گزارش/

همه آنچه که در دیدار 17 مجمع استانی مجلس با دکتر روحانی گذشت

س از گذشت 4، 5 ماه از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، دولتی که بنای فعالیت خود را در تعامل با مجلس شورای اسلامی قرار داده و دکتر روحانی نیز بارها بر این نکته تاکید داشته که حل مشکلات کشور تنها با همکاری و تعامل مجلس شورای اسلامی و دولت امکان پذیر است، رئیس جمهور کشورمان روزهای دوشنبه هر هفته را به دیدار با مجامع استانی مجلس شورای اسلامی اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، پس از گذشت 4، 5 ماه از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، دولتی که بنای فعالیت خود را در تعامل با مجلس شورای اسلامی قرار داده و دکتر روحانی نیز بارها بر این نکته تاکید داشته که حل مشکلات کشور تنها با همکاری و  تعامل مجلس شورای اسلامی و دولت امکان پذیر است، رئیس جمهور کشورمان روزهای دوشنبه هر هفته را به دیدار با مجامع استانی مجلس شورای اسلامی اختصاص داد تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان وکلای ملت بتوانند از این رهگذر دستگاه اجرایی را بیشتر از بیش در جریان مشکلات و دغدغه‌های مردم قرار دهند.
 
در این گزارش؛ سعی شده به صورت اجمالی  به بازخوانی دیدار 17 مجمع استانی و مجمع اقلیت‌های دینی مجلس شورای اسلامی و با دکتر روحانی پرداخته شود.

مجمع نمایندگان استان اصفهان

مجمع نمایندگان استان اصفهان اولین مجمع استانی مجلس شورای اسلامی بود که در 29 مهر ماه سال گذشته با دکتر روحانی دیدار داشتند.

 در این نشست نمایندگان اصفهان مستندی از مشکل اساسی این استان که بحث کم آبی و خشکسالی زاینده روده و مشکلات ناشی از این خشکسالی است را به نمایش گذاشتند، ضمن آنکه  بخشي از اين مستند افرادی که حق آبه‌دار هستند و يا حق اشتراک از آب زاینده رود را دارند را نشان داد که طی چند سال گذشته از حقوق خود محروم شده‌اند.
 
مشکل نقدینگی در واحدهای تولیدی و شرایط سختی که در رابطه  با سرمایه ثابت و سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی به وجود آمده از جمله  "گروه صنعتی گیتی‌پسند " که دارای 34 شرکت فعال و 5 هزار پرسنل است و در حال‌حاضر فعالیتش به جهت کمبود نقدینگی دچار تهدید شده، کنارگذر شرق استان اصفهان که به جهت طولانی شدن احداث اين کنارگذر، اين پروژه به یک آثار باستانی شبیه‌تر است تا یک پروژه فعال و سالیان سال است که همینطور باقی مانده، بحث 4 برابر شدن قیمت کنتورهاي برق و حقوق بازنشستگان صنعت فولاد از مهمترین محورهایی بود که در این نشست از سوی نمایندگان استان اصفهان مطرح شد.
 
دکتر روحانی، رئیس جمهور نیز استان اصفهان را از قطب‌های مهم صنعتی کشور دانست عنوان کرد، این استان از پتانسیل‌های مهم گردشگری و آثار تاریخی و دیدنی بی‌نظیری نه تنها در سطح کشور، بلکه بعضاً در سطح جهانی برخوردار است و با وجود مسائل ناشی از خشکسالی، در عرصه کشاورزی نیز یکی از استان‌های پیشتاز کشور به شمار می‌رود.
 
 رئیس جمهور کشورمان در جمع نمایندگان استان اصفهان بسیاری از مشکلات کشور را ناشی از کم توجهی به ضرورت تصمیم‌گیری‌های عالمانه و عمیق در عرصه‌های مدیریتی دانست و اظهار داشت؛ ایران با مشکلاتی نظیر کم آبی زاینده‌رود، دریاچه ارومیه، رود کارون، دریاچه هامون، پایین رفتن سطح آب در کلیه چاه‌های کشور، افزایش شوری نسبی زمین و آب به دلیل عدم به کارگیری یک نگاه عالمانه و کارشناسانه جامع به مسئله آب روبه‌روست که دولت "تدبیر و امید"  تمهیداتی را برای حل مشکلات در این عرصه اندیشیده و به تدریج آنها را به مورد اجرا خواهد گذاشت.



مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی

مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی، دومین مجمع استانی مجلس شورای اسلامی بود که در 6 آبان‌ماه با دکتر روحانی دیدار داشتند.
در این نشست نمایندگان استان خراسان رضوی مسائل کلان استان از جمله بحث آب شرب استان، بحث راه‌های استان خراسان رضوی با توجه به درصد بسیار کم بهره‌مندی این استان از بزرگراه‌ها، بحث راه آهن و قطار سریع‌السیر تهران-مشهد، بحث حاشیه‌نشینی شهر مشهد که معضلات و مشکلاتی را برای این استان ایجاد کرده، را مطرح کردند.

دکتر روحانی نیز پس از استماع دغدغه‌های نمایندگان این استان اظهار داشت، اگرچه لطف همه ائمه اطهار(ع) و به ویژه امام عصر(عج) همواره شامل حال ملت ایران بوده است اما معتقدم آنکه همیشه لطفش ما را نجات داده امام هشتم بوده و واقعا هر کاری برای مشهدالرضا و زائرین امام انجام دهیم باز هم کم است.

دکتر روحانی با اشاره به مشکل کم‌آبی استان نیز عنوان کرد، امسال به خاطر اینکه بارندگی‌ها خیلی دیر شروع شده به طور متوسط نسبت به سال‌های قبل نیز عقب هستیم؛ اگرچه کم آبی مشکلی اساسی و مربوط به همیشه تاریخ ایران است، اما استفاده بی‌رویه از آبهای زیرزمینی، ساخت سدهای بدون مطالعه و بی‌حساب و کتاب، باعث ایجاد مشکلات فعلی دریاچه ارومیه، زاینده رود و امثال آن است.

وی خاطرنشان کرد، نظر به اهمیت موضوع کم آبی از معاون اول خواستم تا اولین جلسه شورای عالی آب را برگزار  تا راهکارهای خرید آب از خارج، شیرین کردن و استفاده از آب دریاهای کشور یا ممانعت از خروج آب از مرزها مورد بررسی قرار گیرد.

دکتر روحانی همچنین به طرح تحول و توسعه شرق کشور نیز اشاره کرد و افزود، طرح اولیه تهیه شده برای این منظور مورد تأیید دولت است؛ راه آهن مهمترین بخش از این طرح است که به لحاظ توسعه، ارتقای امنیت و ایجاد ارتباطات بین‌المللی در منطقه شرق کشور موثر خواهد بود و به دلیل بزرگی و عظمت این طرح وزیر راه و شهرسازی شخصاً پیگیر عملیاتی و اجرایی شدن آن است.



مجمع نمایندگان استان فارس

مجمع نمایندگان استان فارس، سومین نشست از سلسله دیدارهای دکتر روحانی با مجامع استانی مجلس شورای اسلامی را در تاریخ 13 آبان ماه سال گذشته برگزار کردند.

در ابتدای جلسه نمایندگان استان فارس به قابلیت‌های این  استان اشاره کرده و با بیان اینکه استان فارس7.4 درصد وسعت کشور برابر با اندازه 8 استان را داراست اظهار داشتند؛ در بخش کشاورزی، 12 درصد تولیدات کشور مربوط به این استان است و در زمینه گردشگری نیز 33 درصد آثار تاریخی، ابنیه و تفرجگاه‌های گردشگری کشور در این استان وجود دارد، ضمن آنکه 30 درصد استخراج گاز مربوط به این استان است و در بخش صنعت نیز بیش از 4000 واحد صنعتی کشور در این استان قرار دارد.

اما علی‌رغم جایگاه ویژه استان فارس در بخش‌های کشاورزی، گردشگری، صنعت، عمران و انرژی، این استان جایگاه سوم بیکاری در کشور را دارد.

رییس جمهور نیز  در این دیدار  با بیان اینكه مشكل اساسی اقتصاد كشور این است كه به مسائل این حوزه در چارچوب كلان نگاه نشده است، گفت: براساس آمارها سال گذشته رشد اقتصادی كشور به منفی ۵.۸ درصد رسیده كه این رقم حتی برای خود بنده پیش از آنكه در دولت حضور پیدا كنم قابل پیش‌بینی و باور نبود.

دکتر روحانی با اشاره به وجود تورم ۴۰ درصدی در كشور اظهار داشت، طبق محاسبات بانك مركزی وزارت اقتصاد و وزارت مسكن، حدود ۴۰ درصد از این تورم مربوط به نحوه اجرای طرح‌های مسكن مهر است چرا كه اعتبارات مربوط به این طرح‌ها در بودجه سنواتی گنجانده نشده و دولت با فشار بر سیستم بانكی پول پرفشار را برای اجرای این طرح‌ها به عرصه اقتصاد كشور تزریق كرده كه همین مسأله باعث افزایش تورم شده است.

رییس جمهور با بیان اینكه اجرای پروژه‌های عمرانی با پول پرفشار كار سخت و غیرممكنی است، اظهار داشت: بر این اساس باید گفت مسكن مهر از جیب فقرا و سهم فقیرترین افراد جامعه اجرا شده است. اصل این مسأله كه مردم خانه‌دار شوند كار بسیار خوبی است، اما اینكه از چه راهی این كار انجام شود بسیار مهم است تا نتیجه‌ای كه امروز حاصل شده به دست نیاید.

دکتر روحانی همچنین با اشاره به بررسی‌هایی كه در مجلس برای حذف سه دهك پردرآمد از دریافت یارانه‌ها صورت گرفته و به نتیجه نرسید، گفت: نمی‌خواهم بابت این موضوع به كار مجلس ایراد وارد كنم اما این اتفاق نشان داد كه ساماندهی اقتصاد بسیار سخت است.

رییس جمهور تصریح کرد، راه‌های متعددی برای حذف سه دهك پردرآمد از فهرست گیرندگان یارانه‌ها وجود دارد، اما بنده با پیشنهادهای متعددی كه به نوعی ورود به زندگی خصوصی مردم بود به شدت مخالفت كردم چرا كه معتقدم اعتماد مردم به سیستم بانكی و دولت با ارزشتر و مهمتر از كاهش هزینه‌های دولت به هر روشی است.




مجمع نمایندگان استان زنجان

مجمع نمایندگان استان زنجان چهارمین مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود که در 20 آبان ماه با دکتر روحانی دیدار و گفتگو کردند.

بحث آب شرب منطقه، اجرای طرح دو خطه کردن راه‌آهن تهران- تبریز، فعال کردن ظرفیت گردشگری استان، اتمام و بهره‌برداری ورزشگاه ناتمام ۱۵ هزار نفری زنجان، اتمام و بهره‌برداری از پتروشیمی استان، خشکسالی و سرمازدگی محصولات کشاورزی، آمایش صنعتی، مشکل اشتغال و صنعت، اکتشاف و فعال‌سازی معادن و سامان‌دهی و فعال سازی خطوط حمل و نقل ریلی داخل و خارج استان از مسایلی بود که نمایندگان شهرستان‌های مختلف‌ این استان در این جلسه به آنها اشاره کردند.

دکتر روحانی نیز در این دیدار با بیان اینکه استان زنجان استعدادها و ظرفیت‌های زیادی در صنعت گردشگری و صنایع دستی، کشاورزی و صنعت دارد، گفت: باید از امکانات و ظرفیت‌های موجود برای رشد و ترقی این استان به نحو مطلوب بهره‌برداری شود.

رئیس جمهور در ادامه، گردشگری استان زنجان را مورد اشاره قرار داده و اظهار داشت، صنعت گردشگری استان باید رونق یابد به گونه‌ای که صنعت گردشگری برای جذب گردشگر داخلی و خارجی در این استان فعال شود چراکه توسعه صنعت گردشگری استان زنجان می‌تواند هم به موضوع اشتغال و رونق اقتصادی این استان کمک کند و هم معرف ظرفیت‌های نهفته این استان باشد.

دکتر روحانی در ادامه گفت: توسعه راه‌آهن و حمل و نقل ریلی یکی از طرح‌های مهمی است که در دولت تدبیر و امید به جدیت دنبال می‌شود و راه‌آهن کشور، با سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی باید توسعه یابد با اجرای این برنامه قطعاً حمل و نقل ریلی و راه آهن زنجان نیز توسعه خواهد یافت.

رییس جمهور افزود: با توجه به توافقاتی که با برخی کشورها از جمله روسیه و چین داشته‌ایم، می‌توانیم به فعال شدن حمل و نقل ریلی کشور و تحول در این زمینه امیدوار باشیم.




مجمع نمایندگان افلیت‌های دینی

مجمع نمایندگان اقلیت‌های دینی پنجمین مجمع نماینگان مجلس شورای اسلامی بود که در 20 آبان‌ماه با دکتر روحانی دیدار و گفتگو داشتند.

در این نشست نمایندگان اقلیت‌های دینی به مواردی مانند مشکلات و موانع استخدام اقلیت‌های دینی در وزارت آموزش و پرورش، افزایش و اختصاص سریع بودجه اقلیت‌های مذهبی و حل و اصلاح مشکلات حقوقی اقلیت‌های مذهبی اشاره کردند.

اعضای مجمع نمایندگان اقلیت‌های دینی خاطر نشان کردند: اقلیت‌های دینی همواره مدافع تمامیت ارضی کشور بوده‌اند و در سالهای انقلاب در زمره پشتیبانان مبارزات استبداد ستیزانه مردم بوده و پس از آن در سالهای دفاع مقدس دوشادوش سربازان و رزمندگان برای دفاع از کشور جنگیده و شهدایی را نیز به کشور هدیه کرده‌اند.

آنان همچنین اظهار داشتند: اگر کیفیت زندگی و ظرفیت‌های جوامع اقلیت‌های دینی در تبلیغات و اطلاع رسانی به گونه‌ای دقیق انعکاس یابد، می‌تواند در نوع نگاه دنیا نسبت به ایران تأثیر داشته باشد.

دكتر روحانی نیز خطاب به آنان اظهار داشت؛ از آغاز جمهوری اسلامی ایران، چه در قانون اساسی و چه در نگاه نظام، جایگاه و هویت ادیان آسمانی به رسمیت شناخته شده و بر این اساس همه اقلیت‌های رسمی دینی می‌توانند به برگزاری مراسم، عبادات و اعمال دینی خود بپردازند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه بر اساس قانون اساسی، اقلیت‌های دینی در مجلس شورای اسلامی نماینده دارند و در سرنوشت خود و کشورشان دخالت داشته و نقشی تعیین کننده ایفا می‌کنند، گفت: دولت تدبیر و امید همانطور که در شعارهای خود اعلام کرده به حقوق شهروندی معتقد و پایبند بوده و به دنبال تدوین منشور حقوق شهروندی است.

دکتر روحانی افزود: در زمینه تدوین منشور حقوق شهروندی در حال حاضر در حال رایزنی با حقوق دانان توانمند کشور هستیم که به محض آماده شدن، این منشور در اختیار رسانه‌ها، مجامع دانشگاهی و نخبگان قرار می‌گیرد تا بتوانیم نظرات آنان را در این زمینه لحاظ کرده و پس از اعمال نظرات به عنوان منشور حقوق شهروندی منتشر کنیم.



مجمع نمایندگان استان خوزستان

مجمع نمایندگان خوزستان در تاریخ 27 آبان ماه سال گذشته، ششمین مجمع استانی مجلس شورای اسلامی بودند که سلسله دیدارهای مجمع نمایندگان را با رئیس جمهور برگزار کردند.

توقف طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون ، اتمام پروژه‌های نیمه تمام ، وضعیت اشتغال جوانان، رسیدگی به وضعیت خدمات عمومی از جمله تأمین آب، گاز، وضعیت راهها و جاده‌ها و اوضاع بهداشت و درمان و مراکز درمانی، ساماندهی انتقال آب از خوزستان و معضل آب شرب و آب مصرفی و آب مورد استفاده در بخش کشاورزی، مشکلات تردد مردم در مرزهای استان خوزستان با کشورهای همجوار به‌ویژه عراق، لزوم بهره‌مندی از ظرفیت‌های استان خوزستان و ایجاد فرصت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، مشکلات زیست محیطی از جمله پدیده ریزگردها و آلاینده‌ها، بهره‌مندی از ظرفیت نخبگان استان، رسیدگی به اوضاع مناطق آزاد خوزستان و استفاده از بازار کشورهای همجوار به منظور احیای تجارت در منطقه، ازجمله مواردی بود که نمایندگان استان خوزستان در سخنان خود به آنها اشاره کردند.

دکتر روحانی نیز استان خوزستان را یکی از استان‌های مرزی بسیار مهم کشور خواند که مردم آن در طول سالهای دفاع مقدس، مدافعان کشور در برابر تهاجم تجاوزگران بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه باید نسبت به رفع مشکلات استان خوزستان رسیدگی و برنامه‌ریزی شود، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که مردم این استان با آن مواجه هستند، مسئله زیست محیطی نظیر پدیده ریزگردها است که این موضوع در اولین جلسه شورای عالی محیط زیست به عنوان مهم‌ترین مسئله زیست محیطی کشور مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد، دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارت امور خارجه درخصوص رفع این مشکل و چگونگی همکاری با دیگر کشورها اقدامات لازم را انجام دهند؛ البته حل این مشکل نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و زمان مناسب دارد. همچنین فعال‌سازی اروند و پاکسازی و لایروبی اروند که باید با مشارکت کشور عراق انجام شود جزو اولویت‌های این دولت است.

رییس جمهور یکی دیگر از مشکلات بزرگ استان خوزستان را موضوع آب عنوان کرد و در این راستا افزود: بحث‌های اصولی درخصوص اقدامات اساسی در زمینه تأمین آب استان در شورای عالی آب به انجام رسیده که باید به مسأله حق آبه کارون و تأمین آب مورد نیاز بویژه آب شرب مردم توجه ویژه‌ شود. البته معضل آب اختصاص به این استان ندارد و برای حل مشکل آب موضوع بهره‌وری آب مورد استفاده در بخش کشاورزی جزو اولویت‌ها باید باشد.

دکتر روحانی گفت: در زمینه انتقال آب از کارون نیز باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و اقدام شود که در صورت مصرف سایر استان‌ها، استان خوزستان دچار آسیب نشود.



مجمع نمایندگان استان  آذربایجان شرقی

مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی هفتمین مجمع استانی مجلس شورای اسلامی بودند که در تاریخ 4 آذرماه سال 91  با دکتر روحانی دیدار کردند.

طرح مشکلات دریاچه ارومیه، توصیه به استفاده از ظرفیت‌های استان و احیای جاده ابریشم، رسیدگی به وضعیت بیکاری جوانان و توجه به موضوع اشتغال، مدیریت مصرف آب شرب و کشاورزی، توجه به حمل و نقل ریلی و احداث خط راه‌آهن سریع‌السیر، ‌احیای رصدخانه مراغه، تکمیل و توسعه برخی از جاده‌ها و راه‌های استان، رسیدگی به مشکلات زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی از جمله مواردی بود که اعضای مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی در این جلسه مطرح کردند.

دکتر روحانی نیز در این دیدار ضمن تبریک هفته بسیج گفت: بسیج از ابتدای پایه‌گذاری آن توسط امام(ره) تا به امروز بر اساس تفکری دینی و منافع ملی پایه‌ریزی شده و نقش بسزایی در دفاع از آرمان‌ها و اهداف ملی ایفا کرده است.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تفاهم هسته‌ای ایران با ۱+۵ گفت: در موضوع هسته‌ای با حفظ اصول و چارچوب‌های مصوب نظام گام اول برداشته شد و علیرغم اینکه مسیری بسیار دشوار پیش رو بود، توانستیم بواسطه عنایت حق، دعای خیر مردم و هدایت‌ها و حمایت‌های مقام معظم رهبری در قدم اول به توافق دست پیدا کنیم.

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه در انجام یک اقدام ملی باید همه دست به دست هم بدهند، خاطرنشان کرد: این مسیر، صعب و سخت است، ولی امیدواریم بتوانیم در مراحل بعد نیز موفق شده و از حقوق ملت دفاع کنیم.

دکتر روحانی درخصوص مشکلات مربوط به استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات این استان در حقیقت مشکلات ملی نیز به حساب می‌آیند، گفت: دولت در خصوص حل مشکلات مربوط به این استان از جمله مشکلات مربوط به دریاچه ارومیه قدم‌هایی برداشته است.

وی خاطر نشان کرد: باید شرایط را در کشور به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که دولت تسهیلات لازم را فراهم کرده و انجام امور را عمدتا برای بخش غیردولتی آماده کند تا به این وسیله مردم در صحنه‌های گوناگون حضور داشته باشند.


مجمع نمایندگان استان  مازندران

مجمع نمایندگان مازندران هشتمین مجمع استانی مجلس شورای اسلامی بودند که در تاریخ 11 آذرماه سال 91 با دکتر روحانی دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار نمایندگان شهرهای نوشهر و چالوس؛ قائم شهر و سوادکوه و جویبار؛ ساری و میان‌دورود؛ تنکابن و رامسر و عباس‌آباد؛ نور و محمودآباد؛ بهشهر و نکا و گلوگاه؛ بابل؛ بابلسر و فریدون کنار و آمل هر یک مسایل حوزه‌های انتخابیه خود نظیر: اشتغالزایی، راه‌اندازی مجدد کارخانه‌ها از جمله نساجی، معادن ذغال سنگ، کارخانه ذغال‌شویی، کمک به کشاورزان، ایجاد صنایع تبدیلی، احداث سد، تجهیز مراکز درمانی، توسعه بنادر و تجارت خارجی، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ساخت راه‌های کمربندی برای حل معضل ترافیک بویژه در روزهای تعطیلات را بیان کردند.

نمایندگان مجمع استان مازندران همچنین لزوم اهتمام ویژه دولت به جاذبه‌های طبیعی دریا و جنگل را خاطر نشان ساخته و از شعارهای بدون عمل دولت پیشین در آزادسازی حریم دریا انتقاد کردند.

دکتر روحانی، رویکرد تعاملی همه ارکان کشور در شرایط کنونی را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: دولت تدبیر و امید تلاش دارد با مرتفع کردن موانع موجود پیش رو، چرخ‌های توسعه کشور را به گردش بیندازد.  
 
 
رئیس جمهور با تأكید بر اینكه دولت رابطه خوبی با مجلس دارد و باید این رابطه به همین شكل ادامه یابد، گفت: از مشکلات كشور تنها با همكاری و تفاهم دولت و مجلس می‌توان عبور کرد؛ در گذشته دیدیم که از اختلاف جز تشدید معضلات چیزی بدست نیامد.  
 
 
روی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های استان مازندران، در حوزه‌های گردشگری، تجارت خارجی و کشاورزی ابراز امیدواری کرد: در سایه تعامل مثبت میان نمایندگان استان و سایر مسوولان، از همه بسترهای لازم برای رشد و اعتلای استان مازندران استفاده شود.

دکتر روحانی همچنین از تلاش دولت برای حل معضلات استان مازندران در عرصه‌های کشاورزی، راه‌سازی و تجارت با کشورهای همجوار استان خبر داد و گفت: دولت تلاش دارد با ملاحظه اولویت‌ها و امکانات خود به مشکلات استان مازندران رسیدگی کرده و عمده همت خود را در فعال‌سازی بخش خصوصی با فراهم کردن تسهیلات برای آنها به کار گیرد.



مجمع نمایندگان استان البرز

مجمع نمایندگان البرز نهمین مجمع استانی مجلس شورای اسلامی بودند که با دکتر روحانی در تاریخ 18 آذرماه سال گذشته دیدار و گفتگو داشتند.

حمایت از توسعه صنایع در استان البرز، بهره‌گیری از ظرفیت کشاورزی در این استان، توجه به موضوع اشتغالِ جوانان تحصیل‌کرده، فعال کردن واحدهای تولیدی، اتمام پروژه‌های ناتمام آموزشی، بهداشتی و درمانی، ورزشی، جاده ای، تعریض و توسعه راههای حمل و نقلی استان با توجه به حجم بالای تردد در این جاده‌ها و توجه و رسیدگی به مشکلات روستاها و مسائل فرهنگی در سطح استان از جمله مواردی بود که نمایندگان استان البرز در این جلسه با رئیس جمهور مطرح کردند.

دكتر  روحانی نیز در این نشست، استان البرز را به واسطه همجواری با مرکز کشور، دارای اهمیت برشمرد و گفت: بخش وسیعی از راههای ارتباطی با شمال و غرب کشور از این استان می‌گذرد و برطرف کردن مشکلات ارتباطی و جاده‌ای نه تنها مشکلی از این استان، بلکه یک مشکل ملی را حل خواهد کرد.

رییس‌جمهور با اشاره به نکاتی که توسط نمایندگان استان البرز درخصوص پروژه‌های ناتمام این استان مطرح شد، گفت، یکی از مشکلات عمده دولت، وجود ۴ هزار پروژه در کشور است که یا شروع نشده و یا نیمه‌کاره باقی مانده‌اند. تأکید ما در دولت بر این است که پروژه‌هایی که بالای ۸۰ درصد آنها اجرا شده و دارای اهمیت هستند، در سال آینده تکمیل شوند.

دکتر روحانی همچنین اظهار داشت؛ استان البرز استانی صنعتی، کشاورزی، علمی و فرهنگی است که به لحاظ تازه تأسیس بودن این استان، طبعاً با مشکلاتی مواجه است که به تدریج مسایل این استان از جمله موارد مطرح شده از سوی مجمع نمایندگان، توسط دولت پیگیری خواهد شد.



مجمع نمایندگان استان بوشهر

مجمع نمایندگان استان بوشهر دهمین مجمع استانی مجلس شورای اسلامی بودند که در تاریخ 18 آذر سال گذشته با رئیس‌جمهور دیدار و گفتگو داشتند.

در این جلسه اعضای مجمع نمایندگان استان بوشهر مسائل و مشکلات کلان استان و موضوعات مرتبط با حوزه‌های انتخابی خود را مطرح کردند.

استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان و بکارگیری آنها در جهت رفع مشکلات مردم، ضرورت نگاه به مشکلات و برنامه‌ریزی در جهت استفاده بهینه از منابع تخصصی این استان مانند نفت و گاز، توجه به مباحث فرهنگی، نگاه جدی به مسائل مربوط به جوانان و رسیدگی به مناطق محروم از جمله مواردی بود که در این جلسه مطرح شد.

رئیس‌جمهور نیز در ابتدای این نشست با اشاره به زلزله تأسف‌بار اخیر در این استان و آسیب دیدن مردم این مناطق در این حادثه گفت: در جریان سفر به استان بوشهر برای بازدید از مناطق زلزله‌زده، علاقمند بودم تا با مردم زلزله‌زده همه روستاها دیدار کنم؛ چرا که اساس این سفر برای ابراز همدلی با مردم و تسریع در روند کارها بود.

رییس‌جمهور تصریح کرد: همانطور که مقرر شد، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تمام موارد آسیب‌دیدگی را مورد بازدید قرار داده و ظرف سه هفته خسارت‌ها را بررسی و اولین قسط را به مردم پرداخت می‌کند که نمایندگان استان خوب است که این مورد را پیگیری کنند.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه توسعه فازهای جدید در عسلویه از برنامه‌هایی است که دولت نسبت به آن توجه ویژه خواهد داشت، گفت: ما برای رفع مشکلات مردم باید منابع درآمدی خود را افزایش دهیم و عسلویه مکانی است که توانایی انجام این کار را دارد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه تلاش بر این بوده تا از منابع مشترک نفتی و گازی به نحو مطلوبی استفاده کنیم، ادامه داد: بر اساس قولی که مسئولان در سفر اخیر به عسلویه به رئیس جمهور داده‌اند، با تلاش متخصصان، تا پایان دوره این دولت، توان بهره‌گیری ما از ذخایر مشترک در منطقه پارس جنوبی، به میزان برداشت دیگران از این منبع خواهد رسید.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: استان بوشهر به دلیل وجود ظرفیت‌های عظیم ملی به ویژه عسلویه و نیروگاه اتمی بوشهر جایگاهی مهم در حوزه انرژی یافته است.



مجمع نمایندگان استان  گیلان
مجمع نمایندگان استان گیلان یازدهمین مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی بودند که در تاریخ 9 دی‌ماه سال گذشته با دکتر روحانی دیدار داشتند.

پیش از سخنان رییس‌جمهور؛ نمایندگان استان در سخنانی توجه به کشاورزی گیلان، بویژه تولید برخی محصولات مثل برنج و چای و لزوم نگاه استراتژیک دولت به این محصولات، توجه بیشتر به ظرفیت‌های گردشگری، لزوم توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در استان، توسعه شبکه فاضلاب، صرف توجه کافی به جمع‌آوری پسماندها، توجه به حل مشکلات صیادان، اتمام ساخت بنادر نیمه تمام گیلان، تسریع در بهره‌برداری از منابع نفت و گاز کشف شده در خزر و اصلاح تقسیمات کشوری در استان را خواستار شدند.

دکتر روحانی گیلان را استانی سرشار از استعدادهای شگرف توصیف کرد و اظهار داشت: گیلان از جمله استان‌هایی است که سالانه میزبان میلیون‌ها مسافر و گردشگر از ایران و دیگر کشورهای دنیاست و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در این منطقه بسیار اهمیت دارد.

رییس‌جمهور تصریح کرد: البته حمل و نقل و بویژه توسعه شبکه ریلی که جزو درخواست‌های بحق نمایندگان استان نیز هست، از نگاه دولت نیز نه تنها در عرصه استان‌های شمالی بلکه در سطح ملی و منطقه‌ای، جایگاه مهم و استراتژیکی دارد.

دکتر روحانی ادامه داد: راه‌آهن نقش مؤثری در پیوند دادن منافع اقتصادی و به تبع آن امنیت ملی ایران با کشورهای منطقه دارد و باید با توسعه خطوط ریلی در داخل و بین کشورهای همسایه منافع اقتصادی منطقه‌ای ایران و کشورهای همسایه به یکدیگر گره بخورد.

رییس‌جمهور با اشاره به تدوین و ارائه لایحه بودجه در موعد قانونی گفت: دولت در زمانی که حتی اصلاحیه بودجه سال جاری از مجلس بازنگشته بود، لایحه بودجه سال ۹۳ را در زمان قانونی تهیه و تسلیم مجلس کرد تا تعهد خود را بر حرکت در مرز قانون اثبات نماید.

دکتر روحانی در تشریح آثار و تبعات انتخابات ۲۴ خرداد در عرصه داخلی و بین‌المللی تصریح کرد: در عرصه داخلی این انتخابات باعث ایجاد نشاط و امید شد و در عرصه بین‌المللی نیز شاهد بودیم زمانی که بنده به نیویورک سفر کردم، همه مقامات کشورها و از جمله اروپایی‌ها، درخواست ملاقات داشتند؛ این نشان عظمت اراده و همبستگی ملت ایران است که در انتخابات ۲۴ خرداد متجلی شد.

رییس‌جمهور ادامه داد: وقتی پیشنهاد جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری را در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کردم، اگر چه خواهان قرار گرفتن آن در دستور کار مجمع عمومی بودم، اما همه ما فکر نمی‌کردیم به این سرعت بانیان آن از یک کشور به ۴۳ کشور افزایش یافته و پس از طرح در مجمع عمومی علی‌رغم برخی مخالفت‌ها از جمله رژیم صهیونیستی، حتی این رژیم نیز جرأت طرح درخواست رأی‌گیری برای آن را نداشت و قطعنامه با اجماع، به تصویب برسد؛ این افتخاری بزرگ و متعلق به ملت ایران و یکی دیگر از آثار انتخابات ۲۴ خرداد است.

رییس‌جمهور با اشاره به طرح دهها سوال از وزرا در مدت سه ماه از سوی نمایندگان مجلس خاطرنشان کرد: سوال حق نمایندگان است، اما چنین حجمی از سوال از وزرا با حجم کاری بالای آنها تناسب ندارد و بعضاً برخی از تقاضاها و درخواست‌ها نیز منطبق با قانون نیست و وزیر در قبال عدم برآورده کردن آن، نباید تهدید شود. باید نمایندگان محترم وزرا را برای انجام کار بهتر دلگرم کنند.

دکتر روحانی گفت: اما بنده از وزرا خواسته‌ام ضمن احترام کامل به نمایندگان و مجلس بر اجرای دقیق قانون ایستادگی کنند. تردیدی ندارم که نمایندگان مجلس هم دلسوز و خواهان شرایط بهتر برای کشورند.



مجمع نمایندگان شهرستان‌های استان تهران

مجمع نمایندگان شهرستان‌های استان تهران دوازدهمین مجمع استانی مجلس شورای اسلامی بودند که در تاریخ 7 بهمن سال 91 با رئیس جمهور دیدار و گفتگو داشتند.

لزوم افزایش بودجه‌های عمرانی، آبادانی، فرهنگی، درمانی و امنیتی شهرستان‌های استان تهران، استقرار ادارات کل استان تهران در غرب و شرق این استان، انتقال پایتخت و بحث آلودگی هوای این استان از جمله مواردی بود که نمایندگان شهرستان‌های استان تهران در دیدار خود با دکتر روحانی مطرح کردند.

دكتر  روحانی در این دیدار با اشاره به مشکلات و معضلات استان تهران، به انتقاد از صدور مجوزهای ساخت ساختمان‌های مرتفع بر روی گسل‌های این شهر اشاره کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی باید به این گونه مسائل رسیدگی کند.

رییس‌جمهوری با تکیه بر این که انتقال پایتخت قابل بررسی است، افزود: این اتفاق یک شبه و یک ساله رخ نمی‌دهد و ممکن است ۱۵ سال طول بکشد، بنابراین نباید نسبت به حل مشکلات این استان کوتاهی شود. باید برای جمعیت زیادی که به استان تهران آمده‌اند، فکری کرد. قرار نبود تهران چنین جمعیتی را در خود پذیرا باشد.

وی در ادامه گفت: برخی از مشکلات استان تهران مشکلات عمومی کشور است و در دیگر استان‌ها هم شاهد آنها هستیم. دولت در زمینه سلامت طرح‌هایی دارد، اما در ابتدا باید برخی از مشکلات از جمله نظام ارجاع را ساماندهی و سالم‌سازی کند.

دکتر روحانی با تأکید بر این که دولت مصمم است در سالهای آتی تمام مردم را تحت پوشش بیمه درمانی قرار دهد، گفت: طبق بررسی‌های اولیه حدود ۱۲ میلیون نفر تحت پوشش نیستند.

رییس‌جمهوری تأکید کرد: دولت هزینه بیمه آنانی را که در دهک‌های پایینی هستند و وضعیت مالی مناسب ندارند، برعهده می‌گیرد.



مجمع نمایندگان استان هرمزگان

مجمع نمایندگان استان هرمزگان سیزدهمین مجمع استانی مجلس شورای اسلامی بودند که در تاریخ 7 بهمن ماه سال گذشته با رئیس جمهور دیدار و گفتگو داشتند.

در این دیدار نمایندگان استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی به محرومیت‌های مناطق روستایی، مشکلات آب و برق استان، توسعه گردشگری در مناطق آزاد همچون ابوموسی و مشکلات بهداشت و درمان این استان اشاره کردند.

دکتر روحانی نیز  در این دیدار با اشاره به ویژگی‌های استان هرمزگان و آشنایی با مشکلات و مسایل آن گفت: استان هرمزگان به دلیل موقعیت استراتژیک، از جمله واقع شدن در کنار تنگه هرمز بسیار با اهمیت است.

رییس‌جمهوری با اشاره به مشکلات این استان، از جمله بهداشت و درمان و آب شیرین گفت: دولت برنامه‌هایی برای رفع آنها خواهد داشت و اکنون بحث‌های اصلی برای حل چنین مشکلاتی مطرح است که البته برخی از این مشکلات در بسیاری از استان‌ها وجود دارد.

دکتر روحانی در ادامه این جلسه، به سرمایه‌گذاری در کشور، به‌ویژه در استان هرمزگان اشاره کرد و سپس با یادآوری سفر اخیر خود به داووس و جلساتی که با بازرگانان، صاحبان صنایع بزرگ جهان و مدیران شرکت‌های بین‌المللی داشت، گفت، بسیاری از کمپانی‌های مهم آماده سرمایه‌گذاری در این کشورند.

رییس‌جمهوری تصریح کرد: کشور ایران استعداد زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد، اما باید شرایط بهتری برای سرمایه‌گذاری بیشتر بوجود آورد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی خاطرنشان کرد: در کشور ما برای ایجاد توسعه نیازمند کاری بزرگ هستیم. سرمایه داخلی، کفایت لازم برای همه طرح‌ها را ندارد.

دکتر روحانی با اشاره به برخی از لحن‌های تند تعداد معدودی در رسانه‌ها گفت: برخی انقلابی‌تر از همه شده‌اند؛ آنها نه در جنگ و نه در انقلاب بودند و اکنون یک‌شبه انقلابی شده‌اند.

رییس‌جمهوری افزود: توسعه کشور به تعامل مناسب‌تر با جهان گره خورده است، با این حال حاضر نیستیم حقوق و عزت ما خدشه‌دار شود. اگر چه دولت، با اتکا به رأی و حمایت مردم توانست با شش قدرت بزرگ جهان سر یک میز بنشینند و با آنها گفت‌و‌گو کند و به تفاهم برسد. در واقع این قدرت و عظمت ملت بود.




مجمع نمایندگان استان گلستان

مجمع نمایندگان استان گلستان چهاردهمین مجمع استانی مجلس شورای اسلامی بودند که در تاریخ 21 بهمن سال 92 با دکتر روحانی دیدار و گفتگو داشتند.

نمایندگان استان گلستان در این نشست  به بیان دیدگاه‌ها و مشکلات شهرهای این استان پرداختند که بیکاری، پایین‌تر بودن شاخص پیشرفت و درآمد استان از میانگین کشوری،‌ نیازهای استان به ارتقا سطح آموزش عالی و امکانات بهداشتی و درمانی، لزوم اتصال استان به شبکه سراسری راه آهن، مهار آب‌های سطحی و سیلاب‌ها، استفاده مناسبتر از ظرفیت‌های کشاورزی استان، توجه بیشتر به توسعه صنعتی در گلستان،‌ رسیدگی به مسائل زیست محیطی، رفع مشکلات آب آشامیدنی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های قابل توجه گردشگری گلستان از جمله مسائلی بود که نمایندگان این استان در سخنان خود مطرح کردند.

دکتر روحانی نیز پس از استماع دغدغه‌های نمایندگان این استان با اشاره به اینکه استان گلستان ظرفیت‌های بسیار بالا و مناسبی در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی دارد، گفت: دولت تلاش می‌کند با جذب منابع، مشکلات استان‌ها را رفع کند.

رئیس‌جمهور  در ادامه با بیان برخی مشکلات زیست محیطی کشور در مناطق مختلف، گفت: متأسفانه عدم توجه کافی به مسائل زیست محیطی در مرحله کارشناسی و آغاز اجرای پروژه‌ها در گذشته باعث بروز برخی مشکلات در اجرای پروژه‌ها شده است اما در عین حال دغدغه حفظ محیط زیست نباید منجر به تعطیلی پروژه‌ها شود بلکه باید سیاست‌های توسعه کشور همراه با سیاست‌های حفظ محیط زیست باشد.

ردکتر روحانی اتصال خط آهن گرگان به مشهد را که از خواسته‌های نمایندگان استان است به عنوان هدف مشترک دولت و نمایندگان توصیف کرد و ادامه داد: دولت تدبیر و امید توجه خاصی به موضوع گسترش راه آهن دارد و معتقد است باید اتکا حمل و نقل به ویژه انتقال کالا و بار عمدتاً، به خطوط ریلی منتقل شود.

وی خاطر نشان کرد: باید به سرمایه‌های ملی و داخلی اتکا کنیم و ضمن توجه به فعال کردن و به میدان آوردن سرمایه‌های مردم و ایرانیان خارج از کشور، سرمایه‌های خارجی را نیز ترغیب کنیم تا به داخل کشور جذب شود، چرا که به عنوان مثال کشور در عرصه‌ای مثل صنایع نفت و گاز نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان دارد که باید از مسیرهای مختلف تأمین شود.



مجمع نمایندگان استان خراسان شمالی

مجمع نمایندگان استان خراسان شمالی پانزدهمین مجمع استانی مجلس شورای اسلامی بود که در تاریخ 21 بهمن‌ماه سال گذشته با رئیس‌جمهور دیدار و گفتگو داشتند.

تسریع در اجرای راه‌آهن گرگان-بجنورد به مشهد، توسعه صنایع فولاد اسفراین و پتروشیمی خراسان شمالی و ارتقای شاخص‌های توسعه از جمله در بحث راه از مواردی بودند که مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی بر آن تاکید داشتند.

دکتر روحانی با بیان اینکه برخی از مشکلات خراسان شمالی مربوط به تشکیل شدن این استان در سالهای اخیر است گفت: سرمایه‌های فیزیکی و انسانی این استان بسیار غنی است و باید با بهره‌گیری مناسب از آنها مشکلات را برطرف کرد.

رئیس جمهوری اظهار کرد: با همکاری مجلس و دولت و همه دستگاه‌های دیگر نظام، باید سرمایه‌های ملی را جذب، امنیت سرمایه‌گذاری را تأمین و مسیر بهره‌گیری از این سرمایه‌ها در پیشرفت کشور را بیش از پیش تسهیل کنیم.

دکتر روحانی به موقعیت مرزی خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: این موقعیت می‌تواند کمک خوبی به پیشرفت خراسان شمالی باشد و راهکارهای بهره‌گیری از این امکان برای پیشرفت استان مورد توجه جدی دولت قرار خواهد گرفت.

دکتر روحانی جاذبه‌های گردشگری خراسان شمالی را متنوع و ویژه توصیف و تصریح کرد: باید در گام اول با ترغیب هموطنان برای بهره‌مندی از جذابیت‌های گردشگری این منطقه و همچنین جذب گردشگران خارجی از این ظرفیت استان به نحو مطلوبی در راه توسعه خراسان شمالی و کشور بهره بگیریم.

رئیس‌جمهوری گسترش حمل و نقل ریلی را از اولویت‌های دولت برشمرد و تأکید کرد که اجرای برنامه‌های مربوط به راه آهن در خراسان شمالی نیز مد نظر قرار گیرد.





مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان
مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان شانزدهمین مجمع استانی مجلس شورای اسلامی بود که در تاریخ 28 بهمن سال گذشته با دکتر روحانی دیدار و گفتگو داشتند.

عدم استفاده مناسب از ظرفیت‌های مرزی از جمله تجارت مرزی، مشکل ناامنی که با توجه به طراحی‌ها و بدخواهی‌های دشمنان نظام و تمرکز و توجه آنان در نقاط مرزی سیستان و بلوچستان را دچار مشکلات مضاعف کرده است، گستردگی استان، بیکاری فراگیر، خشکسالی، بادهای موسمی و ریزگردها، ضعف استان در زمینه راه‌های مواصلاتی و راه‌آهن، عدم بهره‌مندی از امتیازات مرزنشینی و خشکسالی برای مردم استان و عدم بهره‌گیری از نیروهای بومی در مدیریت استان از مهمترین مشکلاتی بود که نمایندگان سیستان و بلوچستان در این جلسه به آن اشاره کردند.

دکتر روحانی نیز در ادامه این نشست این استان را به لحاظ استراتژیک مهم توصیف کرد و گفت: این استان به تعبیری پیشانی امنیت ملّی ایران است چرا که تماس ایران با آب‌های آزاد از این استان آغاز می‌شود.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اهمیت بندرچابهار برای سیستان و بلوچستان و همچنین کشور اضافه کرد: باید توسعه این استان از بندرچابهار پایه‌گذاری شود و از آنجا به سراسر استان گسترش یابد. یکی از راه‌های توسعه سیستان و بلوچستان اتصال این استان به مرکز و شمال کشور و به آسیای مرکزی و شرق آسیاست که برای این کار باید خطوط مواصلاتی و بویژه راه‌آهن از چابهار به میلک متصل شود.

حجت الاسلام روحانی گفت: توسعه بندر چابهار، ساخت اسکله‌های بزرگ و تسریع در اجرای پروژه‌های راه و راه‌آهن و اتصال این استان به شمال کشور و افغانستان ضروری است. همچنین موضوع توسعه سواحل مکران جزو برنامه‌های دولت خواهد بود.

دکتر روحانی سواحل مکران را مزیت ویژه دیگر سیستان و بلوچستان دانست و اظهار کرد: سواحل مکران دیگر ظرفیت مهم و مؤثر برای توسعه استان است که باید توسعه آن در دستور کار قرار گیرد تا استان در مسیر پیشرفت، متحول شود.

رییس‌جمهوری با اشاره به شرایط منطقه‌ای استان تصریح کرد: متأسفانه افغانستان و پاکستان که با سیستان و بلوچستان هم‌ مرز هستند، مشکلات امنیتی زیادی دارند و دولت بر سر انعقاد یک قرارداد بلندمدت و راهبردی با افغانستان در حال رایزنی بوده و همچنین به دنبال گسترش و ارتقاء سطح روابط با پاکستان است تا مشکلاتی که از خارج مرزها به سیستان و بلوچستان سرایت می‌کند، کاهش یابد.

دکتر روحانی با اشاره به مشکل خشکسالی که این استان و بخش بزرگی از کشور با آن رو به رو است، گفت: اصلاح روش‌های استفاده و ارتقاء بهره‌وری آب در کشور از اولویت‌های دولت تدبیر و امید است.

رییس‌جمهوری شرط اول توسعه را برقراری امنیت عنوان کرد و ادامه داد: قدم اول در تأمین امنیت در سیستان و بلوچستان را باید خود مردم بردارند و همه طوایف و قبایل استان برای آینده بهتر خودشان و فرزندانشان باید در تأمین امنیت استان تلاش بیشتری کنند.



مجمع نمایندگان استان سمنان
مجمع نمایندگان استان سمنان شانزدهمین مجمع استانی مجلس شورای اسلامی بود که در تاریخ 26 اسفندماه92 با رئیس‌جمهور دیدار داشتند.

استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استان از جمله معادن گوناگون و تنوع محصولات کشاورزی، توجه به شهرک‌های صنعتی، تکمیل پروژه‌های ناتمام استان که از دولت گذشته برجا مانده، توجه به قابلیت‌های ترانزیتی استان و تلاش در جهت برطرف شدن مشکل کم آبی استان سمنان از جمله مباحثی بود که نمایندگان این استان با رییس جمهوری در میان گذاشتند.

رئیس‌جمهور نیز در این دیدار با اشاره به اینکه بیشتر استان‌های کشور از مشکل کم‌آبی رنج می‌برند و معضل آب در کشور مشکلی عمومی برای همه استان‌ها به شمار می‌رود، گفت: به طور کلی منابع آب در کشور محدود است اما باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که به بهترین شکل از همین منابع محدود استفاده مطلوب را داشته باشیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه استان سمنان به لحاظ وجود معادن و منابع غنی و گسترده و به واسطه دشت‌ها و استعدادهای فراوان اقلیمی می‌تواند به قطب صنعتی و کشاورزی کشور تبدیل شود، گفت: در بخش معادن این استان نیاز به سرمایه‌گذاری است و باید بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه تشویق شده و این توانمندی به خوبی مورد استفاده قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اقتصاد مقاومتی را به معنای استفاده صحیح از امکانات داخلی و خارجی دانست و تصریح کرد: تلاش دولت آن است که در سال آینده منابع کافی را فراهم کند و با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از منابع و توانایی‌های داخلی و خارجی استفاده کند.


مجمع نمایندگان استان یزد
مجمع نمایندگان استان یزد هفدهمین مجمع استانی مجلس شورای اسلامی بود که در تاریخ 26 اسفندماه با رئیس‌جمهور دیدار کردند.

پیش از سخنان رییس جمهوری نمایندگان استان یزد با بیان برخی از مهمترین مشکلات شهرهای این استان از جمله، محدودیت منابع آب، تشدید پدیده ریزگردها، افزایش مهاجرت، شهرنشینی، حضور پناهندگان افغان، دو رقمی شدن نرخ بیکاری و کاغذبازی اداری، راهکارهای خود را برای حل این مشکلات ارائه کردند.

نمایندگان استان یزد با اشاره به ظرفیت‌های این استان در حوزه صنعت، معدن و کشاورزی و وجود توانمندی در جذب سرمایه‌گذاری، خواستار برنامه‌ریزی دولت برای تأمین بودجه استان، اتمام طرح‌های نیمه‌تمام و ایجاد صنایع مادر و جانبی نظیر طرح‌های مرتبط با انرژی خورشیدی شدند.

نمایندگان استان یزد همچنین از سیاست‌های دولت یازدهم که منجر به تقویت حس اعتماد مردم به حاکمیت، افزایش امید به آینده و ایجاد آرامش در کشور شد، قدردانی کردند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی نیز در ادامه با تأکید بر اینکه باید همه قوا و مسئولین برای حل و فصل مشکلات مردم با یکدیگر همکاری کنند، اظهار داشت: امروز وظیفه همه ماست که فشارهای ظالمانه ناشی از تحریم‌های ناروا علیه ملت را مرتفع کنیم تا شاهد آینده‌ای بهتر برای کشور باشیم.

وی با ابراز تأسف از سوء‌استفاده برخی افراد از شرایط تحریم کشور گفت: عده‌ای مدعی بودند که می‌توانند تحریم‌ها را دور زده و آثار تحریم را از بین ببرند، اما آنها در عمل ملت و منافع ملی را دور زدند بطوریکه امروز پس گرفتن حقوق مردم از این افراد به یک معضل تبدیل شده است.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد استان یزد، اظهار داشت: این استان می‌تواند به قطب سلامت و علمی کشور تبدیل شود و مردم یزد به خوبی قابلیت ساماندهی مشکلات و جذب سرمایه‌گذاری برای توسعه استان را دارند.

دکتر روحانی کم آبی و محدودیت منابع آب شیرین را یکی از بزرگترین معضلات کشور بویژه در استان یزد دانست و با بیان راهکارهای مطرح برای مواجهه با بحران کم‌آبی، بر استفاده و بهره‌وری درست از منابع آبی کشور بویژه در بخش کشاورزی تأکید کرد.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار