آسیا تایمز توصیه کرد:

زمان آن است که آمریکا صفحه جدیدی را در روابط با ایران رقم زند

"آسیا تایمز" در گزارشی به آمریکا توصیه کرد صفحه جدیدی را در روابط با ایران رقم زند و دوره‌ای از همکاری را که به نفع دو کشور باشد، شروع کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی آسیا تایمز در تحلیلی به قلم "فرهنگ جهان پور" از آکسفورد نوشت: وینستون چرچیل اکتبر سال 1939 میلادی در نطقی رادیویی، روسیه کمونیستی را "یک چیستان مرموز و پوشیده از اسرار" خواند. اما چرچیل در ادامه جمله خود این عبارت را افزود: "ولی شاید در این میان کلیدی وجود داشته باشد. این کلید همان منافع ملی روسیه است." به نظر نویسنده نیز اگر ما همین کلید را درباره ایران نیز به کار ببریم، درک سیاست ها و اقدامات ایران بسیار آسانتر خواهد شد.

در ادامه این گزارش آمده است: ایران یکی از اولین کشورهای منطقه خاورمیانه بود که انقلابی دموکراتیک در آن روی داد. در سال 1951 میلادی، محمد مصدق نخست وزیر منتخب ایران صنعت نفت این کشور را ملی کرد تا به استعمار ناعادلانه باارزش ترین سرمایه این کشور پایان دهد. وی دو سال بعد در کودتای سال 1953 میلادی که آمریکا و انگلیس ترتیب داده بودند سرنگون شد. برای درک خشم انقلابیون از محمد رضا شاه و غرب باید تاریخ طولانی مداخله خارجی را در امور داخلی ایران به یاد داشته باشیم. انقلاب اسلامی میراث دموکراتیکی را که در آن همه زنان و مردان از حق رای دادن برخوردار بودند به ارث برد. به این ترتیب، حکومت اسلامی تحت رهبری آیت الله خمینی (ره) به قدرت رسید.


آسیا تایمز در ادامه به انتخاب خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری ایران پرداخت و نوشت، در سال 1997 میلادی، طرفداران محمد خاتمی توانستند بزرگترین درصد حضور مردم را در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری ایران رقم بزنند. خاتمی توانست با بیش از 20 میلیون رای برنده انتخابات شود. خاتمی رئیس جمهور ایران با آغاز اصلاحات عمده اجتماعی در داخل، سیاست آشتی را با غرب در پیش گرفت. وی ضمن دعوت به گفتگوی تمدن ها، معامله ای بزرگ را در سال 2003 میلادی به آمریکایی ها پیشنهاد داد که بحث برنامه هسته ای ایران، مناقشه اعراب و اسرائیل و امنیت خلیج فارس را شامل می شد. اقدام جرج دبلیو بوش رئیس جمهور سابق آمریکا به وارد کردن ایران به فهرست کشورهای عضو محور شرارت، پاداشی بود که خاتمی از آمریکایی ها گرفت. 

در ادامه گزارش آسیا تایمز آمده است: در انتخابات سال گذشته نیز روحانی با کسب 51 درصد آرا در مرحله اول به پیروزی رسید. روحانی در یکصد روز اول ریاست جمهوری خود، روند 34 ساله خصومت دوجانبه میان ایران و آمریکا را معکوس کرد و توانست در قالب گفتگوهای رو در رو میان محمد ظریف وزیر امور خارجه ایران و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به توافقی مهم در زمینه برنامه هسته ای ایران دست یابد. 

نویسنده آسیا تایمز در ادامه نوشت: نزدیک شدن روابط با ایران به آرام شدن اوضاع متشنج خاورمیانه کمک می‌کند و به آمریکا در عرصه خروج نظامی از افغانستان و مبارزه با القاعده و طالبان یاری می رساند. ایران به عنوان کشوری با هشتاد میلیون نفر جمعیت جوان و تحصیلکرده که بزرگترین ذخایر گازی و دومین ذخایر بزرگ نفتی جهان را در اختیار دارد می تواند بازاری بزرگ برای کشورهای غربی باشد. اگر تعامل با ایران بار دیگر شکست بخورد، این پیام را برای مردم ایران خواهد فرستاد که غرب در تعاملات با ایران صداقت ندارد. این امر ضمن خنثی کردن دستاوردهای چند ماه اخیر، وضع را خطرناک تر از قبل خواهد کرد.

آسیا تایمز در پایان توصیه می‌کند زمان آن است که آمریکا صفحه جدیدی را در روابط با ایران رقم زند و دوره‌ای از همکاری را که به نفع دو کشور باشد، شروع کند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار