نشست مشترک مسئولین وزارت ورزش و کمیته المپیک

وضعیت ورزش ایران در بازی های آسیایی مورد بررسی قرار گرفت

عصر امروز نشست مشترکی با حضور مسئولین بلندپایه این وزارتخانه و کمیته ملی المپیک برگزار شد که به بررسی جایگاه ورزش ایران در بازیهای آسیایی در دوره های گذشته و همین طور دوره آینده اختصاص داشت.

به گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران عصر امروز نشست مشترکی با حضور مسئولین بلندپایه این وزارتخانه و کمیته ملی المپیک برگزار شد که به بررسی جایگاه ورزش ایران در بازیهای آسیایی در دوره های گذشته و همین طور دوره آینده اختصاص داشت.

در این نشست محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان ، کیومرث هاشمی رییس کمیته ملی المپیک ، رباب شهریان معاون امورورزش بانوان ، عبدالحمید احمدی ، امیررضا خادم  ، نصرالله سجادی معاون ورزش حرفه ای و قهرمانی ، شاهرخ شهنازی دبیر کمیته ملی المپیک ، علی رغبتی مدیر کل برنامه ریزی وزارت ورزش و جوانان  ، محمد علی شجاعی خزانه دار کمیته ملی المپیک ، مازیار ناظمی رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی، و اصغر رحیمی معاون نظارت بر مرکز تیم های ملی کمیته ملی المپیک حضور داشتند .

در ابتدای این جلسه کیومرث هاشمی رییس کمیته ملی المپیک به بررسی شرایط موجود و مقایسه وضعیت فعلی با 4 سال گذشته پرداخت. هاشمی با اعلام اینکه 14 ماه از زمان برنامه ریزی برای پیکارهای آسیایی کره جنوبی هستیم گفت:عالی ترین هدف برای دوره پیش رو حفظ مقام چهارم بازیهای آسیایی است که در گوانگ جو برای ورزش ما بدست آمد. البته باید در کنار بزرگ ترین هدف به بزرگترین چالش این روزهای ورزش هم اشاره کرد که همان موضوع کسری بودجه در حوزه ورزش است. باید سعی کنیم به هماهنگی جامعی با وزارت ورزش و جوانان در استفاده از منابع برسیم و نظام هماهنگی در پرداخت بودجه داشته باشیم.

هاشمی با اشاره به هزینه های موجود در دوره گذشته با دلار 1060 تومانی ، هزینه حضور برای شرکت در بازیهای آسیایی کره جنوبی را مبلغی در حدود 54 میلیارد تومان اعلام کرد . هاشمی در پایان صحبتهایش اظهار امیدواری کرد با برگزاری ماهی یکبار چنین جلساتی در نهایت کاروانی چابک از سوی ایران به آن بازیها اعزام شود و موفقیت مورد نظر حاصل شود.

در ادامه این جلسه محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان  با بیان اینکه باید به طور شفاف و سریع اولویت ها را تعیین کرد ضمن تشکر از زحمات مسئولین پیشین و فعلی کمیته ملی المپیک خاطرنشان کرد: برای کسری اعتبار که مشکل اصلی ورزش محسوب می شود چند راه وجود دارد که یک از آنها اتکا به اعتبارات دولتی است.در مرحله بعد می توان به دنبال جذب منابع غیردولتی باشیم . به عنوان مثال می توان از شرکت های زیرمجموعه دولت و بخش خصوصی استفاده لازم را بعمل آورد.

وزیر ورزش و جوانان  تاکید کرد: باید در مدت باقی مانده پشتیبانی علمی و فنی مناسبی از تمام رشته ها داشته باشیم و ناظرین کمیته ملی المپیک با تقویت جنبه های فنی شان ، مسئولین بلندپایه را در جریان این بازخورد قرار دهند ، دانش افزاییِ مربیانِ آمادگی جسمانی ، تشکیل گروه های فهیم و دانش مدار به صورت واحد و متمرکز در فدراسیون و تعامل آنها با ناظرین می تواند کمک شایانی به ورزشمان کند.

در ادامه این نشست نصرالله سجادی که بارها به عنوان سرپرست کاروان اعزامی در مسابقات آسیایی حضور داشته است ، مشارکت گروهی و هم افزایی را عامل پیشبرد و توسعه رشته های ورزشی دانست و خاطرنشان: در جلساتی که با فدراسیون های ورزشی داشته ایم ، روسای 16 رشته به ما قول طلا داده اند که حالا  بعضی از آنها در رشته های گروهی است و بعضی در رشته های انفرادی. البته این موضوع نباید توقع مردم را از کاروان اعزامی به کره جنوبی بالا ببرد .

سجادی در ادامه با اشاره به اینکه در پروسه موفقیت ورزشی نباید فقط به ورزشکار و مربی دلخوش کرد ، به گروه ها و تیم های دیگر پرداخت : تیم های روانشناسی ، تغذیه و پزشکی را باید جدی گرفت. تیم پُشت تیم است که می تواند ضامن موفقیت باشد. تمام این گروه ها و در راس آن فدراسیون های متبوعشان باید تحلیل دقیقی از وضعیت موجود داشته باشند و هیچ چیز را نباید فرمالیته بگیرند.همین طور که این جلسات ما نیز نباید تشریفاتی باشد و خروجی آن که حمایت است را باید فدراسیون ها و ورزشکاران درک کنند.

پس از پایان صحبت های سجادی ، امیر رضا خادم به دلیل کمبود وقت و  استفاده بهینه در زمانِ جلسه به صورت تیتروار صحبتهایش را به گوش حاضرین در جلسه رساند.

1.فدراسیون هایی که مشکل برنامه ریزی دارند باید زودتر مشخص شوند ، مانند فدراسیون های فوتبال و بوکس

2. 3. 30 ورزشکار و تیم شانس کسب مدال طلا دارند که باید آنها را در یک فضای حمایتی و تشویقی قرار داد اما در نظر داشته باشیم که آنها تافته جدابافته نیستند

4. رشته هایی که با فاصله کمی، پیش و پس از بازیهای آسیایی اینچئون ، مسابقات جهانی را تجربه می کنند باید در نظر داشت مانند فدراسیون های بسکتبال ، کشتی و والیبال

5. هماهنگی در پرداخت های مالی  بین وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک

6. جلوگیری از فضای ریخت و پاش در فدراسیون ها

در ادامه این جلسه عبدالحمید احمدی مشاور عالی وزیر صحبت هایش را اینگونه آغاز کرد: در جلسات توافق نهایی با فدراسیون ها بهتر است که به صورت مشترک نمایندگانی از وزارت ورزش و جوانان  و همین طور  کمیته ملی المپیک حضور داشته باشند تا فاصله و وقفه ای در کار پایانی آنها روی ندهد . ضمن اینکه بعضی فدراسیون ها نیاز به پشتیبانی آموزشی و فنی دارند. بحث عاطفی و فرهنگی هم در مورد ورزشکاران باید رعایت شود تا آنها به طور واقعی احساس کنند که برای ما مهم هستند نه اینکه تصور کنند به آنها به چشم ماشین تولید مدال دیده می شوند.

در این جلسه ، رباب شهریان معاون وزیر در امور بانوان گفت: اعزام خانم های ورزشکار و مربی نباید منوط به بودجه اضافی شود. ضمن اینکه ناظرین زن باید به صورت جدی فعالیتشان  را ادامه دهند و بحث روانشناسی ورزشکاران نیز باید جدی گرفته شود که متاسفانه بعضی از مدیران فدراسیون ها اعتقادی به این موضوع مهم ندارند.  در کنار اینها مشکلات مالی باعث شده تا مربیان خارجی را از دست بدهیم و تغییر نگاه در این موضوع نیز حیاتی است.

شاهرخ شهنازی هم در پایان جلسه در صحبت های کوتاهی عنوان کرد: بحث پاداش های ورزشکاران و مربیان نیز که همواره حاشیه هایی را به همراه داشته باید در کاری مشترک به ابزاری برای تشویق آنها تبدیل شود.

محمد علی شجاعی هم که سمت خزانه داری کمیته ملی المپیک را در اختیار دارد در پایان گفت: با توجه به مشکلات بودجه ای می توانیم از ارگان ها و سازمان ها غیردولتی کمک غیر نقدی بگیریم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار