مذاکرات هسته‌ای وین/45

عراقچی: توقف در برنامه هسته‌ای ایران نه در ژنو اتفاق افتاده و در نه در آینده رخ می‌دهد

عضو تیم مذاکره کننده کشورمان در جمع خبرنگاران ایرانی گفت: کاری طولانی در پیش داریم و ملاک مذاکرات وین برنامه اقدام مشترک است.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران به وین، "سیدعباس عراقچی" عضو تیم مذاکره کننده کشورمان در جمع خبرنگاران ایرانی گفت: کاری طولانی در پیش داریم و ملاک مذاکرات وین برنامه اقدام مشترک است.



وی افزود: مذاکرات امروز شروع بسیار خوبی برای آغاز یک روند رو به جلو خواهد بود.

عراقچی ادامه داد هدف از این مذاکرات رسیدن به راه حل جامع و نهایی است؛ مذاکرات طولانی و پیچیده پیش رو خواهد بود.

وی تاکید کرد: مذاکرات دوجانبه از ساعتی دیگر آغاز خواهد شد؛ هیچ موضوعی خارج از توافق ژنو در دستور کار نخواهد بود؛ هدف از مذاکرات وین رسیدن به یک دستور کار است.

عراقچی  تصریح کرد: اشتون و ظریف دو سخنرانی عمومی و کلی داشتند .

وی خاطرنشان کرد: دور بعدی مذاکرات بدون حضور "محمدجواد ظریف" و در سطح کارشناسی خواهد بود؛ توقف برنامه هسته‌ای ایران نه در گام اول، نه در گام نهایی و نه در راه حل جامع نبوده و نخواهد بود؛ در توافقنامه ژنو مشخص شد که مذاکرات بیشتر از یک سال نخواهد بود و همچنین برنامه هسته ای ایران در هر شرایطی ادامه پیدا می‌کند که این در بند اول توافقنامه ژنو آماده است.

معاون وزیر خارجه تصریح کرد: به طور مشخص در مورد دستور کار مذاکره می‌کنیم؛ همچنین منتظر هستیم انتظارات و خواسته‌های غربی‌ها را در طول مذاکرات بشنویم؛ از سوی دیگر به اظهاراتی که خوراک داخلی دارد توجه نمی‌کنیم.

عراقچی ادامه داد: ما منتظر شنیدن دستور کار غرب برای ادامه گفتگو ها هستیم و تاکنون هیچ برنامه خاصی برای رسیدن به راه حل جامع ارائه نشده است و تا عصر فردا بحث‌ها ادامه دارد و باید گفت در کمتر از 6 ماه هم می‌شود به جمع بندی رسید.

وی افزود: پیش بینی می‌کنیم مذاکرات این دور تا 3 روز به طول بیانجامد.

عراقچی گفت: توقف در برنامه هسته‌ای ایران اتفاق نخواهد افتاد، برچیده شدن زیر ساخت‌های هسته‌ای اصلا در دستور کار ما نیست، فرمایشات مقام معظم رهبری همواره نصب‌العین ما بوده و خواهد بود.

وی ادامه داد: ممکن است برخی کارگروه‌ها برای کمک به پیشرفت مذاکرات در سطح فنی به وجود آید.

معاون وزیر خارجه اظهار داشت: قبل از این جلسه مذاکرات دوجانبه با هیئت روسی و چینی داشتیم و عصر امروز دیدارهای دوجانبه با سایر هیئت‌ها از جمله هیئت آمریکایی خواهیم داشت.

عراقچی افزود: می‌توانم بگویم شروع خوبی داشتیم.
 
وی اظهار داشت: قبل از جلسه امروز، مذاکرات دو جانبه‌ای با روسیه و آمانو داشتیم.
 
معاون وزیر خارجه تاکید کرد: دیدارهای دوجانبه امروز عصر با سه کشور اروپایی و آمریکایی ادامه پیدا خواهد کرد.
 
عراقچی تصریح کرد: جلسات بعدی امروز  بین معاونان و کارشناسان خواهد بود و اشتون و ظریف در آن حضور نخواهند داشت. 

وی افزود: ما می‌خواهیم در این مذاکرات به راه حلی جامع برسیم .

معاون وزیر خارجه اظهار داشت: شروع مذاکرات با دو سخنرانی کلی و عمومی از سوی ظریف و اشتون همراه بود.
 
عراقچی تاکید کرد: در ملاقات‌های دوجانبه خود تا کنون و بعد از ظهر تاکید کرده و خواهیم کرد جمهوری اسلامی ایران مصمم است مذاکرات را در فضای حسن نیت ادامه دهد و همین انتظار را نیز از طرف غربی داریم که با اراده سیاسی لازم وارد مذاکرات شود. 
 
وی افزود: تاکید کرده‌ایم که مذاکرات بر اساس توافقنامه ژنو خواهد بود.
 
معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: چارچوب مذاکرات وین را مذاکرات ژنو تعیین می‌کند و هیچ موضوع خارج از موضوعی را نخواهیم پذیرفت.
 
وی خاطرنشان کرد: اشتون به نمایندگی از 6 کشور اعلام کرده است که با اراده سیاسی لازم به مذاکرات خواهند آمد، البته این امر در طول مذاکرات مشخص خواهد شد. 

عراقچی افزود: در آینده به‌طور مشخص در مورد دستور کار صحبت خواهیم کرد.
 
وی با بیان اینکه مذاکرات گام نهایی هنوز گام مشخصی ندارد اظهار داشت: ما در این دوره در مورد موضوعاتی بحث می‌کنیم که هر دو طرف انتظار دارند در دستور کار قرار بگیرد.
 
معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: ایران دیدگاه‌هایی دارد و ما موضوعاتی را از جمله در خصوص رفع تحریم‌ها انتظار داریم.
 
عراقچی تصریح کرد: طبعا غربی‌ها هم در این خصوص مباحثی را دارند که اعلام می‌کنند و ما آنها را می‌شنویم.
 
وی افزود: ما منتظر هستیم، انتظارات و خواسته‌های آمریکایی‌ها را در طول مذاکرات بشنویم و به حرف‌هایی که به صورت پراکنده، قبل از این گفته شده، که خوراک داخلی آمریکایی‌ها است، پاسخ دهیم.

معاون وزیر خارجه تاکید کرد: آنچه مسلم است، برچیده شدن تاسیسات هسته‌ای ایران، در دستور کار نیست.
 
وی افزود: روسیه و چین از شرکای نزدیک ما هستند و ما همکاری‌های نزدیکی داریم، این سنت از قبل هم وجود داشته و 
طبیعت این است که قبل از برگزاری مذاکرات با دوستان خود مذاکره می‌کنیم.
 
عراقچی تصریح کرد: ما هر بار، با روسیه و چین مذاکراتی را انجام می دهیم و این مشورت‌ها ادامه خواهد داشت، به نظر من مشورت با روسیه و چین کاملا طبیعی است.
 
وی در خصوص فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری گفت: آنقدر که به خود ما و تیم مذاکره‌کننده مربوط می‌شود، همواره راهکارهای ایشان را مدنظر داریم.

عراقچی افزود: آنچه که به مذاکرات مربوط می‌شود و ایشان فرموده اند این است که وزارت خارجه به کارش ادامه دهد و تعهد جمهوری اسلامی ایران را به آرمان‌های خود اعلام کرده اند که این و نشان‌دهنده عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران برای ادامه مذاکرات است. 
 
معاون وزیر امور خارجه افزود :ما در حاشیه مذاکرات با 1+5 با تک تک افراد گفتگوهای دوجانبه انجام می‌دهیم و این کمک می‌کند که برداشت صحیح‌تری از مواضع هم داشته باشیم و به طور دقیق‌تری مذاکرات را ادامه دهیم.
 
عراقچی تاکید کرد: همه طرف ها برای مذاکرات دوجانبه راقب هستند چرا که این باعث می‌شود نسبت به هم آگاه‌تر باشیم و مذاکرات را بهتر پیش بریم و این صحبت‌ها می‌تواند مباحث جزئی‌تر و صحبت‌هایی که نمی‌توان در حضور کشورهای دیگر به آن توجه داشت در گفتگوهای دوجانبه به آن پرداخته می‌شود.
 
وی افزود: دیدگاه ما این است که نمی‌خواهیم وارد مذاکرات بی‌نتیجه با غرب شویم و اگر حسن نیت در طرف مقابل وجود داشته باشد در کمتر از 6 ماه می‌تواند به نتیجه رسید و در مورد راه حل نهایی را به اجرا درآورد.
 
عراقچی تصریح کرد: صورتی که این تفسیر وجود داشته باشد که با برداشته شدن کامل تحریم‌ها فعالیت‌های هسته‌ای ایران هم به صورت کامل برداشته می‌شود، این تفسیر از اساس غلط است و اینچین تفسیری وجود نداشته و غلط است.  
 
معاون وزیر امور خارجه گفت: هدف این مذاکرات این است که ایران در ابتدا ایجاد اطمینان کند، نسبت به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود، و در مقابل ایجاد اطمینان شود که تحریم‌ها هم رفع خواهد شد.  
 
وی تصریح کرد: غربی‌ها واقعیت ایران هسته‌ای را پذرفته‌اند چرا که برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز است و در چارچوب صلح آمیز بودن ادامه خواهد یافت. 
 
معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: حرکت به سمت سلاح هسته‌ای نه تنها در برنامه دفاعی و دکترین ما نیست، بلکه از لحاظ اعتقادی هم با آن مشکل داریم و فتوای صریح مقام معظم رهبری علیه  سلاح هسته‌ای وجود دارد.
 
عراقچی افزود: ممکن است در پایانه مذاکرات کارگروه هایی تشکیل دهیم تا این کارگروه ها در مذاکرات وین جلساتی را تشکیل دهند و دلیل این کار نیز گستردگی و تنوع موضوعات مذاکره است چراکه این کارگروه‌ها می‌توانند به پیشرفت فنی مذاکرات کمک کنند. 
 
وی در خصوص محدودیت‌های هسته‌ای ایران خاطرنشان کرد: این محدودیت‌ها، موضوع مذاکرات گام نهایی است، زیرا در آنجا اقدامات اطمینان بخش که شامل پروتکل الحاقی است در گام نهایی، باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
 
"محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان که در راس تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران برای انجام مذاکرات مربوط به گام نهایی توافق‌نامه ژنو صبح روز دوشنبه (به وقت محلی)، وارد وین پایتخت اتریش شد، گفت: برای شروع گفتگو درباره راه‌حل جامع وین را انتخاب کردیم و این مذاکرات را از امشب با یک شام کاری با کاترین اشتون شروع می‌کنیم.

"ظریف" پش از شام کاری خود در شب گذشته در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بحث‌های خوبی داشتیم و  درباره  چارچوب جلسه فردا  و  چگونگی رسیدن به راه جامع بلند مدت در شش ماه اول با خانم اشتون گفتگو کردیم.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان نیز در پاسخ به باشگاه خبرنگاران گفت: در این دور از مذاکرات به جزئیات نخواهیم پرداخت و سعی می‌کنیم به دستور کاری نزدیک شویم که تمامی موضوعات را در برگیرد.

از سوی دیگر امروز هم‌زمان با آغاز دور جدید گفتگوهای هسته‌ای ایران و 1+5 "محمدجواد ظریف"  با "هاینتس فیشر"، رئیس جمهور و همچنین وزیر امورخارجه اتریش دیدار کرد.

"مرضیه افخم" سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در نشست خبری امروز خود در جمع خبرنگاران گفت: مذاکرات هسته‌ای کشورمان با گروه 1+5 در وین برای تعیین چارچوبها است و ازاین دور یا دوربعدی انتظار نتیجه نداریم.

از سوی دیگر  "ظریف"، وزیر امور خارجه ایران با رئیس جمهور اتریش و یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس انرژی اتمی دیدار  کرد.

معاون وزير امور خارجه روسيه، اعلام کرد که ايران به طور کامل به تعهداتش بر اساس توافق‌نامه موقتی که در مذاکرات نوامبر گذشته ژنو با مذاکره‌کنندگان گروه 1+5 حاصل شد، عمل می‌کند.

ریابکوف همچنین در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 اظهار داشت: حقیقتاً مذاکرات پیچیده است زیرا آمریکا اخیراً لیست تحریم‌ها علیه ایران را افزایش داده که این امر کمکی به آغاز مذاکرات نمی‌کند.

این در حالی است که "محمدجواد ظریف" وزیر خارجه کشورمان  با "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر خارجه روسیه در خصوص گام پایانی توافقنامه ژنو دیدار و گفت‌وگو کرد.

شایان ذکر است؛ "سید عباس عراقچی" معاون امور حقوقی و بین‌المللی، "حمید بعیدی‌نژاد" مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه، "داود محمدنیا" مشاور حقوقی وزیر امور خارجه، "محمد امیری" مدیرکل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی و "رحیمیان" از مدیران سازمان انرژی اتمی در ترکیب تیم مذاکره کننده ایرانی هستند.
  
گفتنی است؛ ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین) به علاوه آلمان در ماه نوامبر سال میلادی گذشته توافق‌نامه‌ای را با ایران امضاء کردند که براساس آن برخی از تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران در ازای توقف موقتی بخش‌های حساسی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران لغو می‌شود.

انتهای پیام/
 
برچسب ها: تهران ، وزیر خارجه ، ژنو ، ایران ، سوئیس ، مذاکرات ، حقوق ، دیپلماتیک ، پرونده ، هسته ای ، مذاکره کنندگان ، اجماع ملی ، روحیه ملی ، دولت ، اعتماد ملی ، آمریکا ، تیم آمریکایی ، رهبر انقلاب ، تیم مذاکره ، صالحی ، ظریف ، محمد جواد ، مایکل مان ، وندی شرمن ، آدام شوبین ، عراقچی ، غنی سازی ، بیست درصد ، بمب اتم ، اسرائیل ، رژیم صهیونیستی ، خامنه ای ، رهبر انقلاب ، یوکیا آمانو ، آژانس اتمی ، سازمان ملل ، نتانیاهو ، منابع غربی ، سنا ، کنگره ، موساد ، مدالیته ، پروتکل الحاقی ، محرمانه ، اوباما ، چین ، آلمان ، کاترین اشتون ، وین ، افخم ، وزارت خارجه ، توافق ژنو ، سخنگو ، اتحادیه اروپا ، سعید جلیلی ، کره جنوبی ، منابع رسمی ، راکتور ، سانتریفیوژ ، آب سنگین ، اراک ، قم ، فردو ، نطنز ، کلاهک هسته ای ، انگلیس ، چاک هیگل ، جان کری ، توافق احتمالی ، بسته پیشنهادی ، تحریم ، تحریم نفت ، شهدا ، اورانیوم ، italy ، rome ، iran fm ، geneva ، nuclear talks ، dabiri ، geneva talks ، world powers ، vienna ، iran talks ، iran us ، negotiations ، tehran ، deal possible ، khamenei ، optimistic iran ، supreme leader ، nuclear team ، zarif ، rouhani ، washington ، un ، us negotiator ، wendy sherman ، sanctions ، western powers ، relief ، uranium ، enrichment ، nuclear weapon ، lift sanctions ، iaea ، yukiya amano ، obama ، john kerry ، paris ، french ، araqchi ، abbas araqchi ، britain ، china ، russia ، united states ، delegation ، arak ، heavy water ، netanz ، fordow ، hassan rouhani ، atomic ، watchdog ، javad zarif ، catherine ، ashton ، diplomats ، eu ، technical ، discussions ، program ، nuclear ، agreement ، iranian ، officials ، banking ، ap ، reuters ، yjc ، iran news ، france ، netanyahu ، aipac ، nuclear inerim
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار