اهواز/

گذر زمان و تغییر توپوگرافی موانع جمع‌آوری سریع مین‌های زمان جنگ

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: به دلیل گذر زمان و تغییر توپوگرافی برخی از مناطق روستایی در نواحی مرزی و نبود نقشه دقیق از کاشت مین‌ها، کار جمع آوری و خنثی سازی با معضلاتی روبه‌رور شده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، علی خدادادی صبح امروز در بازدید از دوره آموزشی آشنایی با مخاطرات مین و مواد منفجر نشده از زمان جنگ تحمیلی هشت ساله با اشاره به حمایت از کرامت، زندگی و سلامت انسان‌ها و تلاش جمعیت هلال احمر استان خوزستان در نیل به این اهداف عالیه انسانی اظهار کرد: به دلیل عدم شناخت ساکنان مناطق آلوده به مین‌های بر جای مانده در دوران جنگ و مواجهه مستقیم شماری از مردم با این خطرات، طرح آگاه‌سازی ساکنان مناطق مرزی استان از خطرات ناشی از مین و مواد منفجر نشده می‌تواند به کاهش تلفات انسانی کمک شایانی کند.

وی افزود: ارائه آموزش‌های مقابله با خطرات مین و مواد منفجره باقیمانده از جنگ تحمیلی و آگاه‌سازی ساکنان مناطق مرزی استان در مقابله با خطرات مین امری لازم و ضروری است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان، آگاه‌سازی و اطلاع رسانی صحیح به مردم مناطق مرزی درگیر با این مخاطرات را کم هزینه‌ترین و موثرترین اقدام برای جلوگیری از اتفاقات این بخش خواند و بر آن تاکید کرد.

وی با اشاره به اولویت آموزش در این حوزه خاطرنشان کرد: برای مقابله با این مشکلات، دوره‌های آموزشی متعددی در شهرستان‌های شوش، دشت آزادگان، خرمشهر و آبادان در زمینه آگاه‌سازی برای کاهش تلفات ناشی از مواد منفجره برگزار شده است.

خدادادی با بیان اینکه مردم مناطق مرزی فقط در مواجهه با این مخاطرات نیستند، ادامه داد: حضور کاروان‌های راهیان نور در مناطق جنگی و آلوده به مواد منفجر نشده نیز از مشکلات دیگر در این زمینه است که با تلاش مربیان و امدادگران هلال احمر استان در راستای آموزش و آگاه‌سازی، گام‌های مؤثری در این زمینه برداشته شده است.

وی با اشاره به زحمات خالصانه اکیپ‌های پاکسازی میادین مین در خوزستان و تقدیر از تلاش‌های این نیروهای متخصص و خدوم گفت: به دلیل گذر زمان و تغییر توپوگرافی برخی از مناطق روستایی در نواحی مرزی، شرایط آب و هوایی و نبود نقشه دقیق از کاشت مین‌ها، شاهد جابه‌جایی و تغییر مکان کاشت مین‌ها و مواد منفجره به‌کار رفته در طول جنگ تحمیلی هستیم که این امر، کار جمع آوری و خنثی سازی این مواد منفجر نشده و مین‌های باقیمانده از زمان جنگ را با معضلاتی روبه‌رور کرده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان در ادامه هدف کلی جمعیت هلال احمر را کاهش تلفات ناشی از مین و مواد منفجر نشده باقی مانده از جنگ دانست.

وی تصریح کرد: آموزش کودکان به عنوان گروهی از افراد در معرض آسیب جدی‌تر، آموزش رفتارهای صحیح، آشنایی با علائم مناطق خطر و نشانه‌های خطر و انواع صدمات مواد منفجر نشده و پیامدهای آنها و در مجموع تغییر رفتار از اهداف مردم این مناطق، از اهداف اختصاصی طرح آموزش و آگاه‌سازی ساکنان مناطق مرزی استان خوزستان است.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.