قم/در نشست «مسجد و قانونگذاری با موضوع مأموریت مساجد» عنوان شد

لزوم تدوین سند ملی برای مساجد

نشست مسجد و قانونگذاری با موضوع مأموریت مسجد با حضور برخی مسئولان، شخصیت‌های علمی و نمایندگان نهادها و مراکز پژوهشی در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت الاسلام والمسلمین فاضل حسامی مدیرگروه مطالعات اجتماعی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: مرکز تحقیقات اسلامی از مهر ماه سال جاری طرح حمایت از احداث، تجهیز، نوسازی و مدیریت مساجد را در قالب 17 حلقه علمی مورد بررسی قرار داد.

وی ادامه داد: نماینده مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز در جلسه کارگروه ارشاد و تبلیغ کمیسیون فرهنگی مجلس در ارتباط با بررسی و تبادل نظر پیرامون این طرح شرکت کرده است و برای اینکه کار با اتقان بیشتری دنبال شود به این نتیجه رسیدیم که باید مساجد یک سند ملی داشته باشند تا همه مراکز و دستگاه‌ها مطابق آن عمل کنند و هر طرحی نیز که بخواهد به مجلس برود با آن هماهنگ باشد.

حجت‌الاسلام حسامی همچنین از چاپ و انتشار کتاب مسجد و قانونگذاری در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خبر داد و بیان داشت: این کتاب حاصل مصاحبه‌هایی با اصحاب فن و نیز گزارشات اجمالی و تفصیلی بررسی طرح است.

محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: توسعه مساجد در کشور با توسعه شهرها و روستاها هماهنگ نیست و باید ساز و کارهای لازم برای توسعه، تجهیز و نوسازی مساجد به صورت قانونی انجام شود.

وی ادامه داد: دولت در زمینه توسعه و تجهیز مساجد با مجلس هماهنگ بوده و همکاری دارد و باید منابع لازم برای مساجد در بودجه دیده شود.

سلیمانی خاطرنشان کرد: باید مؤسسات فعال در زمینه مسجد به ویژه مرکز تحقیقات اسلامی مجلس که از نظر قانونی طرح مسجد را دنبال می‌کند، کاری کنند که در برنامه پنج ساله ششم و بودجه سال 94 برای مساجد منابعی را کسب کنند، البته این مشکل باید ابتدا از نظر قانونی حل شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نبوی معاون تبلیغ حوزه علمیه قم نیز گفت: باید «جایگاه مردم و مساجد» را به خوبی تعریف کنیم و اجازه ندهیم ارتباط مردم با مسجد به عنوان مهم‌ترین سنگر کم‌رنگ شود.

وی ادامه داد: باید رابطه مسجد و مردم در تاریخ اسلام و در زمان ائمه اطهار (ع) تعریف و حتی به عنوان یک کار پژوهشی مورد توجه قرار گیرد تا امروز به عنوان الگوی جامعه ما مورد استفاده قرار گیرد.

نبوی همچنین گفت: باید رویکرد نظام نسبت به مساجد را بررسی و مشخص کنیم وظیفه نظام نسبت به مسجد چیست و همچنین جایگاه مسجد در شهرسازی باید تبیین شود./ش ک

برچسب ها: قم ، لزوم ، تدوین ، سند ، ملی ، مساجد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.