اهواز/

سی و دومین گردهمایی علوم زمین کشور در مناطق نفت خیز جنوب برگزار شد

سی و دومین گردهمایی و نخستین کنگره بین المللی تخصصی علوم زمین با رویکرد زمین شناسی نفت به میزبانی شرکت ملی مناطق نفت خیز در اهواز برگزار شد.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ در آیین آغاز به کار این گردهمایی که روز یکشنبه 27 بهمن ماه در مجموعه فرهنگی ورزشی شهرک نفت اهواز برگزار شد، مدیران ارشد و کارشناسان زمین شناسی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، مسئولان و کارشناسان سازمان زمین شناسی کشور، استادان و دانشجویان دانشگاه ها و پژوهشگران و علاقمندان زمین شناسی حضور داشتند.

در این آیین مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با اشاره به اهمیت علم زمین شناسی گفت: با توجه به نقش صنعت نفت در تامین انرژی جهان، جایگاه زمین شناسی در این صنعت مشخص خواهد شد.

مهندس حمید دریس افزود: حضور کارشناس زمین شناسی در تمام مراحل  اکتشاف، حفاری و توسعه و بهره برداری از مخازن نفتی الزامی است و بدون علم زمین شناسی امکان مدیریت و برداشت از مخازن هیدروکربوری وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: در زمان توسعه و تولید از مخازن، کار نظارت، کنترل و هدایت برنامه حفاری توسط زمین شناس صورت می گیرد که نقش زمین شناسی در این زمینه به خوبی قابل مشاهده است.

 مهندس دریس با بیان این که اغلب مخازن متعارف کشور شناخته شده و از نوع مخازن طاقدیسی است، اظهار داشت: از پژوهشگران انتظار می رود فعالیت های تحقیقاتی خود را بر روی مخازن کمتر شناخته شده مانند مخازن چینه ای متمرکز کنند تا نتایج قابل توجهی به دنبال داشته باشد.

 مدیر زمین‌شناسی منطقه‌ای سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و دبیر علمی گردهمایی نیز در سخنانی با اشاره به استقبال کم سابقه علاقمندان از سی و دومین گردهمایی علوم زمین گفت: به این گردهمایی که به طور همزمان در تهران  و 12 مرکز استانی از 27 الی 30 بهمن ماه سال جاری برگزار می‌شود، 2700 مقاله ارسال شده است.

دکتر علیرضا شهیدی افزود: از سال 1362 که نخستین کنگره برگزار شد تا سال 1376 میانگین دریافت مقالات کمتر از 50 مورد و در فاصله سال های 76 تا 1385 میانگین مقالات 400 مورد بود.

وی ادامه داد: در دوره سوم از سال 1386 تا 91 متوسط ارائه مقالات 500 مورد بود که این رقم در سال جاری روند صعودی داشته و به 2 هزار و 700 مقاله رسیده است.

دکتر شهیدی خاطر نشان کرد: از مجموع مقالات دریافتی 199 مقاله در بخش زمین شناسی نفت است که  حدود 30 مقاله به صورت سخنرانی و 70 مقاله به صورت پوستر ارائه می شود.

گفتنی است، گردهمایی علوم زمین از سال 1360 تا کنون هر سال از سوی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در تهران برگزار می شد که امسال به صورت تخصصی علاوه بر تهران، در 12 استان از جمله خوزستان برگزار گردید.

در برگزاری این گردهمایی که در زمینه زمین‌شناسی نفت، اکتشاف منابع هیدروکربوری، مخاطرات زمین‌شناسی و زیست‌محیطی اکتشاف و استخراج میادین نفتی و اقتصاد نفت است، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه شهید چمران اهواز مشارکت داشتند.

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.