کودتای خاموش در خیابان الوشم ریاض:

سرانجام دست نشانده "ملک عبدالله" او را از قدرت به زیر می‌کشد/ وعده اقامه نماز جماعت شیعیان در "بقیع"

به موازات قدرت گرفتن جناح بندر بن سلطان در سیاست داخلی عربستان، رویکرد این کشور در حوزه سیاست خارجی و تقابل با ایران تشدید می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگارن، چندی پیش پایگاه اینترنتی "الحدث نیوز"، با انتشار خبری، فضای رسانه‌ای جهان و به ویژه "خاورمیانه" را تحت تاثیر خود قرار داد.  
 
الحدث از توافقی محرمانه میان "بندر بن سلطان"، رئیس دستگاه امنیتی عربستان، با مقامات آمریکایی خبر داده بود، توافقی که به موجب آن، بندر بن سلطان قادر خواهد بود با دور زدن "ملک عبدالله"، پادشاه فعلی عربستان، قدرت را در این کشور به دست بگیرد.

 
 
در این خبر ذکر شده بود، بندر بن سلطان حتی گزینه جانشین عبدالله پس از مرگ وی را نیز معرفی کرده است.  
 
انتشار این خبر، همزمان شد با گزارش شبکه عرب زبان "المنار"، مبنی بر اینکه اخیرا تعداد زیادی از شاهزاده‌های آل سعود و خانواده‌های نزدیک به عبدالله، ناچار به ترک عربستان و مهاجرت به کشورهای اروپایی شده‌اند.  
 
در این گزارش آمده بود "گسترش نفوذ جناح مخالف عبدالله به رهبری بندر بن سلطان و ترکی الفیصل، عامل اصلی این مهاجرت یا در واقع فرار‌ها بوده است".  
 
همچنین، این رسانه ادعا کرده بود که یکی از شاهزادگان گفته است "مرگ عبدالله آخرین نقطه از سناریوی طراحی شده توسط بندر بن سلطان است و پس از آن دیگر به سختی می‌توان شرایط حضور این خانواده‌ها در قدرت را تصور کرد".

 
 
فارغ از میزان صدق و کذب این اخبار، با نگاهی به اوضاع و احوال داخلی این روزهای عربستان، به سادگی می‌توان فهمید، عربستان در حال تجربه یک "کودتای خاموش" در داخل مرزهای خود است، کودتایی که به نظر می‌رسد از آغاز این دهه شروع شده و امروز کار را به جایی رسانده که از عبدالله صرفا نام و تشریفاتی به عنوان پادشاه در صحنه داخلی عربستان باقی مانده است.  
 
این کودتای خاموش با محوریت بندر بن سلطان و ترکی‌الفیصل که هردو برخاسته از نهادهای امنیتی آل سعود هستند، از خیابان الوشم در شهر ریاض (مقر استخبارات سعودی) با هدف کاهش قدرت جناح عبدالله در تصمیم‌گیری‌های اساسی و راهبردی عربستان حرکت خود را آغاز کرد.  
 
نقش بندر بن سلطان در اقدامات عربستان سعودی در حوزه سیاست خارجی بر کسی پوشیده نیست.

تشکیل شبکه‌های تروریست-تکفیری از سوی عربستان در تونس، مراکش، لیبی، مصر، یمن، عراق، سوریه، اردن، لبنان و حتی چچن از جمله اقدامات این مغز متفکر استخبارات عربستان است.


تصویری از تروریست‌های مورد حمایت عربستان در چچن

اقدامات او تا حدی پیش رفته که در بسیاری از موارد با سیاست‌های شخص عبدالله در قبال تحولات منطقه در تعارض بوده اما بندربن سلطان بدون هیچ مشکلی و با قدرت تمام به ایجاد نوعی آرایش سیاسی-امنیتی جدید و مطلوب در منطقه اهتمام ورزیده است.

هرچند بیشتر اقدامات وی مورد حمایت غرب و به طور مشخص َآمریکا بوده، اما بروز تضادهایی میان اقدامات دستگاه‌های امنیتی تحت نظارت بندر بن سلطان با منافع بلندمدت آمریکا در برخی از مواقع نشان‌دهنده تاکید بندر بن سلطان و جناح نوظهور عربستان بر اجرای گفتمان امنیتی مورد نظر خود در منطقه به هر قیمتی است.  
 
به نظر می‌رسد اصلی‌ترین محور گفتمان امنیتی این جناح، تکیه بر تضادهای مذهبی و درگیری‌های فرقه‌ای، برای مهار تهدید و تامین امنیت خود است.
 
در این چارچوب، مشخصا ایران به عنوان اصلی‌ترین پایگاه شیعیان جهان، مهم‌ترین تهدید امنیتی عربستان با این گفتمان به شمار می‌آید.  
 
در همین زمینه؛ چندی پیش، ترکی‌الفیصل در حاشیه اجلاس اقتصادی "داووس"، طی اظهارات قابل تاملی گفته بود "شیعیان امروزه توانسته‌اند بر بسیاری از کشورها مسلط شوند و گروه‌های سیاسی تشکیل دهند و نیز توانسته‌اند بر دشمنان خودشان چیره شوند".


ترکی الفیصل در اجلاس داووس

وی تاکید کرده بود "به زودی آشکارا در مقابل ایران خواهیم ایستاد، اکنون حزب‌الله لبنان و سپاه پاسداران ایران توانسته‌اند نظام سوری را حفظ کنند و باعث پایداری این نظام شوند".

به این ترتیب و به موازات قدرت گرفتن جناح بندر بن سلطان در سیاست داخلی عربستان، رویکرد این کشور در حوزه سیاست خارجی و تقابل با ایران تشدید می‌شود.  
 
تمام این‌ها در حالی است که از سال ۲۰۰۳ تاکنون خاورمیانه شاهد افزایش تحرکات و گستره نفوذ ژئوپلتیک ایران و به موازات آن متحدان منطقه‌ای این کشور، یعنی‌‌ همان "محور شیعی" در خود بود.  
 
به این ترتیب؛ راهبرد سیاست خارجی عربستان با توجه به قدرت گرفتن جناح بندر بن سلطان از اواسط دهه جاری، مهار نقش منطقه‌ای ایران و سایر کشورهای شیعی بود.  
 
اصلی‌ترین ابزار عربستان برای این هدف نیز بکارگیری ظرفیت‌های فرقه‌ای و تکفیری و ایجاد شبکه‌های تروریستی در منطقه برای ضربه زدن به شیعیان بود.  
 
گفتنی است؛ این برنامه با آغاز موج بیداری اسلامی و دومینو سقوط دیکتاتورهای عرب منطقه شدت گرفت.  
 
اما سوریه اصلی‌ترین محل پیاده‌سازی برنامه‌های این جناح تندرو در عربستان بود.

بندر بن سلطان که لقب "فرمانده اتاق جنگ سوریه" را یدک می‌کشد، در آغاز با ایجاد نوعی جنگ نرم در سوریه و پس از به نتیجه نرسیدن آن، ارسال و حمایت علنی سلاح و تروریست به این کشور، دست به بازی خطرناک و بی‌سابقه‌ای علیه ایران و متحدانش زد، بازی که هیچ‌گاه امکان اجرای آن از سوی جناح محافظه کار عبدالله و نزدیکانش متصور نبود.  
 
اما تحولات سوریه آنطور که مورد انتظار بندر و همفکرانش بود پیش نرفت.

گروهک‌های  لجام‌گسیخته و تروریستی فعال در خاک سوریه، که از سوی وی مدیریت و حمایت می‌شوند (لواء‌الاسلام، داعش، جبهة‌النصرة، جیش‌الحر و...) به طرز شگفت‌انگیزی، پس از شکست‌های متوالی از نیروهای ارتش بشار اسد به جان یکدیگر افتاده و زمینه‌های بروز یک فاجعه انسانی تمام عیار را در این کشور فراهم کردند.  
 
میزان پس‌روی‌های امنیتی، نظامی و حتی سیاسی حامیان براندازی اسد تا حدی بود که چندی پیش امیر قطر ضمن تاکید بر اینکه زمان سقوط اسد گذشته است گفته بود "آمریکایی‌ها بر این باورند که اسد منافع آن‌ها را تضمین خواهد کرد و با استفاده از زور نمی‌توان حکومت او را از بین برد، در نتیجه گروه‌های معارض سوری چاره‌ای جز شرکت در کنفرانس ژنو 2 و ارائه برنامه و طرح دیدگاه‌ها و دستور کار خود ندارند و اگر نه همه چیز به نفع بشار اسد تمام می‌شود". 

  
 
اما نکته قابل توجه اینجاست که تندروهای عربستان به دلیل جنگ قدرت داخلی، راهی جز ادامه تنش با محور ایرانی-شیعی به هر قیمت ممکن را ندارد، چرا که در غیر این صورت باید شکست خود را پذیرفته و فضا را به رقیبان سنتی خود که طی یک دهه قدرت را به سختی از آن‌ها گرفته‌اند، پس دهند.  
 
بنابراین؛ شاید اقدامات اخیر عربستان قابل فهم باشد، چرا که این کشور سعودی پس از مواجهه با شکست سنگین در سوریه، به جای پذیرش شکست و عقب‌نشینی از این سیاست، دست به ایجاد بازی امنیتی و شاید در آینده نظامی دیگری در عراق زده است.  
 
تحریک استان‌های سنی‌نشین، حمایت از فعالیت گروهک‌های تندرو تکفیری در خاک این کشور و مورد حمله قراردادن مواضع ایران به طور غیر مستقیم از جمله راهبردهای بی‌نتیجه عربستان برای از کار انداختن عراق به عنوان دومین پایگاه شیعه منطقه بوده است.  
 
تمام این‌ها در حالی‌ است که چندی پیش و در پی پیشروی بی‌سابقه سیاسی-نظامی دولت شیعه عراق علیه مواضع تروریست‌های تکفیری در استان "الانبار"، عربستان خویشتن‌داری را کنار گذاشته و نیروهای نظامی خود را در مرز عراق مستقر کرد.

 
 
ژنرال زهر العزاوی در این باره گفته بود "این مناطق شامل بیابان‌های الناصریه و السماوه می‌شود و بیم آن می‌رود که در هر لحظه عملیات مسلحانه‌ای از این مناطق صورت بگیرد".   
 
همچنین بنابر شنیده‌هایی از منابع خبری عراق "امیر سلمان بن سلطان بن عبدالعزیز، معاون وزیر دفاع عربستان تهدید کرده بود در صورتی که وضعیت فعلی در الانبار به همین منوال ادامه یابد، نیروهای سپر دفاع جزیره وارد استان الانبار خواهند شد تا بنا به ادعای وی این استان را از دست "صفوی‌های زرتشتی" نجات دهند"!
 
اما این اقدامات سعودی‌ها نیز با پاسخ کوبنده فرمانده ارتش عراق "فاضل برواری" مواجه شد که گفته بود " اگر عربستان سعودی به مقدسات ما در کربلا حمله کند یا اینکه به فکر اشغال یک وجب از خاک عراق باشد، ما نماز ظهر را در بقیع خواهیم خواند".



این پاسخ تامل‌برانگیز بیش ار هز چیز نشان‌دهنده ضعف عربستان سعودی در حوزه نظامی بود.

به نظر می‌رسد عربستان سعودی با تغییر رویکرد خود در گفتمان امنیتی‌اش وارد مسیر خطرناکی شده، چرا که در صورت تهدید به حساب آوردن ایران، چاره‌ای جز ایجاد تنش‌های نیابتی یا حتی مستقیم با این کشور ندارد.  
 
اما از آنجا که عربستان به هیچ‌وجه ظرفیت‌های سیاسی، جمعیتی، امنیتی و نظامی رویارویی با ایران را ندارد (همانطور که تاکنون در سوریه و عراق نداشته) امنیت ملی این کشور در سال‌های آینده در آستانه فروپاشی قرار خواهد گرفت.

تنها در این صورت است که می‌توان تمام نگرانی‌های بی‌حد و حصر این روزهای سعودی‌ها از گسترش نفوذ ایران در منطقه و جهان را درک کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۲:۰۴ ۱۰ اسفند ۱۳۹۲
درود بر اين فرمانده شجاع عراقی
Iran (Islamic Republic of)
کیان آریایی
۱۸:۳۶ ۲۸ بهمن ۱۳۹۲
منتظر دست از پا خطا کردن این عقب افتاده های تن پرور هستیم تا به درک بفرستیمشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۲۸ بهمن ۱۳۹۲
درود بر اين فرمانده شجاع عراقي ما هم اماده خوندن نماز در بقيع هستيم مرحبا درود برشرف شيعه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۲۶ بهمن ۱۳۹۲
اللهم عجل لولیک الفرج .
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۹:۰۹ ۲۶ بهمن ۱۳۹۲
شیعه وسنی با هم برادرند. این وهابیها هستند که این همه نا امنی وخشونت بوجود اورده اند
Iran (Islamic Republic of)
بهروز
۱۸:۴۳ ۲۶ بهمن ۱۳۹۲
آفرين بر فرمانده ارتش عراق كه چنين جواب شجاعانه و دندان شكني به عربستان داده كه وحشت بر دل آنها انداخته و آنها را سر جايشان نشانده
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۷:۴۳ ۲۶ بهمن ۱۳۹۲
من به عنوان یک ایرانی تاآخرین قطره خونم با بدخواهان ودشمنان این مرزوبوم باتمام وجود خواهم جنگید
-
ناشناس
۱۷:۱۳ ۲۶ بهمن ۱۳۹۲
درود بر فرمانده شیعی عراق با جواب دندانشکنش به وهابیون خبیث
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۴:۳۱ ۲۶ بهمن ۱۳۹۲
تمامی مشکلات امروز خاور میانه وجهان اسلام ناشی از وجود وهابیت است.
که خود زاییده ی تفکر صهیونیسم میباشد و مسلمانان باید با بیداری و جهاد در مقابل این مشکلات ایستادگی کرده
تا زمینه ظهور امام عصر(عج) فراهم گردد.
Germany
سجاد
۱۳:۲۴ ۲۶ بهمن ۱۳۹۲
با آل علي هر كه درافتاد ورافتاد
-
مصطفی ح
۰۷:۳۸ ۲۶ بهمن ۱۳۹۲
در آینده نزیک با ظهور آقا امام زمان (عج) زمین از این ظالمان و ناپاکان پاک خواهد شد .ظهور نزدیک است دعا کنید . اللهم عجل لولیک الفرج
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
مهدی
۲۳:۰۵ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
مسلمانان باید به کتاب خدا که مورد قبول همه است مراجعه نمایند تا معنی واقعی جهاد در راه خدا وفرق آن با قتل وجنایت روشن گردد
Iran (Islamic Republic of)
قاسم خان
۲۱:۵۳ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
باید بپذیریم که دشمن اصلی ما عربستان سعودیست و اسرائیل و آمریکا باید جلوی سعودی ها لنگ بندازند! آیا خدا دوباره ارتش ابرهه را سنگسار میکند؟انشاءالله
Japan
حمید
۲۱:۳۴ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
مرگ برسردمداران عربستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
گزارش خوبی بود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
لعنت خدا بر وهابیت .
Iran (Islamic Republic of)
علی تبریزی
۲۰:۱۹ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
اگر روزی عربستان با مغز معیوب تاریخی و ژن عقب افتاد ه شان با ایران رو در رو شود؛ همه ی شیر مردان و شیر زنان ایرانیربه خاطر کینه ی دیرینه ی تاریخی که از این مهاجمین متجاوز دارند؛ دمار از روزگار عربستان در می آورند و بار دیگر آنجا را ضمیمه ایران میکنیم. آن سان که در چند هزار سال پیش هم آنجا زیر سیطره ی ایرانیان بود
Iran (Islamic Republic of)
مهرزاد
۲۰:۱۵ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
مرگ بر قفس بر بریدن نفس برهوس و.....مرگ بر سرچشمه این همه نکبت آمریکا و انگلیس مکار
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۲۰:۱۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
عربستان انقدر احمق نیست که با دم شیر بازی کند و سعی کند طوری نشود که ریاض بشود یکی از استانهای ایران
از طرف من به این احمقها بگوئید اینجا ایران سال 1392 است نه سال 1359
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۲۰:۰۹ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
بقیع انشاالله خواهیم امد نماز جماعت از مسجد نبی ص تا باب اهوالی انشاالله پشت بقیع اول مزار رسول الله غبار روبی میکنیم چه صفای دارد دیگر از ماموران گمراه وهابی اثری نیست که ناسزا بکویند
Iran (Islamic Republic of)
ابا سبطین
۲۰:۰۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
انشااله که ظهورنزدیک است وایادی استکباربه درک واصل خواهند شد
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۱۹:۵۷ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
گزارش جامع و خوبی بود .ممنون
United States of America
ناشناس
۱۹:۰۱ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
با این کلام باید به وی مدال شجاعت داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
اللهم عجّل لولیک الفرج ....ما بر سر آن عهد که بستیم هستیم
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۷:۵۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
اهلا وسهلا ومرحبا به رعدو برقت یا فرمانده فاضل برواوی
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۷:۰۰ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
گزارش خوبی بود.مرسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
به قول اقا مهدی از بس سوسمار خوردن بد بختا دچار توهم شدن و مثل اونا فکر می کنن
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۶:۰۹ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
آفرین بر فرمانده ارتش عراق .
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۶:۰۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
بدون شک در پشت این ماجراها که در منطقه ما اتفاف می یوفته رژیم صهیونیستی قرار داره که با در گیر کردن عربستان و سایر رژیم های عربی با ایران و متحدینش سعی در تضعیف مقاومت میکنه و هزینه این اقدامات رو از جیب این رژیم های عربی می پردازه و برای خودش یک حاشیه ایمن تشکیل داده و افکار عمومی جهان اسلام رو از مظلومیت فلسطین دور میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
وا اسفا از نام مقدس ومبارک لا اله الا الله که بر پرچم شیاطینی چون تکفیری ها نقش بسته
Iran (Islamic Republic of)
شاهد
۱۵:۴۸ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
سلام
ممنون از مطلب روشنگر و کاملتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
همه عربستانی ها که وهابی نیستند اونقدر شیعیان اونجا قریب و مظلوم هستند از هر نظر که فکرش رو کنید! که نمیتونند حق خودشون رو مطالبه کنند! خدا خودش به حق پنج تن وامامان بر حق اش با ظهور مهدی موعود(عج) که دنیا انتظارش رو میکشه نور حقیقت رو به همه منتظران نشون بده
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۴:۵۹ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
با سلام.اگه مقام معظم رهبري ولي امر مسلمين جهان حكم جهادم بده.... واقعا نماز ظهر رو در بقيع مي خوانيم... به اميد خدا
Iran (Islamic Republic of)
حسن راعی
۱۴:۵۱ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
با اینکه از ارتش عراق دلمون خونه ولی به این فرمانده ارتش عراق افتخار میکنم که به این رسایی مخالفان شیعه را سر جایشان نشانده.هر تهدیدی علیه کربلا تهدید به کل شیعه هست و ما هم آماده دفاع از مقدسات شیعه هستیم.ولی من امیدوارم این اختلافات به اتحاد تبدیل بشه و همه مسلمانان نماز جماعت را در قدس به جای بیاورند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
ایران نه عراق است نه سوریه نه لبنان فکر رویارویی با ایران یعنی محو شدن نام عربستان از روی نقشه ها پس به جای تفرقه افکنی باید مراقب این خاک پر چرب خود باشند
Iran (Islamic Republic of)
سیدرضا
۱۳:۱۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
سلام. هرمعادله ای که به نفع رژیم صهیونیستی تمام شود، موردقبول ما نیست. امریکاییها یک روز صدام را علیه جمهوری اسلامی تحریک کردند و سرانجام مجبورشدند خودشان اورا حذف نمایند. امروز درحکومت سعودی هم همان داستان تکرارمی شود اما امریکا وهم پیمانانش تا کی می توانند اینچنین سیاستهایی را پیاده نموده و خودشان متضرر شوند؟ یقینا حکومت فعلی آل سعود درمعرض فروپاشیست و قطعا یک حکومت میانه رو که بتواند جلوگسترش این ضررها را بگیرد درعربستان روی کارمی آید و اینجاست که استکبارجهانی باید دم ودستگاهش راجمع کند و منطقه را ازنیروهای نظامی اش خالی نماید.
United States of America
ناشناس
۱۳:۰۸ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
امام زمانمون هم از دست این کثافتهای تکفیری خسته شده . انشالله خودش ظهور کنه؛ جوابشون رو بده اون موقع دل همه شیعه ها خنک میشه و انتقام مظلومیت مادرش رو میگیره .الهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
به امید ظهور ولی عصر.
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۳:۰۶ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
از این که ایران واسه عربستان و غرب تبدیل شده به کابوس خوشحالم.اینقدر کابوس ببینن تا محو بشن
Germany
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
اللهم عجّل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
saeed
۱۲:۳۰ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
سلام
من از این متعجم که عربستان تروریست جهانی به راه انداخته است. و آمریکا اصلا چیزی نمی گه . وایران که از آورگان فلسطینی حمایت می کند , ایران را تروریسم جهانی معرفی می کند.
چرا .پس نتیجه می گیریم که آمریکا فقط دنبال منافع شخصی خودش هست
Iran (Islamic Republic of)
محمد زمانيان
۱۲:۲۳ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
مرحبا به شير مردان شيعه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۲۱ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
الله اکبر...الله اکبر
مرگ بر آل سعود
گزارش عالی بود.مرسی
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۲۱ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
گزارش خیلی خوبی بود.
ایرانم ارزوست
Iran (Islamic Republic of)
صفوی زرتشتی مسلمان شده
۱۲:۱۸ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
ایران اگه اراده کنه فقط مکه و مدینه از عربستان می مونه
Iran (Islamic Republic of)
رحمان
۱۱:۵۳ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
میزان دشمنی عربستان با ایران از اسراییل وامریکا هم بیشتر است.مرگ بر وهابیت.انها مثل روباه باید به منافع ایران مخفیانه حمله کنند ولی انشالا ما مثل شیر جلو انها ایستاده ایم.
Iran (Islamic Republic of)
قرباني
۱۱:۴۳ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
به نظر ميرسد عربستان با تحريك بعضي افراد در مرزهاي ايران سعي دارد به عنوان آخرين حربه ايران را در داخل مرزها مشغول نگه دارد تا بتواند شكستهاي خود را در سوريه جبران وبه راه حل مناسبي دست پيدا كند اما اقتدار سربازان ايران اسلامي اين فكر خام را نيز معدوم ميكنند
عربستان چاره اي جز قبول شكست ندارد
نصر من الله و فتح قريب
Iran (Islamic Republic of)
عاشق ولایت
۱۱:۴۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
خواهد آمد مردی شریف ازنسل پیامبرصلوات الله علیه واو انتقام تاریخی راازنسل ابوسفیان خواهیم گرفت ( ان وعدالله حق)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
عزیزان آینده ازآن ماست
به زودی برای امامان غریبمان گنبد هم میسازیم
Iran (Islamic Republic of)
ساناز
۱۱:۱۵ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
امیدوارم که به زودی نماز جماعت رو با امامت آمام زمان در کنار خانه خدا اقامه کنیم و آن روز نه وهابی هست نه تکفیری
اللهم عجّل لولیک الفرج
Germany
ایرانی
۱۱:۱۴ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
بنظر میرسد وقت آن رسیده پیمان امنیتی نظامی بین ایران وعراق وسوریه منعقد بشه تا دشمنان اسلام وتشیع بیش از این بلند پروازی نکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
سوسمار خورهاي كثيف
ايران به اين شكم پرستها زيادي رو داده
Iran (Islamic Republic of)
خدا با ماست
۱۱:۰۶ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
خدا با ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
به کوری چشم دشمنان ونابودی انها به زودی ازادانه وارد بقیع خواهیم شد وبر مزار امامان غریبمان گریه خواهیم کرد....
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۰:۱۵ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
کی میرسد ما بقیع زیارت کنیم خدایا خودت به ما کمک کن .
Iran (Islamic Republic of)
جواد شاملو
۱۰:۵۴ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
یه وقت نکنه از این غلطهای اضافی بکنی ها.
وگرنه ریاض را برات جهنم میکنیم.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۰:۱۳ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
من امیدوارم ریاض از این غلطها بکند تا بفهمد ایران و ایرانی چه کسی است .
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۴۴ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
به عربستانیهای شکم پرست و شهوت پرست نصیحت میکنم با دم شیر بازی نکنند . اون امریکا که اربابتونه جرات جسارت به ایران رو نداره. چه برسه به شما سوسمار خورها .
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۳۲ ۲۶ بهمن ۱۳۹۲
احسنت به فرمانده عراقی ها
Iran (Islamic Republic of)
مريم
۱۰:۴۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
اميدوارم نسل عربستانيا منقرض شه تروريست پرور هستن
روزي كه كسي گلوي بچه ي همين تكفيري ها رو با چاقو بببره بعد مي فهمن درد يعني چي....ملعوناي پست
يعني ميشه اون روز زودتر برسه ببينم تكفيري ها رو جلو چشمم اعدام ميكنن؟
تا دلم خنك شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
این آل سعود به اسرائیل و تروریست ها پول میده اسرائیل هم به امریکا برای مخالفت با ایران
خدا نابودشون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
مرگ بر امریکا و انگلیس و ایادی آنها
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۲۱ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
گزارش مفصل و مفیدی بود ممنون
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۱۰:۰۱ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
ایران بیشه شیران است وبس،پس ای وهابی حتی فکر مقابله با ایران هم برای تو ترس و لرز دارد،کابوس شبانه ی توست....
وطنم تا ابد دوستت داریم....
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۱۸:۴۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
این چندتا ...ای که منفی دادن یعنی توهم دارن که عربستان حریف ایرانه !!!!!!!!!!!!!!!!!
زرشک یا .... !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۰:۰۹ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
این دوستانی که به این مطلب رای منفی دادن من نمیدونم کجا رای منفی دارد ایران بیشه شیران ، یا تکفیری وشاید وطنم تا ابد دوستت داریم !!!!!!!!!!!!!
ایران همیشه پایدار و استوار در مقابل تکفیری های تندرو می ماند
Iran (Islamic Republic of)
الهام
۲۱:۰۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
من به عنوان یک دختر شیعه ایرانی حاضرم تمام هستی ام را فدای خاک ، دین، ناموس، پرچم، و هموطنان و هر انسان آزاده مظلومی بکنم.
آخرین اخبار