دانشنامه سیاسی/

حزب همبستگی ایران اسلامی؛ با هدف حمايت از دستاوردهای دوم خرداد

حزب همبستگی ایران اسلامی توسط جمعی از نمايندگان و برخی از نيروهای اجرائی دولت در خارج از مجلس، برای حمايت از دستاوردهای دوم خرداد و برنامه‌های خاتمی تشكيل شد.

به گزارش خبرنگار احزب باشگاه خبرنگاران، پس از انتخابات مجلس پنجم كه به پيروزی نسبی جناح راست در كسب اكثر كرسی‌های مجلس منجر شد، عده‌ای از عناصر جناح چپ و منتسبين به حزب كارگزاران سازندگي كه توانسته بودند به مجلس راه يابند به اقتضاي موقعيت زمانی و تقابل با جناح راست كه اينك اكثريت مجلس را در اختيار داشت ناچار به ائتلاف شدند و مجمع حزب‌­الله مجلس را تشكيل دادند، حزب همبستگی ایران اسلامی توسط جمعی از همين نمايندگان و برخي از نيروهای اجرائی دولت در خارج از مجلس، برای حمايت از دستاوردهای دوم خرداد و برنامه‌های خاتمی تشكيل شد.

تشکیل حزب همبستگی ایران اسلامی


پس از فعالیت‌های ابتدایی برای کسب مجوز حزب همبستگی ایران اسلامی در تاريخ 1376/10/27 مجوز فعاليت آن به تصويب وزارت كشور رسيد و بالاخره در تاريخ 1377/4/20 پروانه­ فعاليت اين حزب از سوی وزارت كشور صادر شد.

اعضای هيئت مؤسس حزب همبستگی ایران اسلامی

محمدرضا راه­‌چمنی، سيدمحمود ميرلوحی، غلامرضا انصاری، الياس حضرتی، قدرت‌­الله نظری‌نيا، علی­‌ا‌صغر احمدی، غلام­‌حيدر ابراهيم بای سلامی، سيدمحمد هاشمی، قربانعلی قندهاری، ولی‌الله توكلی.
 
مرامنامه­ حزب همبستگی ایران اسلامی

توحيد، خدامحوری و ايمان به وحدانيت و حاكميت لايزال خداوند بر جهان هستی، اعتقاد به رسالت انبياء الهی و دين مبين اسلام به ­عنوان جامع‌ترين مكتب سازنده و رهايی‌بخش الهی در هدايت و رستگاری بشر، اعتقاد و التزام عملی به قانون اساسي ايران به­ عنوان مظهر تجلی انديشه‌های امام(ره) و سند ميثاق ملی، اعتقاد به استمرار حكومت اسلامی و احترام به اجتهاد و نوانديشی دينی، اعتقاد به تفكيك‌‌ناپذيری دو اصل اسلاميت و جمهوريت در نظام جمهوری اسلامی ايران، اعتقاد به حق حاكميت و مشاركت مردم در اداره­ كشور و تجلی مردم‌باوری و مردم‌­سالاری، اعتقاد به كرامت و شرافت انسانی و گسترش فضائل اخلاقی در جامعه و پايبندی به حقوق عمومی و منافع ملی و گسترش عدالت اجتماعی.



 اهداف حزب همبستگی


حفظ استقلال، تماميت ارضی دستاوردهای انقلاب اسلامی و ارزش‌های آن، اعتلای بينش سياسی، فرهنگی و ارتقاء سطح آگاهی‌های افراد جامعه، تأمين و توسعه­ امنيت، رفاه و آزادی‌های قانونی افراد جامعه، حفظ حرمت انسان و امنيت انديشه در جامعه، حفظ حقوق عمومی و منافع ملی كشور، ايجاد و گسترش فضای سالم سياسی در كشور، ايجاد توسعه­ همه­‌جانبه، متوازن و پايدار و گسترش عدالت اجتماعی،  حاكميت قانون و قانون­مداری و ايجاد جامعه‌ عاری از تبعيض و خشونت و انحصار، گسترش مشاركت سياسی و مردم‌‌سالاری در اداره­ كشور، افزايش زمينه‌های تحمل‌پذيری سلايق و گرايش‌های مختلف سياسی در جامعه، تشنج‌زدايی و گسترش روابط بين‌­المللی و منطقه‌ای بر اساس منافع و با تكيه بر اصول، عزت، حكمت و مصلحت، اصلاح امور كشور و افزايش فرهنگ نقادی در جامعه، افزايش همبستگی ملی، توسعه و تقويت نهادهای مدنی در جامعه، گسترش فرهنگ شايسته­‌سالاری و خردورزی و جوان­گرايی در اداره­ كشور، تربيت مديريت‌های سياسی، اجتماعی مورد نياز كشور.
 
گرايش سياسی و عملكرد حزب همبستگی ایران اسلامی

با توجه به جميع موضع‌گيری­‌ها و پيشينه سياسی اعضای شورای مركزی و شورای عالی اين حزب، می‌توان اين حزب را دارای گرايش سياسی چپ ميانه‌رو و معتدل ارزيابی كرد و از لحاظ اقتصادی نيز اين حزب بيشتر به يك اقتصاد نيمه‌دولتی و نيمه سوسياليستی اعتقاد دارد. اين حزب جزء ائتلاف‌های نيروهای اصلاح‌طلب يا جبهه­ دوم خرداد است اما همواره از شعارهای تند و افراطي برخی از نيروهای اصلاح‌طلب كه قائل به تسريع و شتاب در اصلاحات و ايجاد اصلاحات بنيادی هستند،  فاصله گرفته و حتي از آنها انتقاد کرده است.

محورهای اصلی حزب همبستگی

پس از تشكيل، اين گروه محور اصلي فعاليت خود را در دفاع از دستاوردهای دوم خرداد و حمايت از برنامه‌های رئيس‌­جمهور اعلام كرد و همواره بر آن تأكيد داشت كه البته با توجه به آن­كه حاميان خاتمی در مجلس پنجم در اقليت بودند حضور موثر اين حزب در مجلس باعث تعادلی نسبی در تصميم‌­گيری‌ها و موضع‌گيری‌های آن نسبت به دولت شده بود.

در انتخابات مجلس ششم نيز بسياری از اعضای شورای مركزی و شورای عالی اين حزب دوباره به مجلس راه يافتند. اين حزب همواره جزو احزاب و تشكل‌های جبهه­ دوم خرداد يا نيروهای اصلاح‌­طلب بوده است و بعضا بيانيه‌های صادر شده از سوی اين جبهه را تأييد و امضاء کرده است. این حزب در انتخابات دوره­ نهم ریاست­‌جمهوری از "مهدی کروبی" و در دوره­ دهم از "میرحسین موسوی" حمایت کرد.
 
ديدگاه­‌ها و مواضع سياسی حزب همبستگی ایران اسلامی

بسياری از مواضع سياسی اين گروه را می‌توان در شعارهای مطرح شده در انتخابات دوم خرداد و ائتلاف نيروهای جبهه­ دوم خرداد جستجو كرد. معتقد به اصل ولايت‌فقيه به عنوان جزیی از اصول قانون اساسي است و اینکه احزاب معاند و غيرمعاند وجود ندارند و احزاب غيرمعاند می‌توانند فعاليت كنند و همچنين اين حزب به دنبال اصلاحات تدريجی و قانونمند است و در سياست خارجی معتقد به برقراری رابطه بر اساس احترام متقابل و اصول انقلاب و منافع ملی ‌است.

ديدگاه­‌ها و مواضع فرهنگی حزب همبستگی ایران اسلامی

اين حزب همگام ديگر نيروهای ائتلاف جبهه­ دوم خرداد همواره خواستار آزادی بيان و قلم و آزادی عمل بيشتر برای مطبوعات و فعاليت‌های فرهنگی بوده است.

ديدگاه­‌ها و مواضع اقتصادی حزب همبستگی ایران اسلامی

اين حزب دارای ديدگاه­‌های اقتصاد نيمه دولتی است.

"محمدرضا راه­‌چمنی" در مورد ديدگاه­‌های اقتصادی معتقد است: «خيلی از افراد مجموعه­ جناح چپ معتقد به خيلی دولتی كردن اقتصاد نيستند بلكه معتقدند بايد كار به مردم واگذار شود و تصدی دولت كاهش پيدا كند، اما بحث بر سر اين بود كه مردم يك نفر باشند يا صد نفر. مردمی كه جناح چپ به آن معتقدند، عموم مردمند. يعنی می‌گفتند وقتی شما می‌خواهيد امكانات بيت­‌المال را واگذار كنيد آنها را به يك نفر ندهيد كه از همه­ امكانات استفاده كند، به جايش آن­را به يك تعاونی بزرگ و يك شركت سهامی عام بدهيد كه اعضاي بيشتري دارند.

الان هم جناح راست و هم چپ معتقدند بايد سرمايه‌گذاری با امنیت در كشور انجام گيرد و البته نبايد وابستگی ايجاد كند. جناح چپ در جهت تعديل ثروت گام بر‌می‌داشت همان تفكر اقتصادی كه شهيد بهشتی دنبال آن بود. يعنی تعديل ثروت با ايجاد تعاونی‌ها و واگذاری امور به مردم، و جناح چپ هرگز نگفته كه شما همه­ كارخانجات را ملی كنيد.

از لحاظ قلمرو فعاليت بيش­ترين فعاليت اين حزب در تهران و مركز چند استان است.

روزنامه­ همبستگی، به سردبيری "غلام‌حيدر ابراهيم بای سلامی" به­ عنوان ارگان رسمی اين حزب، مواضع آنها را منعكس می‌كند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار