتخاب‌ها هیچ‌گونه سفارشی در کار نبود اما نگاه مصلحت جویانه وجود داشت و به همین جهت بخش غیر رقابتی " نوعی تجربه " اضافه شد.  

رضا داد اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر فرصت مناسبی برای فیلم‌ها است چرا که سال گذشته دو فیلم " هیس دخترها. . ." و حوض نقاشی با حضور در جشنواره توانستند فروش خوبی را کسب کنند اما در هر صورت این فرصت دو حالت خوب و یا بد دارد که فیلم ساز را با نحوه نگرش ارتباط با مخاطب آشنا می‌کند.  

وی در خصوص بخش بین‌المللی جشنواره نیز بیان کرد: 2 کارگاه آموزشی با جنبه ارتباطی طراحی شده که البته رویکردهای هم جواری، هم سطحی و هم‌سویی را در بر می‌گیرد و هدف از حضور مهمانان خارجی نمایش سینمای ایران است.   
 
دبیر سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر خاطر نشان کرد: جشنواره فیلم فجر سرمایه‌ ملی است و جامعه سینما ایران با فراهم کردن بستری مناسب همدلی را آغاز می‌کند و با اهمیت دادن به این همدلی، در پی حفاظت از جشنواره فجر به عنوان سرمایه ملی  هستیم.   
 
انتهای پیام/  ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار