اضطرابی که گلوی کودک را می‌فشارد

گاهی بعضی کودکان به علت هیجان شدید و ذوق‌زدگی گریه می‌کنند و در این حالت ممکن است ریسه بروند باید مادر فوری اما به آرامی به سمت فرزندش برود و او را در آغوش بگیرد و اطمینان یابد که ریسه رفتن به دلیل مشکلات ناشی از بیماری نیست.

بهروز جلیلی فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: بیشتر مادران به علت ترس از بغلی و وابسته شدن کودک سعی می‌کنند که نیازهای کودک را کمی با تأخیر برآورده کنند از دیدگاه علم روانپزشکی باید خواسته‌های کودک را تا یکسالگی بی‌قید و شرط برآورده کرد و به گریه شیرخوار خیلی فوری پاسخ داد این مسئله در دوره نوزادی یعنی تا 28 روزگی اهمیت بیشتری دارد و باید مادر تمام و کمال در اختیار نوزادش باشد تا بتواند گریه‌اش را خیلی سریع پاسخ دهد.

وی افزود: برای آن دسته از بیمارانی که می‌ترسند کودکشان بیش از حد به آنها وابسته شود باید بگوییم که تا یک سالگی به هیچ عنوان نگران بغلی شدن و وابستگی کودک نباشند معمولاً کودکان در حدود سنین یکسالگی خیلی دنبال مادر هستند و این به علت پدیده‌ای به نام اضطراب جدایی است.

این روانپزشک تصریح کرد: این پدیده در حدود سنین 12 تا 18 ماهگی در ذهن کودک شکل می‌گیرد و فکر می‌کند که رفتن مادرش بی‌بازگشت است در نتیجه کودک دچار اضطراب شده و بی‌قرار می‌شود، توصیه می‌شود که این مادران بعد از یکسالگی کم‌کم اما با علاقه و محبت از فرزندشان فاصله بگیرند مثلاً اگر برای کاری به آشپزخانه می‌روند که از دید کودک پنهان است قبل از نگرانی کودک خود را به او نشان دهند.

وی در پایان اظهار داشت: مادر باید به محض گریه نوزاد به سمت او برود او را نوازش کند و با آرامش علت گریه نوزاد را بررسی کند، لازم است مادر مطمئن شود مشکل کودک جدی نیست و بیماری یا خطری تهدیدش نمی‌کند در این صورت باید وضعیت کودک را بررسی و احتیاجات معمولی او مثل گرسنگی، نیاز به بغل و نوازش شدن، تعویض پوشک و ... را برطرف کرد.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: کودک ، اضطراب ، نوازش ، مادر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار