دبیر علمی همایش نفت و توسعه اقتصادی:

چالش اصلي اقتصاد کشور متکي بودن به "درآمدهاي نفتي" است

دبیر علمی همایش نفت و توسعه اقتصادی گفت: براي رهايي از اقتصادي متکي به درآمدهاي نفت ایجاد حساب و صندوقی توسعه ملي است که بستر را براي سرمايه گذاري و توسعه اقتصادي کشور فراهم مي کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران مرتضی عزتی در نخستین همایش ملی نفت و توسعه اقتصادی اظهار داشت: برگزاری این همایش در راستای آرمان های انقلاب اسلامی و بر پایه دیدگاههای علم اقتصاد پایگذاری شده است.

عزتي گفت: ايران سزمين بزرگي است که به گفته متخصصان منابع داراي ثروت عظيم براي پيشرفت و توسعه کشور را دارد اما در کشور پيشرفت و بالندگي  به نحو احسن صورت نگرفته است.

وی افزود: در علم اقتصاد گفته می شود اگر کشوری منابع تولید را در دسترس داشته باشد با استفاده از این منابع می تواند به پیشرفت دست پیدا کند و رفاه بدست بیاورد اما در ایران پیشرفت و توسعه اقتصادی به اندازه بایسته رخ نداده است.
 
این کارشناس علم اقتصاد با بیان اینکه همایش نفت و توسعه اقتصادی با هدف بررسی چرایی به کارگیری نادرست منابع در ایران برگزار شده است، گفت: یکی از مشکلات پایه ای اقتصاد ما وابستگی اقتصاد به نفت است و اقتصاد ما که تمام متغیرهایش وابسته به متغیرهای نفتی است با هر تغییر در متغیرهای نفت، تحت تأثیر قرار می گیرد.
 
عزتی بدترین نوع وابستگی را اتکا دانست و اظهار داشت: علم راهکارهایی را در اختیار ما قرار داده تا وابستگی اتکاگونه اقتصادمان به نفت را کم کنیم.
 
دبیر علمی همایش نفت و توسعه اقتصادی با بیان اینکه بیشترین چالش، وجود نفت در اختیار دولت است، گفت: دولتی که تمامیت خواه است و همه چیز را برای خودش می خواهد، وقتی پول هم به طور کافی در دسترس داشته باشد، دولتی رانتی می شود که تمام نیازهایش را با رانت در اختیارش برطرف می کند و این دولت خودکامه همه نیازهایش را از مسیری غیر از آنچه در علم گفته شده و از مسیری غیر از مردم تأمین می کند که نتیجه تمام این خودکامگی، ناکارآمدی اقتصاد دولتی است.
 
وی افزود: در اقتصاد متکی به نفت ایران، فقر با توزیع یارانه برطرف می شود نه تولید و دولت برای بدست آوردن دل مردم، کیسه سیب زمینی و سبدکالا توزیع می کند و همایش نفت و توسعه اقتصادی با این هدف پایه ریزی شده تا این چالش بزرگ در اقتصاد را ردیابی کرده و راهکارهایی علمی برای رفع آن انتخاب کنیم.
 
به گفته این استاد دانشگاه، با برگزاری 9 پیش نشست تخصصی تاکنون 46 سخنرانی در خصوص ابعاد مختلف وابستگی اقتصاد به نفت بیان شده و در قالب همایش امروز نیز 26 سخنرانی صورت خواهد گرفت، همچنین 200 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که از این تعداد 20 مقاله قابلیت انتشار به عنوان مقاله علمی و پژوهشی را دارند.
 
عزتی با بیان اینکه در مقالات ارسال شده به دبیرخانه همایش، راهکارهای خوبی برای کاهش تکیه اقتصاد ملی به نفت بیان شده، اذعان داشت: یکی از این راهکارها ایجاد حساب و صندوقی است که این درآمدهای نفتی در درون آن ریخته شود و به سرمایه گذاری اختصاص یابد.
 
وی ادامه داد: می توان تمام درآمدهای نفتی را سرمایه گذاری سودآور کرد یا آنرا صرف زیرساختهای فرهنگی و اجتماعی کشور کرد.
 
عزتی راهکار دیگر را دادن ارزش افزوده بیشتر به نفت خام عنوان کرد و گفت: ابزار جمع آوری درآمدهای نفتی جدا از بودجه کشور، اکنون با وجود صندوق توسعه ملی فراهم است اما تاکنون از این ابزار خوب استفاده نشده است اما می توان ترکیبی از راهکارها را با همین ابزار صندوق توسعه ملی پیاده سازی کرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: اقتصاد ، نفت ، توسعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۱۴ مهر ۱۳۹۴
واقعا؟
آخرین اخبار