زنجان/

ارتقاء و رشد سطح سلامتی مادران باردار در استان

شاخص مرگ و میر مادران باردار (MMR) یکی از مهمترین شاخصهای بهداشتی است که آینه تمام نمایی است که وضعیت توسعه یک کشور را نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛ شاخص مرگ و میر مادران باردار ،نشان دهنده وضعیت اقتصادی و اجتماعی یک کشور، وضعیت سواد زنان در آن کشور، مناسب بودن یا نامناسب بودن شبکه راههای روستایی و میزان دسترسی مردم به فوریت های پزشکی است.

 میزان مرگ و میر مادران باردار در کشور 19.5 درصدهزار است که این میزان در زنجان 13.39 مرگ در صدهزار تولد می باشد.

 سرپرست مرکز بهداشت شهرستان زنجان با اشاره به وضعیت مناسب بهداشت مادران باردار در زنجان گفت: در حال حاضر میزان مرگ مادران باردار در کشور 19.5 نفر در هر صدهزار تولد کودک زنده است.

 عبادی افزود: این نرخ در استان زنجان رقم 13.39 مرگ است که نسبت به کل کشور در اوضاع بسیار مناسب تری قرار دارد.

 وی در خصوص برنامه های موجود جهت جلوگیری از مرگ مادران باردار تصریح کرد: دو برنامه اصلی وزارت بهداشت در این شامل برنامه مادری ایمن و برنامه مراقبت مرگ مادری می شود.

 این مسئول در خصوص بخش های مختلف برنامه مادری ایمن اظهار کرد: در این برنامه مراقبت های پیش از بارداری، بارداری،هنگام زایمان و پس از زایمان را شامل می شود.

 عبادی ادامه داد : در این برنامه در دوران پیش از بارداری مراقبت مادرانی که دارای بیماریهایی هستند که مستقیما روی سلامت مادر و جنین موثر است مانند بیماری های قلبی، دیابت، آسم مد نظر قرار گرفته می شوند.

 وی اضافه کرد :در دوران بارداری نیز  تیمی در مراکز بهداشتی شامل بهورزها، ماما ها و پزشکان هستند که وضعیت سلامت مادر را تحت نظر دارند.

 سرپرست مرکز بهداشت شهرستان زنجان تاکید کرد : در برنامه مراقبت مرگ مادری نیز مرگهایی که در استان اتفاق می افتد در کمیته ای بررسی می شوند تا علل موجود جهت پیشگیری از مرگ های احتمالی در آینده مد نظر قرار داده شوند.

 عبادی با اشاره به اینکه نرخ مرگ مادران در سال 89 در زنجان 14 مورد در صدهزار تولد زنده بوده است خاطر نشان کرد : در حال حاضر بهبود خوبی در این زمینه داشته ایم که طبق سند راهبردی موجود در سالیان آینده باید به 13.2 مورد کاهش بیابد./ش

 

برچسب ها: سلامتی ، مادران ، باردار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.