قم/

جای سرمایه‌گذاران خارجی در قم خالی است

اقدامات انجام شده در زمینه سرمایه‌گذاری قم حاکی است سرمایه‌گذاران داخلی حضوری چشمگیر در فرصت‌های سرمایه‌گذاری داشته‌‌اند ولی جای سرمایه‌گذاران خارجی در این شهر خالی است که باید این خلا برطرف شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، قم در بین شهرهای مختلف جایگاه ویژه‌ای دارد و دارای تاریخ پرفراز و نشیب و گسترده بوده و حاوی فرهنگی اصیل است که در درون آن دانش‌ها و هنرها جای گرفته است و در حقیقت شهر فضیلت‌ها و پایگاه اسلام ناب محمدی محسوب می‌شود.

قم در دوره ساسانی در مسیر راه‌های تجاری بوده و با ظهور اسلام قم رو به آبادانی رفت و در دوره حکومت صفویان قم به اوج شکوفایی و آبادانی رسید و در عصر حاضر قم کانون مراجع در جوار حرم کریمه اهل‌بیت است.

وجود حرم حضرت معصومه (س) و مسجد جمکران این شهر را به قطب مذهبی کشور تبدیل کرده است همچنین آثار باستانی مانند کاروانسرای دیر گچین، تیمچه بازار قم، مسجد جامع قم که دوازدهمین مسجد جامع ایران است و بیت امام خمینی (ره) و ده‌ها اثر دیگر این شهر را مورد توجه گردشگران قرار داده است.

12 منطقه نمونه گردشگری مصوب هیئت دولت

12 منطقه نمونه گردشگری مصوب هیئت دولت در قم وجود دارد که از این تعداد هفت منطقه دارای سرمایه‌گذار است.

به گفته عیسی رضایی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم در 2 منطقه نمونه بین‌المللی گردشگری دستجرد و طرلاب عملیات اجرایی آغاز شده و فاز یک آن‌ها سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه می‌دهد: پنج منطقه نمونه گردشگری جمکران، دیر گچین، حوض‌السلطان در اتوبان قم تهران، نایه در بخش خلجستان و‌ طایقان در حال پیگیری استعلامات و تملک زمین هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم می‌گوید: پیگیر مشکلات این مناطق با اداره‌کل منابع طبیعی و محیط زیست هستیم که امیدواریم این مشکلات برطرف شود و در صورت حل این مشکل فرصت‌های خوبی برای جذب سرمایه‌گذار ایجاد می‌شود.

گیو، قاهان،‌ کهک، ‌کرمجگان و پلنگ‌دره از مناطق گردشگری دیگر استان قم هستند که از سرمایه‌گذار محروم هستند.

ظرفیت‌‌های سرمایه‌گذاری در قم

شهر قم به لحاظ ظرفیت سرمایه‌گذاری در موضوعات گردشگری قابلیت‌های ویژه‌ای دارد، به عنوان مثال اکنون بلوار پیامبر اعظم (ص) در اختیار شهرداری است که قابلیت مناسبی برای ایجاد تاسیسات گردشگری دارد.

به گفته رضایی بلوار غدیر در منطقه پردیسان مکان مناسبی برای سرمایه‌گذاری و احداث تاسیسات گردشگری است ولی سایت منطقه نمونه گردشگری عوارضی قم تهران مشکلاتی دارد که در حال حل مشکلات آن هستیم تا در آینده سرمایه‌گذارانی برای ایجاد تاسیسات گردشگری در این بخش جذب شوند.

تاسیسات گردشگری شامل هتل، متل (مکان اقامتی بین راهی)، ‌واحدهای خدماتی رفاهی بین‌راهی، هتل آپارتمان،‌ پانسیون‌ها‌، زائرسراها، میهمان‌پذیرها، مراکز اقامتی جوانان، ‌تفرج‌گاه‌ها، ‌اردوگاه‌های گردشگری، محوطه‌های کمپینگ،‌ مراکز سرگرمی و تفریحات، ‌دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی، مناطق نمونه گردشگری،‌ اقامتگاه‌هایی با مالکیت زمانی،‌ تاسیسات ساحلی، واحدهای پذیرایی داخل فرودگاه‌ها، ترمینال‌های مسافربری و رستوران‌های داخل هتل و هتل آپارتمان و میهمان‌پذیر است.

سید رضا دهناد، معاون برنامه‌ریزی استاندار قم معتقد است همه مزیت‌های استان در حوزه صنعت نیست بلکه حوزه گردشگری از زمینه‌های دیگری است که البته نتوانستیم از این مزیت و فرصت استفاده کنیم در حالیکه بسیاری از مسائل اقتصادی و اجتماعی در پرتو توسعه بخش گردشگری قابل حل است.

به گفته وی، دسترسی به واحدهای مصرف به گونه‌ای است که در شعاع 200 کلیومتری 20 میلیون بازار مصرف وجود دارد و نزدیکی به مرکز سیاسی کشور یعنی تهران و وجود زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل ریلی و جاده‌ای، استان قم را به استانی جذاب برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است.

معاون برنامه‌ریزی استاندار قم می‌گوید: دستگاه‌های متولی از جمله دستگاه متولی بخش گردشگری باید تلاش ویژه‌ای داشته باشند و از ظرفیت‌های این بخش استفاده کنند اگرچه اقدامات خوبی انجام شده ولی تا حد مطلوب فاصله داریم که باید درصدد جبران این فاصله برآییم.

سرعت بخشیدن در روند کارهای سرمایه‌گذار

استان قم دارای مزیت‌های ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاری بوده و مرکز مواصلاتی استان‌های مختلف است به طوری که سرمایه‌گذاران خوبی در استان با توجه به ظرفیت آن حضور دارند هرچند موانع فراوانی سر راه آن‌ها وجود دارد.

سرمایه‌گذار انتظار دارد کارش به سرعت و با روند طبیعی انجام شود و تسهیل در روند سرمایه‌گذاری صورت گیرد و در صورت نیاز کمک‌های تسهیلات و مشوق‌هایی به وی ارائه شود.

رضایی می‌گوید: تسهیل در روند واگذاری اراضی دولتی از جمله نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد که لازم است این امور زمان‌بر نباشد البته مانع دیگر تسهیلات بانک‌ها و نرخ بالای تسهیلات بانکی است.

وی با بیان اینکه استان قم در موقعیت استراتژیک قرار دارد، تصریح می‌کند: مشکلی در زمینه جذب سرمایه‌گذار وجود ندارد ولی باید موانع سرمایه‌گذاری را برطرف کنند تا سرمایه‌گذاران به سوی سرمایه‌گذاری جذب شوند.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم حدود 40 پروژه گردشگری با پیشرفت فیزیکی میانگین 10 تا 90 درصد با میزان سرمایه‌گذاری 11 هزار و 768 میلیارد ریال در حال انجام است و بیش از 100 موافقت اصولی برای ایجاد تاسیسات گردشگری از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری صادر شده است.


برچسب ها: قم ، سرمایه ، گذار ، خالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.