خورشیدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

تعریف شفاف از قوانین، لازمه اصلی جرم‌زدایی است

یک حقوقدان گفت: یکی از موارد مهم در قضازدایی، جرم زدایی و لازمه اصلی و مهم در این امر وجود قوانین شفاف است، بنابراین باید از پراکندگی و متعدد بودن قوانین که موجب خطا و اشتباه در برداشت می‌شود، بپرهیزیم.

"سعید خورشیدی" در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، در ارتباط با لایحه قضازدایی گفت: قضا یکی از تکالیف حکومت است و حاکمیت نمی‌تواند این امر را از خود دور کند، بنابراین منظور از قضا زدایی همان جرم زدایی است.
 
وی ادامه داد: جرم‌زدایی نیاز به بررسی‌های همه‌جانبه دارد و در کوتاه‌مدت نمی‌توان به این هدف که یکی از اهداف متعالی در دستگاه قضا است دست یافت.  
 
خورشیدی با توجه به اینکه حجم ورودی‌ پرونده‌های قضایی به دادگاه و دادسرا بیش از 10 میلیون است، افزود: کاهش این آمار نیازمند بررسی همه جوانب از سوی جامعه‌شناسان، روانشناسان، حقوقدانان و کارشناسان ذی‌صلاح است.  
 
وی تصریح کرد: لازمه اصلی و مهم در جرم‌زدایی وجود قوانین شفاف است و این در حالی است که باید از پراکندگی و متعدد بودن قوانین که موجب خطا و اشتباه در برداشت می‌شود، بپرهیزیم.  
   
این حقوقدان در پایان خاطرنشان کرد:  قانون شوراهای حل اختلاف به منظور کاهش حجم ورودی پرونده‌ها به دادگاه، تصویب شده، بنابراین برای جوابگو بودن این قانون در امر جرم‌زدایی و قضازدایی باید این شوراها در وظایف خود به صدور حکم نپرداخته و مسائل و مشکلات را مسالمت‌آمیز حل کنند.  
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار