تبریز/

افزایش نفوذپذیری آب داخل خاک با احداث چالکود در باغ

کارشناس مسئول تغذیه باغات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کارشناسان افزایش نفوذپذیری آب داخل خاک توسط حفره های مملو از مواد آلی را از دیگر محاسن ارزشمند این شیوه تغذیه گیاهی می دانند.

سعیده احمدی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: ریشه ها به طور مستقیم در روش چالکود غذای خود را تامین نموده و غذای سالم تا چندین سال بدون زحمت در اختیار درخت خواهد بود.

وی تصریح کرد: کمبود مواد آلی و زیادی کربنات کلسیم در خاک های زیر کشت باغ ها عاملی برای نفوذ پذیری کم و فعال نبودن ریشه دوانی درختان عنوان شده است.

احمدی ادامه داد: تهویه مطلوب در روش چالکود عاملی برای رشد بهتر ریشه ها، سفید و خوش رنگ شدن آنها و تراکم فراوان ریشه ها عنوان شده است. کارشناس مسئول تغذیه باغات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: چاله های پُر شده با مواد آلی، مکان هایی فاقد آهک و مناسب برای ریشه ها را فراهم آورده و جذب عناصر را بهبود می بخشند.

وی با عنوان نمودن یکی از ویژگی های درختان میوه افزود: از آنجا که درخت میوه گیاهی است دائمی هر ساله تراکم ریشه در حوالی منطقه چالکود بیش از پیش افزایش یافته و تماس ریشه با این منطقه غنی از کود افزایش می یابد.

احمدی تاکید کرد: راندمان و کارآیی مصرف کود به شیوه چالکود به مراتب بیشتر از روش پخش سطحی کود در باغات است./ش ک
 
 
انتهای پیام/
برچسب ها: احداث ، چالکود ، باغ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.