باغستان فردوس؛ سبزي طراوت در زردي کوير +عکس

اين روستاي سرسبز و با طراوت يکي از روستاهاي مهاجرپذير فردوس هم محسوب مي شود؛ روستايي ۴هزار نفره که فاصله کمي تا مرکز شهرستان دارد .

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، بيهوده نيست که «باغستان» فردوس را بهشت يا معجزه سبز کوير و ديار ياقوت ها و گنجينه طلاي سرخ مي خوانند وقتي پا به کوچه ييلاقي باغستان مي گذاري، زير سايبان درختان سر به فلک کشيده بيد، چنار ،سپيدار، توت و ... ديدن جوي هاي آب روان و زلال است که تو را به ياد قطعه اي از بهشت روي زمين مي اندازد.

پوک شدن تنه بسياري از درختان روستا نشاني از قدمت بالاي اين ديار است. کوچه باغ هاي باغستان فردوس تو را با لطافت، پاکي، صفا و سرسبزي، همنشين مي کند و آن وقت با خود مي گوييم خوشا به حال کساني که در اين نقطه از خراسان جنوبي زندگي مي کنند.

در ابتداي ورودي روستا چشم انداز باغ ها با ميوه هاي رنگارنگ انار ، زردآلو ، انگور و...هر بيننده اي را مجذوب خود مي کند . باغستان از قديم به داشتن مرغوب ترين انار فردوس شهره است و بخش قابل توجهي از اين محصول به استان هاي مختلف کشور و ديگر مناطق دنيا صادر مي شود.

ديگر محصولات کشاورزي اين روستا هم که بيشتر باغي يا به اصطلاح محلي سردرختي است در سبد ميوه شهرهاي مختلف خراسان جنوبي و استان هاي ديگر قابل مشاهده است.

عريض بودن جوي هاي انتقال آب باغستان از ديگر مواردي است که توجه هر گردشگر و بازديد کننده اي را به خود جلب مي کند علت آن هم اين است که در گذشته دبي آب قنات روستا که همان قنات تاريخي بلده است خيلي بيشتر بوده و براي آن که آب سرريز نشود و هدر نرود کانال هاي انتقال آب از حد معمول عريض تر ساخته مي شد. قدمت احداث قنات بلده به طور دقيق مشخص نيست،حتي بر اساس نظر زمين شناسان تپه هاي اطراف مسيرقنات مربوط به هزاره اول است ولي به روايتي احداث آن مربوط به قبل از اسلام و دوره ساساني است.

طول اين قنات ۳۵ کيلومتر است و حدود2 هزارو ۳۸۲ هکتار از زمين هاي فردوس را آبياري مي کند.کل قنات هاي بلده احتمالا ۲۷ رشته بوده ولي امروز فقط 14 رشته آن فعال است .علاوه بر اين ها باغستان به دليل بهره مندي از آسياب هاي آبي قديمي در حوزه تاريخي هم مطرح است اين قابليت هاي مهم و مناظر زيباي طبيعي و تاريخي در کنار آب و هواي بسيار مطبوع بستري براي تبديل اين روستاي ييلاقي به منطقه نمونه گردشگري شد.

اين روستاي سرسبز و با طراوت يکي از روستاهاي مهاجرپذير فردوس هم محسوب مي شود؛ روستايي ۴هزار نفره که فاصله کمي تا مرکز شهرستان دارد .

لزوم مشارکت سرمايه گذار

رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فردوس استعداديابي و ايجاد زمينه لازم براي حضور سرمايه گذار در مناطق نمونه گردشگري باغستان را يکي از سياست هاي کلي اين سازمان اعلام مي کند و مي گويد: پس از دريافت مصوبه هيئت دولت مطالعات و تهيه طرح جامع روستاي گردشگري باغستان عليا در دستور کار قرار گرفت و همزمان با کمک مشاور و کارشناسان استان، مکان يابي و محوطه سازي در چند نقطه روستا و احداث 2 باب سرويس بهداشتي در مسير اصلي باغستان انجام شد.

شبنم زاده مي افزايد: با همکاري و مساعدت دهياري و بنياد مسکن هم زميني در ورودي باغستان براي احداث پارک گردشگري در نظر گرفته شد که درمراحل تکميل است. يک قطعه زمين نيز در بالادست باغستان براي اجراي طرح هاي گردشگري در نظر گرفته شده که بايد براي اجراي اين طرح ها به بهترين شکل سرمايه گذاري شود.

به گفته وي، چندين بار علاوه بر فراخوان عمومي جلسه هايي براي جذب سرمايه گذار در منطقه برگزار شده است که تحقق اين کار مساعدت و همياري مردم و ساکنان روستا را مي طلبد به عبارتي ادامه روند فعاليت در مناطق گردشگري به ويژه منطقه گردشگري باغستان به اجراي پروژه هاي خدماتي، اقامتي و تفريحي سرمايه گذاران بستگي دارد و ميراث فرهنگي حمايت حقوقي و مالي خواهد داشت و اميدواريم اين مهم هر چه سريع تر به سرانجام مطلوبي برسد.

وي ادامه مي دهد: از سوي ديگر منطقه گردشگري باغستان عليا به همراه مجموعه آب درماني هلال به تصويب رسيده که اقدام ها و حمايت هاي انجام شده در اين مجموعه در زمينه توسعه و ارتقاي اين منطقه بوده است.

وي طبيعت بکر، آب و هواي مساعد، مناظر طبيعي بسيار زيبا، باغ هاي سرسبز ميوه و همچنين قنات تاريخي بلده و آسياب هاي تاريخي را از جمله جاذبه هاي اين روستا بيان مي کند.

آسفالت کوچه هاي روستا اعتبار مي خواهد

مدير بنياد مسکن انقلاب اسلامي فردوس هم با اشاره به شروع اجراي طرح هادي روستاي باغستان از سال 84 مي گويد: براي اجراي اين پروژه 3 ميليارد و 754 ميليون ريال شامل اجراي هزار و 600 متر کانيوي سنگي، هزار و 500 متر اجراي آيلند سنگي، احداث يک دهانه پل به طول 13 متر، اجراي عمليات 30 هزار مترمربع زيرسازي و آسفالت معابر و احداث ميدان در ورودي روستا هزينه شده است.

مهندس «ميهماني» با بيان اين مطلب که اصلاح و به سازي ميدان ورودي روستا جزو پروژه هاي پيشنهادي امسال بنياد مسکن فردوس است، مي افزايد: محور اصلي روستا حدود 6 کيلومتر است و براي اصلاح به حدود 20 ميليارد ريال اعتبار نياز دارد که تامين اين ميزان بودجه از عهده بنياد مسکن خارج است و اين اداره هر سال 500 تا 600 ميليون ريال اعتبار براي باغستان اختصاص مي دهد که به دليل گستردگي روستا کارهاي انجام شده اصلا به چشم نمي آيد علاوه بر اين با توجه به وسعت 42 هزار مترمربعي باغستان آسفالت اين مساحت با توجه به بودجه هاي ناچيزي که هر سال به بنياد مسکن اختصاص مي يابد امکان پذير نيست.

وي دليل ناتمام رها شدن طرح هادي روستا را نياز به عقب نشيني ملک برخي از مالکان در محل اجراي طرح اعلام مي کند در حالي که مالکان راضي به عقب نشيني نيستند.

وي مشکل کمبود زمين در باغستان را نبود زمين براي واگذاري مي داند و مي افزايد: بيشتر زمين هاي اين روستا مربوط به يک نهاد نظامي است که امکان واگذاري آن به بنياد مسکن وجود ندارد.

وي با بيان اين که بنياد مسکن در حال احداث واحدهاي مسکوني براي متقاضيان است، اضافه مي کند: اين اداره تا کنون بيش از 18 واحد مسکوني در روستا احداث کرده است و هر چند در ابتدا در اين زمينه 300 نفر ثبت نام کرده بودند اما مدتي بعد همه پشيمان شدند و انصراف دادند به همين علت به هر فردي که با شرايط بنياد مسکن متقاضي اين واحدهاي مسکوني بود، تسهيلات واگذار شد.

تعدادي واحد مسکوني و تجاري ديگر هم در حال احداث است که اگر شرايط فراهم شود امسال به متقاضيان واگذار مي شود.

باغستان و آبگرم معدني 2 جاذبه مکمل

رئيس سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري خراسان جنوبي نيز با اشاره به واقع شدن روستاي ييلاقي باغستان در 15 کيلومتري شرق فردوس و محل تقاطع دو محور فردوس – بجستان و فردوس – گناباد يعني تنها مسير هاي ارتباطي فردوس با مشهد مقدس مي گويد : سهم خراسان جنوبي از روستاهاي هدف گردشگري مصوب در کميته راهبردي گردشگري روستايي و عشايري کشور 13 روستاست که باغستان فردوس يکي از آن هاست اين روستا جزو 10 منطقه نمونه گردشگري استان نيز به شمار مي رود.

«رضايي » مي افزايد: اين روستا با داشتن شاخصه هايي مهم مثل قنات پرآب ، مناظر طبيعي زيبا ، آب و هواي مطبوع و باغ هاي متعدد ميوه از جاذبه هاي گردشگري ويژه اي برخوردار است. از مهم ترين اين شاخصه ها آب قنات بلده است که از وسط روستا عبور مي کند. در مسير اين آب آسياب هاي آبي زيادي قرار دارد که قديمي ترين آن آسياب « حاجي خان » است که از گذشته تا حال باقي مانده و از جاذبه هاي تاريخي و گردشگري روستا محسوب مي شود.

وي مي افزايد : عبور جاده اي منطقه اي از وسط روستا و قرار داشتن درختان سر به فلک کشيده بيد ، چنار ، سپيدار و ... اطراف جاده، زيبايي روستا را دوچندان کرده به طوري که کمتر مسافري است که با ديدن اين چشم انداز چشم نواز به راحتي از کنار آن بگذرد و دمي در سايه سار درختان تنومند کنار جوي آب نياسايد.

وي با بيان اين که باغستان مشتمل بر 2 بخش يعني روستاي هدف و منطقه نمونه گردشگري است مي افزايد: اهداف هر دو بخش توسعه گردشگري است فقط منطقه نمونه گردشگري باغستان علاوه بر روستا، آبگرم معدني فردوس را هم شامل مي شود. هم اکنون اين دو منطقه مکمل يکديگرند يعني گردشگراني که براي استفاده از آبگرم معدني به منطقه سفر مي کنند به طور معمول از روستاي ييلاقي باغستان هم ديدن مي کنند که اين در آمار گردشگران هر دو منطقه تاثير به سزايي دارد.

اجراي 80 درصد اهداف طرح جامع

وي با اشاره به تعيين باغستان به عنوان روستاي هدف گردشگري در سال 84 مي گويد : در سفر دوم هيئت دولت سابق به خراسان جنوبي اين روستا به عنوان منطقه نمونه گردشگري انتخاب ، طرح جامع گردشگري آن در سال 86 تهيه و حدود 2 سال بعد مصوب شد.

وي به سازي قنات بلده و کف سازي جوي هاي آبي که از خيابان اصلي روستا عبور مي کند ، مرمت آسياب هاي قديمي ، سامان دهي فضاهاي تفريحي و گردشگري اطراف روستا و نماي خانه هاي مسير خيابان اصلي ، احداث ايستگاه وسکوهاي استراحت و نورپردازي و تامين روشنايي خيابان اصلي روستا را از جمله برنامه هاي پيش بيني شده در طرح جامع باغستان ذکر مي کند.

وي از اجراي 80 درصد برنامه هاي پيش بيني شده خبر مي دهد و به سازي مسير اطراف قنات ،احداث حداقل 12 عدد آلاچيق ، سکو و فضاي استراحت موقت براي مسافران، نماز خانه و سرويس بهداشتي را از آن جمله برمي شمرد و مي گويد: اين سازمان به عنوان متولي بخش دولتي پروژه اين اقدامات را بر اساس موافقت نامه هاي مبادله شده با استانداري و اعتباراتي که در اختيار دارد پيش برده است .

مشارکت پايين بخش خصوصي

وي سهم بخش خصوصي را نيز در اين زمينه بسيار مهم مي داند و مي افزايد : با وجود فراخوان و درخواست هاي زياد و جلسه هاي متعددي که براي جذب گردشگر در اين منطقه نمونه گردشگري برگزار شده ولي بخش خصوصي آن طور که بايد و شايد مشارکتي در اين زمينه ندارد.

وي علت اين امر را برخي محدوديت هاي مربوط به تغيير کاربري ها و مشکلات مربوط به دستگاه هاي مرتبط مي داند و اضافه مي کند: اين مسائل انگيزه سرمايه گذار را پايين مي آورد و لازم است با مشارکت سازمان هاي دست اندر کار اين گونه مشکلات به منظور فراهم کردن زمينه فعاليت سرمايه گذاران رفع شود.

بهشت «باغستان» در گوشه اي دنج از شرق سرزمين ايران و آن سوي ناهمواري هاي کمبود اعتبار براي ايجاد زمينه هاي گردشگري پنهان است. اگر گذرتان به فردوس رسيد همه زيبايي ها در چهار فصل «بهشت پنهان» را از دست ندهيد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار