قم/آیت‌الله جوادی‌آملی در همایش کتاب سال حوزه مطرح کرد

هیچ دشمنی با انسان کنار نمی‌آید/ پرهیز نویسندگان از تدوین کتاب‌های یک بار مصرف

استاد حوزه علمیه قم گفت: اگر ثقلین الگوی ما هستند باید تالیفات ما متقن باشند زیرا حرف بی‌برهان یک بار مصرف است بنابراین نباید در این زمینه‌ دست به قلم ببرید و اگر قولی وزین، دلپذیر و فطرت‌پذیر بود قابل تاسی به قرآن کریم است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم؛   آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی پیش از ظهر امروز در پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه با اشاره به سخنی از امیر مومنان(ع) اظهار کرد: براساس سخن این امام بزرگوار شیطان بدترین دشمنی است که به هیچ کس در هیچ زمانی رحم نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: همیشه دشمن درصدد برطرف کردن رقیب است، ولی برخی اوقات آتش دشمن‌ روشن‌تر است و زمان‌های ویژه‌ای برای حمله دارد.

وی عنوان داشت:‌ هیچ دشمنی با انسان کنار نمی‌آید و در دنیا مار و عقرب بدترین دشمن انسان هستند ولی چندی پیش در برخی رسانه‌ها منعکس شد که برخی انسان‌ها با مار و عقرب کنار می‌آیند بنابراین آنها قابل دوستی هستند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: باید در نظر داشت شیطان با احدی کنار نمی‌آید و نیش خود را به هر طریقی به انسان وارد می‌کند بنابراین انسان با این دشمن رو به رو است.

وی ضمن خطاب قرار دادن پژوهشگران گفت: همانطوری که در سیره و سنت، رسول الله(ص) به عنوان الگو و اسوه است، قرآن کریم نیز اسوه‌ای حسنه است.

آیت‌الله جوادی آملی عنوان داشت:‌ ما توان نداریم که رسول خدا(ص) را درک کنیم، ولی ایشان اسوه و الگوست و همین طور توان نداریم که مانند قرآن تالیف کنیم و بیاوریم ولی قرآن اسوه و الگوست.

وی با اشاره به ویژگی‌های قرآن گفت: قرآن دارای محتوای ‌بی‌بدیل، قابل فهم،‌ سنگین و آسان بوده و دارای متون دلپذیر و فطرت‌پذیر است که همواره در دسترس است، البته باید توجه داشت که سنگین بودن به جز دشوار بودن و آسان بودن به جز سست بودن این کتاب است.

این مفسر قرآن خاطرنشان کرد: اگر ثقلین الگوی ما هستند باید تالیفات ما متقن باشند زیرا حرف بی‌برهان یک بار مصرف است بنابراین نباید در این زمینه‌ دست به قلم ببرید و اگر قولی وزین، دلپذیر و فطرت‌پذیر بود قابل تاسی به قرآن کریم است.

وی با بیان اینکه حکمت عنصر محوری قرآن کریم است گفت: انبیا برای کتاب و حکمت مبعوث شدند و کتاب و میزان را آوردند بنابراین انسان باید کتابی بنویسد که میزان باشد.

آیت‌الله جوادی آملی عنوان داشت: با گوش مردم در جهان سر و کار داریم بنا بر این باید حرفی بزنید و کتابی بنویسید که جهان‌پذیر باشد.

وی یادآور شد: بسیاری از بزرگان فن فهرست‌نویسی داشتند و شیخ طوسی 900 مولف و 2 هزار تالیف را ذکر کرده است و ابن ندیم فهرست کتاب‌ها و رساله‌های علمای اسلام را تنظیم کردند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: کسی رساله‌ای تالیف می‌کند که هزار و 400 سال می‌ماند ولی زمانی فردی کتابی 400 صفحه‌ای می‌نویسد که تاریخ مصرفش یک سال است.

وی با بیان اینکه اگر کسی هوش و فراغتی دارد، زود دست به قلم نبرد گفت: اکنون باید حداقل هشت تا 10 نفر بزرگانی مانند نائینی، علامه طباطبایی و... داشته باشیم و در هر عصری این نیاز است و اگر کمتر از این باشد اتلاف عمر است.

آیت‌الله جوادی آملی تاکید کرد:‌ مبادا کسی به خاطر قدرت تالیف به این اکتفا کند و کتابی بنویسد که تاریخ مصرفش یک ساله باشد.

وی عنوان داشت: باید بدانیم که در جهان، منطقه و کشور چه خبر است بنابراین آنچه مربوط به کشور است آیه محسوب می‌شود و آنچه مربوط به منطقه است سوره محسوب می‌شود و آنچه مربوط به جهان است کل کتاب قرآن است.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر ندانیم جهان چه خبر است کتاب مایه‌ای ندارد و اگر ندانیم که منطقه چه خبر است فصول کتاب ما مایه ندارد و اگر ندانیم در کشور چه می‌گذرد بحث‌ها و سطوح کتاب مایه ندارد.

وی عنوان داشت: اگر نثر جامع علمی جهانی نداشته باشیم هر کتابی داشته باشیم به صورت بافت فرسوده درمی‌آید بنابراین باید بدانیم که منطقه و جهان چه خبر است.

آیت‌الله جوادی آملی عنوان داشت: آیات قرآن هر کدام متناسب با زمان و زمینه نازل شدند و با متن جامعه کار دارد بنابراین کتاب باید چنین باشد زیرا با متن جامعه کار دارد.

وی تصریح کرد: اگر نتوانستیم تمام تالیفاتی که شیخ طوسی معرفی کرده را بررسی کنیم باید قرائن قطعی به دست آوریم تا خلا خطرناک علمی ما را پر کند.

این مفسر قرآن عنوان داشت: اکنون به برکت نظام اسلامی مهم‌ترین رسالت پژوهشگران پر کردن خلأ بین کتب اربعه و اصول اربعه است.

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه به ویژه حوزه علمیه قم به برکت انقلاب اسلامی تاسیس شد گفت: از این مکان علم منتشر می‌شود و نخسیتن روز جهل روزی است که کسی بگوید من فارغ‌التحصیل شدم.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه فضای قرآن،‌ شان نزول آیات و جو سوره را فضای خارج تعیین می‌کند گفت: بر همین اساس اگر جنگ جهانی اول و دوم و کودتای 28 مرداد وجود نداشت علامه طباطبایی تفسیر نمی‌نوشت و امام راحل(ره) نظام اسلامی تشکیل نمی‌داد بنابراین امام سوره‌ای از سور قرآن است./ش ک
برچسب ها: قم ، آیت الله ، جوادی ، آملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.