مدیرعامل شرکت توانیر به باشگاه خبرنگاران خبر داد:

قیمت برق به 100 تومان هم برسد مشکلات "صنعت برق" حل نمی‌شود/ شروع نگرانی‌ها برای تابستان سال 94

مدیرعامل شرکت توانیر گفت: با دو برابر شدن قیمت برق مشکلات صنعت برق حل نمی‌شود و طرح‌های توسعه‌ای همچنان مورد بی مهری اعتباری صورت می‌گیرد.

همایون حائری مدیرعامل شرکت توانیر در نشست خبری امروزش در پاسخ به سؤال خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران مبنی بر سناریو‌های موجود به منظور تغییر تعرفه برق گفت: تعدیل قیمت برق نباید به سال آینده موکول شود و باید همین امسال اصلاح شود.
 
وی در خصوص افزایش 38 درصدی قیمت برق نیز افزود: این موضوع در حال بررسی است اما اگر افزایش قیمت برق لحاظ نشود باید وزارت نیرو هزینه‌های ‌جاری  خود را از جای دیگر تأمین کند.
 
حائری تصریح کرد: اگر افزایش قیمت برق  تحقق پیدا کند  تنها فرهنگ صرفه‌جویی است که می‌تواند اوضاع را برای مشترکین برق بهبود ببخشد.
 
مدیرعامل شرکت توانیر درباره دیدگاه نمایندگان مجلس مبنی بر آثار تورمی افزایش 38 درصدی قیمت حامل‌های انرژی اظهار داشت: این دیدگاه نمایندگان مجلس به مفهوم آن است که قیمت فعلی برق مناسب است.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر صنعت برق 17 هزار میلیارد تومان بدهی دارد که با واقعی نشدن قیمت برق نه تنها بدهی‌های موجود پرداخت نمی‌شود بلکه این رقم روند صعودی نیز به خود خواهد گرفت.
 
حائری با بیان اینکه سالانه 200 میلیارد کیلووات ساعت برق در کشور تولید می‌شود، اظهار داشت: با قیمت 40 تومانی برق از فروش آن تنها 8 هزار میلیارد تومان نصیب این صنعت می‌شود و این بدان معنی است که زندگی برق باید با این رقم گذرانده شود.
 
مدیرعامل شرکت توانیر ادامه داد: دو برابر شدن قیمت برق هم مشکل این صنعت را حل نمی‌کند.
 
حائری ادامه داد: سالانه 12 هزار میلیارد تومان هزینه‌ی سرمایه‌گذاری و 8 هزار میلیارد تومان هزینه جاری صنعت برق است که مجموعا 20 هزار میلیارد تومان می‌شود که این رقم اگر بر میزان ساعات تولید برق در طول سال تقسیم شود قیمت هر کیلووات ساعت برق 100 تومان می‌شود.
 
وی تصریح کرد: با افزایش قیمت برق از 40 تومان به 100 تومان هم تنها مسائل جاری و سرمایه‌ای صنعت حل خواهد شد و طرح‌های توسعه‌ای همچنان بدون اعتبار باقی خواهند ماند.
 
حائری ادامه داد: اعتباری برای سرمایه گذاری جدید نیست و با توجه به اینکه 12 هزار مگاوات نیروگاه جدید کلنگ احداثش به زمین بخورد به علت کمبود منابع مالی امکان توسعه وجود ندارد.
وی از دیگر نگرانی‌های این صنعت را تابستان سال 94 عنوان کرد و ادامه داد: تابستان سال 93 را با وجود تمامی مشکلات با پیش بینی های صورت گرفته پشت سر خواهیم گذاشت اما عمده نکرانی ما برای تابستان 94 است چرا که اوضاع سخت تر خواهد شد.
 
مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه صنعت برق با وجود تمامی شرایط فوق متعهد است تا برق کشور را تأمین کند.



**صنایع کشور 4 برابر استاندارد جهانی برق مصرف می‌کند

حائری در ادامه این نشست گفت: سالانه 4 هزار مگاوات نیروگاه باید وارد مدار شود که هزینه ساخت آن 5 تا 6میلیارد دلار و هزینه سوخت 60میلیارد دلار برآورد می‌شود.

وی ادامه داد: با صرفه‌جویی در مصرف برق می‌توان یک سوم هزینه‌های فوق را جبران کرد.

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه مدیریت تقاضا در کشور از هیچ استاندارد جهانی تبعیت نمی‌کند گفت: به طوری که در صنایع کشور چهار برابر استاندارد جهانی برق مصرف می‌شود. این موضوع در حالی است که صنایع، پولی هم بابت برق مصرفی پرداخت نمی‌کنند.

وی ادامه داد: باید به سمت مدیریت تقاضا در صنعت برق برویم چراکه کشورمان عقب افتاده‌ترین کشور در زمینه مدیریت تقاضاست.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران درباره بدهی‌ها و طلب‌های توانیر گفت: حدود 18 هزار میلیارد ریال بدهکاری توانیر به بانک‌ها، پیمانکاران و بخش خصوصی است و همچنین صنایع کشور نیز تا حد قابل قبولی سعی در پرداخت بدهی‌هایشان دارند.

وی ادامه داد: در پرداخت بدهی معوق بخش خصوصی به گونه‌ای جلو می‌رویم که با وجود کمبود منابع مالی به اندازه‌ای طلب‌هایشان را پرداخت می‌کنیم تا به رفع هزینه های جاری خود بپردازند.

حائری تصریح کرد: در همین خصوص از محل بدهی عراق به ایران کمی از این بدهی‌ها به منظور رفع نیاز نیروگاهی پرداخت شده است.

**شرکت آلومینیوم المهدی رکورد بدهکاران صنعتی را شکست

مدیرعامل شرکت توانیر ادامه داد: بزرگترین بدهکار صنعتی کشور آلومینیوم المهدی است که بدهی آن به 300 میلیارد تومان رسیده است.

**مشکلی از نظر تامین سوخت نیروگاه‌ها وجود ندارد

وی با بیان اینکه در فصل زمستان از 580 میلیون متر‌مکعب گاز استحصال شده 500 میلیون مترمکعب آن صرف مصارف خانگی می‌شود افزود: در بحث گاز اولویت مصارف خانگی است بر همین اساس میزان گاز تحویل داده شده به نیروگاه‌ها به شدت کاهش می‌یابد.

حائری ادامه داد: در این زمان شرکت پخش فرآورده‌های نفتی با تحویل روزانه 140 تا 150میلیون مترمکعب سوخت مایع کمبود گاز نیروگاه‌ها را تأمین کرده است.

وی با بیان اینکه نیروگاه‌های فسیلی کشور اغلب سه سوخته هستند افزود: در زمانی که گاز به اندازه کافی برای نیروگاه‌ها نباشد از گازوئیل و مازوت استفاده می‌شود.

**بیش از 16 هزار مگاوات نیروگاه در انتظار اعتبار

حائری تصریح کرد: 16 هزار و 500 مگاوات طرح نیروگاهی که اکثر آنها قرارداد با بخش خصوصی است شروع شده و تنها نیاز به نقدینگی دارد.

وی گفت: برای اجرای این ظرفیت باید 16.5 میلیارد دلار اعتبار داشته باشیم.

حائری از وارد مدار شدن نیروگاه گناوه، شیرکوه یزد و خرمشهر تا تابستان سال آینده خبر داد.

**برق مسکن مهر از جیب وزارتخانه هزینه شد

مدیرعامل شرکت توانیر همچنین در خصوص وضعیت برق مسکن مهر نیز گفت: قرار بود یک سوم هزینه‌های برق مسکن مهر بر عهده وزارت نیرو بوده و باقی برعهده وزارت مسکن و شهرسازی و استانداری است.

وی ادامه داد: در حال حاضر برق مسکن مهر از اعتبارات جاری وزارتخانه هزینه می‌شود و برق این واحدها از هیچ کجا عقب نیست.

**2 هزار و 578 طرح در دهه فجر امسال بهره‌برداری می‌شود

حائری از افتتاح 2 هزار و 578 طرح در صنعت برق تا دهه فجر امسال خبر داد و گفت: هزینه این طرح‌ها بالغ بر 9 هزار و 17 میلیارد ریال به همراه 7 میلیارد یورو بوده است.

 مدیرعامل شرکت توانیر گفت: همچنین 10 هزار مگاوات انرژی نو نیز وارد مدار می‌شود.

حائری اظهار داشت: نیروگاه آبادان، پره سر، شیرکوه یزد، ایرانشهر، گنو، خرمشهر و اسلام آباد تابستان سال آینده با ظرفیت هزار و 500 مگاوات وارد مدار می‌شود.

همچنین بر اساس گفته‌های حائری 600 مگاوات واحد انرژی نو سال آینده وارد مدار خواهد شد.

حائری در پاسخ به این سوال که بودجه سال 93 به گونه‌ای است که تعهدات وزارتخانه در صنعت برق عملیاتی شود گفت: بحث بودجه باید تبدیل به نقدینگی بشود تا بتوان کاری کرد اما سال آینده اعتبارات در حدی نیست که بتوان به تمامی آنچه برنامه ریزی شده دست پیدا کرد.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۰۹ بهمن ۱۳۹۲
لطفا یک نفر مرا راهنمایی کند : اگر میزان بهره وری درجایی پایین است آیا مصرف کننده باید هزینه آنرا پرداخت کند
آخرین اخبار