افزایش 15 هزار میلیارد تومانی "سرمایه بورس"

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون میزان سرمایه در بازار بورس 15 هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، صالح آبادی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در برنامه نگاه یک که شب گذشته پخش شد با بیان اینکه افت و خیز جزو ذات بازار سرمایه است گفت: باید ارزیابی‌ها از بازار سرمایه بلند باشد و نوسانات کوتاه مدت و مقطعی نمی‌تواند ملاک ارزیابی از بورس قرار گیرد.

وی افزود: امسال یک سال استثنای برای بازار سرمایه کشور بود چرا که طبق آمار ارزش بازار بورس تهران نسبت به سال گذشته 138 درصد رشد داشت و به رغم 406 میلیارد تومان رسید.

وی با اشاره به اینکه فرا بورس نیز با رشد 96 درصدی به رقم 97 هزار میلیارد ریال رسیده اظهار داشت: ارزش معاملات بورس و فرا بورس از ابتدای سال تاکنون به 27 هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال گذشته 3 برابر شده است.
 
صالح آبادی به اشاره به اینکه بازار بورس امسال بیشترین بازدهی را داشته است اظهار داشت: شاخص کل بورس تهران به 641 واحد افزایش یافته و بر اساس این آمار جای نگرانی در خصوص نوسانات کوتاه مدت و مقطعی بورس نیست.

در همین ارتباط فتحی‌پور رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر این که فلسفه بورس در جامعه آن است که باید بازارهای مالی شفاف شود اظهار داشت: از بازار بورس به عنوان زندان نقدینگی یاد می‌کنند و وضعیت آماری ما نشان می‌دهد که هم اکنون 403 هزار میلیارد تومان نقدینگی به سمت بورس کشور هدایت شده است.
 
وی ادامه داد: اگر احساس شود که بازار سرمایه افت کرده این در اقتصاد ملی کشور یک فاجعه است.
 
وی با تأکید بر این که حباب در بازار بورس وجود ندارد و وضعیت بورس کاملاً واقعی است اظهار داشت: برخی افت و خیزها در بازار بورس خارج از اختیارات مدیریتی بورس است و برخی نوسانات در حیطه اختیارات بورس است.
 
وی با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری نتایج توافقات ژنو و نوسانات نرخ ارز از جمله اموری بوده که بر بازار بورس تأثیر داشته اظهار داشت: برخی افت و خیزهای در حیطه اختیارات بورس مربوط است به شایعاتی در خصوص تغییر مدیریت بورس، افزایش تسهیلات مسکن، اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، رو شدن پرونده‌های مفاسد اقتصادی، از جمله عوامل تأثیر گذار در بازار بورس کشور قلمداد می‌شود.
 
صالح آبادی نیز با رد شایعات مربوط به تغییر مدیریت در بورس گفت: برای شایعات این چنینی و نقش آن در نوسانات بازار بورس هیچ بهایی قائل نیستند.
 
وی افزود: نوسانات در بازار بورس را طبیعی تلقی می‌کنم و عمر این نوسانات بیشتر از چند روز نبوده و نیست.
 
وی با اشاره به اینکه تصمیمات بنیادی که در مراحل مختلف اقتصاد کشور اتخاذ می‌شود می‌تواند بر سود دهی بنگاه‌های اقتصادی تأثیر بگذارد گفت هر تأثیری که بر سود دهی بنگاه‌های اقتصادی گذاشته شود در بازار بورس هم تأثیرگذار است.
 
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه قیمت سهام بنگاه‌ها روندی نوسانی داشته است اظهار داشت: هیچ‌وقت قیمت سهام بنگاه‌ها همواره مثبت یا منفی نبوده است.

وی با بیان اینکه آینده اقتصادی ایران به لحاظ تصمیمات اتخاذ از افق مثبتی برخوردار است گفت: جلب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی با افق مثبت بازار سرمایه که منجر به سودآوری بهتر بنگاه‌های اقتصادی می‌شود نشانگر وضعیت روبه رشد اقتصاد ایران است.
 
وی به سخنرانی اخیر ریاست جمهوری در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس انجام شد گفت: در این سخنرانی نکات بسیار مثبت و اساسی از وضعیت اقتصادی ایران و نیز جلب سرمایه‌گذاری خارجی نیز ارائه شد.

صالح آبادی در پاسخ به این پرسش که آیا در عملکرد شرکت‌های بورسی ابهامات مالی وجود دارد گفت: به هیچ وجه وجود ابهامات مالی در شرکت‌های بورس را تأیید نمی‌کنم.
 
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس یکی از علل افت و خیزها در بازار بورس را ظرف روزهای گذشته به خاطر انتقال تعدادی از شرکت‌های بورس از بازار پایه بیان کرد و گفت: بر اساس گزارشات رسیده به مجلس یکی دیگر از دلایل افت و خیزها در بازار بورس آن است که گاهی مسئولین بورس کارگزاران فشار می‌اورند که از خرید خودداری کنند و همچنین به برخی از شرکت‌های بورسی گفته می‌شده که گزارشات بورسی خود را ضعیف و غیر واقعی اعلام کنند تا موجب افزایش قیمت سهام نشوند.

وی ادامه داد: البته این گزارشاتی است که به مجلس ارسال شده و ما در حال بررسی صحت و سقم آن هستیم.
 
فتحی‌پور همچنین به کاهش بهره مالکانه از 50 درصد به 30 در صد در مجلس اشاره کرد و گفت: در رابطه با خوراک پتروشیمی‌ها در کمیسیون تلفیق قیمت  تعیین شده 15 سنت است که این در حالی است که نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در عربستان و کشورهای خلیج‌فارس 9 سنت است.  
 
وی ادامه داد: چگونه ایران می‌تواند در بازار این محصول با قیمتی بالاتر از قیمت کشورهای دیگر رقابت کند.
 
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص تعدادی از شرکت‌های بورسی گفت: نقل و انتقال برخی از شرکت‌های بورسی از بازار پایه به بازار توافقی باید بگویم این امر که از اواخر ماه جاری انجام می‌شود در واقع کمک به رشد بورس است.
 
وی افزود: بر اساس این تصمیم شرکت‌هایی که امکان شرایط حراج را ندارند از حالت حراج به حالت توافقی منتقل می‌شوند که این منجر به شفاف شدن قیمت سهام می‌شود.
 
وی با اشاره به این که اتخاذ این تصمیم منجر به هدایت نقدینگی بازار به سمت سهام بنیادی می‌شود گفت: نقل و انتقال برخی شرکت‌های بورسی در راستای بهتر شدن اوضاع بورس است.
 
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار هر گونه دستکاری در انجام معاملات بورسی را رد کرد و گفت: اینکه در بورس به شرکت‌ها گفته شود که سهام خود را در صف بگذارند، بخرند بفروشند یا نفروشند به هیچ وجه درست نیست و همچنین ارائه گزارش‌های ضعیف و غیر واقعی را نیز قویاً رد می‌کنم.
 
وی ادامه داد: دستکاری در بازار و ارائه گزارشات غیر واقعی جرم است.  
 
صالح آبادی با اشاره به اینکه یکی از ساز و کارهایی که به گزارشات مالی شرکت‌ها اعتبار می‌بخشد حساب‌رسی مستقل است اظهار داشت: کلیه گزارشاتی که شرکت‌ها ارائه می‌دهند توسط حساب‌رسان مستقل بررسی می‌شود و در واقع حساب‌رس‌ها بر اساس بررسی‌ها صورت گرفته به گزارشات شرکت‌ها اعتبار می‌بخشند.

وی با اشاره به اینکه در خصوص خوراک پتروشیمی هنوز در کمیسیون تلفیق چیزی تصویب نشده اظهار داشت: قرار است مجلس اصول و چهار چوبی را برای قیمت‌گذاری گاز تعیین کند و تعیین قیمت و نرخ این محصول تنها بر عهده دولت باشد.
 
فتحی‌پور با تأکید بر رقابت پذیری محصولات ایرانی در بازارهای جهانی گفت: اگر بخواهیم در بازارهای هدف رقابت کنیم باید قیمت‌هایمان کمتر از قیمت‌های دیگر کشورهای رقیبمان باشد.
 
وی در خصوص جذب سرمایه‌گذار خارجی نیز اظهار داشت: بایستی برای سرمایه‌گذار خارجی ایجاد انگیزه شود که در ایران سرمایه‌گذاری کند.
 
صالح آبادی با تأکید بر اینکه بازار سرمایه نقش بسیار مهمی در تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی دارد اظهار داشت: سرمایه‌های کشور به جای ورود به بازارهایی که تورم ایجاد می‌کنند می‌بایست به سمت بازار سرمایه بیاید.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه از ابتدای سال سرمایه در بورس 15 هزار میلیارد تومان افزایش داشته اظهار داشت: یکی از برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای ادامه رشد بورس آن است که صندوق‌های پروژه را معرفی کردیم.

وی افزود: عملکرد این صندوق‌های پروژه آن است که طرح‌های اقتصادی و صنعتی را که نیازمند سرمایه ‌گذاری است به سرمایه‌گذاران اعلام و معرفی می‌کنند.

وی افزود: این صندوق‌ها با جذب سرمایه امکان تحقق این طرح‌های اقتصادی را فراهم می‌کند.
 
صالح آبادی با بیان اینکه در طرح‌های اقتصادی صنعتی کشور از طریق بانک‌ها و بازار سرمایه امکان تأمین مالی فراهم می‌شود اظهار داشت: از دیگر برنامه‌های سازمان بورس برای رشد بازار سرمایه انتشار اوراق مشارکت قابل تبدیل به سهام است که در آینده انجام می‌شود. 

**عرضه سهام فولاد هرمزگان، برق عسلویه، پالایشگاه کرمانشاه تا پایان سال

صالح آبادی از دیگر ابزارهای جدید در بورس را برای تأمین منابع مالی طرح‌های اقتصادی انتشار اوراق اسناد خزانه اعلام کرد و گفت: این اوراق ابزار دیگری است که توسط خزانه ملی منتشر شده و در اختیار پیمانکاران قرار می‌گیرد.
 
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اشاره به اجرای برنامه 5 ساله پنجم اقتصادی گفت: مجلس جهت ارتقای سهم تولید مبلغ 10 هزار میلیارد تومان اعتبار برای واحدهای تولیدی کشور اختصاص داده است.
 
بر پایه این گزارش صالح آبادی در پاسخ به این پرسش که آیا به عنوان رییس سازمان بورس و اوراق بهادار می‌تواند در بورس سرمایه‌گذاری کند اظهار داشت: به عنوان رییس سازمان نمی‌توانم در بورس سرمایه گذاری کنم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این پرسش که آیا کاهش قیمت دلار منجر به کاهش سود‌آوری و قیمتها در بازار بورس می‌شود اظهار داشت: سال آینده به لحاظ رشد اقتصادی وضعیت بهتری را نسبت به امسال دارد و از طرف دیگر با لغو تحریم‌ها هزینه مبادلات (صادرات و واردات) نیز کاهش می‌یابد که در واقع کاهش سود‌آوری بنگاه‌های اقتصادی به خاطر کاهش نرخ ارز را جبران می کند.
 
وی با تأکید بر این که سهام داران حقوقی ما مراقب قیمت سهام هستند اظهار داشت: ابزاری که از دیروز صبح فعالیت خود را در سازمان‌ بورس آغاز کرده ابزار بیمه قیمت سهام است که منجر به حفظ قیمت‌ها در بورس می‌شود.
 
وی ادامه داد: بر اساس این ابزار قیمت سهام تا 5 الی 6 ماه آینده بیمه می‌شود و همین امر موجب اطمینان بخشی بیشتر در بازار سرمایه می‌شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین به ارزه‌های بورس تا پایان سال اشاره کرد و گفت: فولاد هرمزگان، برق عسلویه، پالایشگاه پتروشیمی کرمانشاه از جمله سهام‌هایی است که در بازار بورس عرضه می‌شود.
 
فتحی‌پور رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه هم اکنون 45 میلیون نفر دارنده سهام عدالت هستند اظهار داشت: 7 میلیون نفر نیز در بازار بورس دارای سهام می‌باشند.
 
فتحی‌پور همچنین به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: پیش بینی می‌شود اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در بازار سرمایه تأثیر بگذارد.
 
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز با اشاره به اینکه برای سهام عدالت بایستی زیرساخت‌هایی توسط دولت در بازار سرمایه ایجاد شود اظهار داشت: موضوع سهام عدالت توسط دولت و مجلس در حال بررسی است و چنان‌چه بندی در قانون‌ اساسی در مجلس در ارتباط با سهام عدالت به تصویب برسد دولت باید با اتخاذ تصمیماتی زمینه‌ی ایجاد زیرساخت‌ها برای عرضه شدن سهام عدالت را فراهم کند.
 
وی ادامه داد: سهام داران عدالت عضو شرکت‌های تعاونی شهرستانی هستند.
 
صالح آبادی همچنین به سفر اخیر خود به لوکسانبورگ اشاره کرد و گفت: در این سفر با رییس سازمان بورس‌های جهانی ملاقاتی داشتیم و قرار شد برای عضویت سازمان بورس ایران در این سازمان استانداردهایی در سازمان بورس ایجاد شود.

وی افزود: در سال 2012 این سازمان رسماً اعلام کرد که سازمان بورس ایران تمامی استانداردها برای عضویت در این سازمان را احراز کرده ولی به دلایل سیاسی تاکنون از پذیرش عضویت ایران در این سازمان جلوگیری به عمل آمده است.
 
وی با اشاره به اینکه در دیدار اخیر خود با رییس سازمان بورس‌های جهانی اعلام شد که زمینه و فضا برای عضویت کاملا مثبت است اظهار داشت: مسئولین این سازمان جهانی اعلام کردند که با دید مثبت به پرونده عضویت ایران در این سازمان نگاه می‌کنند.
 
صالح آبادی به اشاره به اینکه در صورت عضویت ایران در سازمان جهانی بورس دیگر سرمایه‌گذاران خارجی جهت ورود به بورس ایران با مشکل روبرو نیستند اظهار داشت: بورس ایران از نظر تعداد سهام داران در منطقه خاورمیانه مقام اول را دارند و هم اکنون یکی از متنوع ترین بازارهای بورس منطقه است.
 
فتحی‌پور رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با ابراز خوش بینی از عضویت ایران در سازمان جهانی بورس در آینده گفت: هر چه قدر ایران در سازمان‌ها و بازارهای بین‌المللی نقشی پررنگ تر داشته باشد به نفع کشورمان است.
 
صالح آبادی نیز در پایان در مورد وضعیت بازار سرمایه گفت: سازمان بورس برنامه‌های در دست انجامی را دارد که بر اساس آن سرمایه‌گذاران با اطمینان بیشتری وارد بازار بورس شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار