وزیر خارجه سوئد در نشست مطبوعاتی مشترک با ظریف:

دانش صلح‌آمیز هسته‌ای حق ایران است/ دیپلمات‌ها با وجود صداهای مختلفی که وجود دارد به پیش بروند

وزیر خارجه سوئد با بیان اینکه استفاده از دانش هسته‌ای حق ملت ایران است گفت: دیپلمات‌های ایران و 1+5 با وجودانتقادها در مسیر توافق پیش روند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "کارول بیت" وزیر خارجه سوئد در نشست مطبوعاتی مشترک با محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان گفت: اکنون در زمان بسیار مهمی به ایران آمده‌ام و واقعا مشکلات زیادی وجود دارد که با آن مواجه هستیم و باید زودتر از این به اینجا می‌آمدم.

وی ادامه داد: نه تنها میان ایران و سوئد بلکه باید میان ایران و اتحادیه اروپا کارها جلو برود؛ نیمی از مذاکرات در حال حاضر انجام شده و نیم دیگری از آنها در بخش دیگر انجام می‌شود.

وزیر خارجه سوئد تصریح کرد: مذاکرات امروز در بحث هسته‌ای انجام شد، حسن نیت در هر دو طرف وجود دارد و توافق امکان‌پذیر است و باید دید این توافق در 6 ماه به چه شکلی انجام می‌شود.

بیت اظهار داشت: باید اراده در هر دو طرف وجود داشته باشد همه باید در فاصله 6 ماه تمرکز کنند تا توافق انجام شود.

وی ادامه داد: حق ایران است که برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای داشته باشد چراکه سوئد نیز از این حق برخوردار است ایران باید روی مدالیته‌‌ها کارهایی انجام دهد لینک‌ها و رابطه‌های اقتصادی باید پیشرفت داشته باشد.

وزیر خارجه سوئد تاکید کرد: به طور مثال در زمینه علوم و تحقیقات ایران پتانسیل بسیار عظیمی دارد همچنین در مذاکرات امروز درباره بحث حقوق بشر گفتگو داشتیم اگر دیالوگ‌های عمیق‌تری داشته باشیم می‌توانیم موفق شویم و درپرس‌پکتیوهایی که اختلاف وجود دارد به جلو پیش رویم.

بیت تصریح کرد: امیدواریم به یک فاز جدید از روابط وارد شویم، البته دیالوگ‌هایی همیشه میان ایران و سوئد وجود داشته است همچنین امروز درباره قاچاق مواد مخدر بحث‌هایی وجود داشت.

وزیر خارجه سوئد ادامه داد: در حال حاضر جو جدیدی که به وجود آمده توسط توافق موقت صورت گرفته احتمال دیالوگ بیشتر با ایران را به وجود آورده است.

بیت اظهار داشت: این امکان وجود دارد که برای برداشتن کامل تحریم‌ها به سمت یک توافق جامع برویم همچنین ایران باید به توافق‌های خود پایبند باشد همانطور که تاکنون در زمینه‌ برداشتن تحریم‌ها به وجود آمده است.

وزیر خارجه سوئد درباره مواضع آمریکا علیه جمهوری اسلامی اظهار داشت: در مورد سیاست‌هایی که درباره ایران باید پیگیری شود نظرات مختلفی وجود دارد، برخی براین باورند که به ایران خیلی امتیاز می‌دهند بنابراین فکر می‌کنم باید بر روی چیزی که از همه مهم‌تر است تمرکز شود و آن توافقی که به وجود آمده است تا بتوانیم از طریق آن به یک توافق متعادل دست یابیم فکر می‌کنم باراک اوباما مصمم است تا این اتفاق رخ دهد.

بیت در پایان خاطرنشان کرد: مناظراتی هم در داخل آمریکا و هم در ایران وجود دارد که می‌گویند به طرف مقابل امتیاز می‌دهند دیپلمات‌ها باید با وجود صداهای مختلفی که وجود دارد به جلو پیش بروند.

انتهای پیام/

برچسب ها: کارول ، ایران ، ملت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار