نقدي در همايش نفت و توسعه اقتصادي:

واردات سالانه 12 میلیارد دلار محصولات نفتی/ کاهش 6 برابری وابستگی اقتصاد به نفت

رییس سازمان بسیج مستضعفین، با اشاره به اينکه سالانه 12 میلیارد دلار محصولات نفتی وارد کشور می‌شود گفت: بزرگ‌ بودن دولت یکی از دلایل عقب‌ماندگی اقتصاد کشور است. باید اقتصاد به مردم واگذار شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محمدرضا نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفین در همایش ملی نفت و توسعه اقتصادی گفت: امروز جبهه اصلي مبارزه با دنياي ظلم و استکبار جبهه اقتصادي است  که اين موضوع با شکست مواجه شده است. تا جاييکه دشمن در عرصه سياسي و نظامي به نتيجه درست نرسيده است.
 
وي گفت: ما در قطع وابستگي به فروش نفت خام  بايد به يک اجماع کلي برسيم شش ميليون بشکه نفت در روز با وجود دوبرابر شدن جمعيت به يک ششم تنزل يافته ما کمتر از يک ميليون بشکه نفت صادر مي کنيم بايد اين ميزان را نيز اداره کرد.
نقدي تصريح کرد: موفقيت نظام در عرصه اقتصادي، علمي و صنعتي و فناوري است مشکل فاينانس نيست همه سرانه ها افزايش بسيار معني داري داشته  هم اکنون اميد زندگي در کشور از 57 به 74 سال رسيده است. تحريم ها در سالهاي اخير اثبات کرده اين اقتصاد بدون نفت شدني است.  
 
وي تصريح کرد: 14.5 درصد از درآمد‌های نفتی برای توسعه‌ نفت اختصاص می‌یابد، اما بخش اعظمی از این رقم برای خرید قطعات مورد نیاز صنعت نفت از کشور خارج می‌شود. این در حالی است که 790 هزار قطعه مورد نیاز این صنعت در داخل کشور تولید می‌شود.
 
وی با اشاره به این‌که چهار میلیارد دلار از درآمد‌های نفتی برای خرید قطعات مورد نیاز صنعت نفت از کشور خارج می‌شود، گفت: این به دلیل این است که هنوز نفوذی‌های استکبار در صنعت نفت هستند. باید با غلبه و مدیریت آنها سعی کرد مشکل صنعت نفت را برطرف کرد.
 
رییس سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: در هوا و فضا و انرژی اتمی کشور پیشرفت چشم‌گیری داشته است، اما هنوز نمی‌توانیم ماشین کشاورزی مورد نیاز داخل را بسازیم. سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو چند برابر صنعت دفاعی کشور صورت گرفته اما بعد از گذشت این همه سال هنوز به خودکفایی در صنعت خودرو نرسیده‌ایم، چرا که قطعات مورد نیاز این صنعت را وارد می‌کنیم.
 
نقدی با بیان این‌که راه پیشرفت کشور قطع وابستگی به فروش نفت خام است، گفت: در حال حاضر کشور از وابستگی به فروش روزانه شش میلیون بشکه نفت خام به یک میلیون بشکه در روز رسیده است. این در حالی است که جمعیت کشور به 2.5 برابر افزایش یافته است.
 
وی با اظهار این‌که نظام جمهوری اسلامی در کاهش وابستگی به صادرات نفت موفق بوده است، گفت: این موضوع نشان می‌دهد که می‌توان صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت خام را نیز متوقف کرد، در واقع تحریم‌ها در دو سال اخیر نشان داد که اداره اقتصاد کشور بدون اتکاء به نفت شدنی است.
 
رییس سازمان بسیج مستضعفین افزود: اگر 20 سال پیش توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر بستن چاه‌های نفت برای کاهش وابستگی به این محصول یک توصیه بود، امروز یک واجب شرعی و قانونی است، چرا که علاوه بر آیه نفی سبیل اصل 43 قانون اساسی براین موضوع تاکید می‌کند.
 
نقدی گفت: امروز نفت به عنوان سلاح علیه ملت و انقلاب استفاده می‌شود، به همین دلیل نباید اجازه داد که دیگران از این موضوع برای تسلط بر کشور استفاده کنند.
 
نقدی با اعلام این‌که سالانه 12 میلیارد دلار محصولات نفتی وارد کشور می‌شود گفت: بزرگ‌ بودن دولت یکی از دلایل عقب‌ماندگی اقتصاد کشور است. باید اقتصاد به مردم واگذار شود.
 
وی هم‌چنین بر فرآوری نفت خام به جای خام‌فروشی آن تاکید کرد و گفت: نقدینگی سرگردان در کشور را باید به مجاری تولید برگردانیم. امروز سود به تولید‌کننده نمی‌رسد، بلکه به جیب دلالان می‌رود.
 
رییس سازمان بسیج مستضعفین با طرح این سوال که چرا از شفاف‌شدن اقتصاد و درآمد‌ها ترس داریم، گفت: می‌توانیم با شفاف‌شدن درآمد‌ها، درآمدهای حاصل از مالیات را افزایش داده و با شفافیت جلوی دلال‌بازی و سودهای بی‌حساب و کتاب را بگیریم.
برچسب ها: واردات ، وابستگی ، اقتصاد ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار