هشدار باشگاه خبرنگاران به ماموران راهنمایی و رانندگی تهران،

تاثیر گذاری رفتار ماموران بر روی حوادث رانندگی/ اولویت اعمال قانون "ارشاد" است

ماموران راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ می‌توانند با رفتار مناسب با رانندگان متخلف آنان را از عاقبت دلخراش یک تخلف ساده آگاه سازند و با توجیه این افراد از وقوع حوادث تلخ رانندگی جلوگیری نمایند.

به گزارش خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران، اکثر پایتخت نشین‌ها با تمام مشکلاتی که در روز با آن مواجه هستند در یک مورد اشتراک دارند و آن هم شلوغی، آلودگی و ترافیک شهر تهران است که بر اعصاب هر شخصی تاثیرات منفی خواهد داشت.

در این خصوص گاهی افراد شاغل که روز کاری خود را به اتمام رسانده و قصد بازگشت به منزل با خودروی شخصی خود را دارند در ترافیک این شهر و جاده‌های پر پیچ و خم پایتخت طاقت بد رفتاری و یا زورگویی را ندارند.

رفتار تند افسرانی که مجری قانون هستند تا هموطنانمان به سلامت سفر خود را طی کنند. افسران راهنمایی و رانندگی که رفتار درست آنان بهترین روش پیشگیری از حوادث جاده‌ای است.

این ماموران که سرمشقی برای رانندگان هستند باید از لحاظ طرز بیان و گفتار نیز برای متخلفان رانندگی الگو باشند و با مهربانی و خوش صحبتی نه تنها متخلفان را دعوت به رانندگی همراه با‌ ارامش کنند بلکه ادب و منش انسانی را نیز به آنان گوش زد کنند.

یکی از رانندگان پایتخت که مورد رفتار تند یکی از ماموران پلیس راهور تهران قرار گرفته بود گفت: این افسر پلیس به خاطر یک تخلف ساده به گونه ای با من رفتار کرد که گویی مرتکب قتلی شده‌ام، از آن پس من نظرم در مورد ماموران پلیس راهور تهران عوض شد و دوست نداشتم دیگر به دستوراتشان عمل کنم.

یک روانپزشک اجتماعی در این باره می‌گوید: این یک رفتار طبیعی است که انسان وقتی از کسی و یا چیزی ناراحت می‌شود در برابرش مقاومت کرده و در مواقعی با آن بجنگد و شاید گریز از قوانین یکی از جنگ‌هایی باشد که رانندگان بر علیه پلیس راهور انجام می‌دهند.

یکی از رانندگان نیز که مورد مهربانی و خوش صحبتی افسر پلیس راهور تهران قرار گرفته بود، بیان داشت: این افسر در حالی که من مقصر بودم و یک خیابان را به طور خلاف طی کردم پس از توقیف خودروی من به طرزی صحبت کرد  و مرا از این اقدام خطرناکم که شاید باعث بروز حادثه‌ای دلخراش می‌شد، آگاه ساخت که از آن به بعد هرگاه می‌خواهم خلافی مرتکب شوم، حرف‌های مامور راهور در ذهنم تداعی می‌شود و به خاطر عاقبت ناگهانی و دلخراش آن از این اقدام خودداری می‌نمایم.

یک روانپزشک در این باره می‌گوید: انسان پس از اینکه در مورد مسئله‌ای به طور کامل و منطقی توجیه می‌شود تا مدت‌ها از انجام آن مورد پرهیز کرده و در مواقعی نیز آن مسئله را نه تنها انجام نداده، بلکه به سایرین نیز آن را گوش می‌کند.

بر اساس این گزارش رفتار درست و منطقی ماموران پلیس راهور با متخلفان رانندگی و رانندگان می‌تواند به تنهایی باعث کاهش تخلفات و تصادفات مرگبار باشد و طبق این نظریه بر عکس آن نیز رویداد‌های تلخ حوادث جاده‌ای را بیش تر از پیش به همراه خواهد داشت.

سردار حسین رحیمی در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص آموزش‌های پلیس راهور به پرسنل در نحوه ارتباط با مردم اظهار داشت: آموزش‌های پلیس راهور به پرسنل خود در زمینه رفتارهای اجتماعی مناسب با مردم تحت عنوان انسان محوری در مجموعه پلیس راهور به صورت جدی دنبال می‌شود.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران ادامه داد: در همین راستا پلیس راهور آموزش‌های هفتگی و یک ساعته را با اهدافی مشخص تعریف کرده که غالباً برآمده از آسیب‌هایی است که خودمان در صحنه می‌بینیم و یا مردم ازطریق 197به پلیس اعلام می‌کنند.

به گفته سردار رحیمی اینها کاستی‌هایی است که به صورت عینی مشاهده می‌شود و یا شکایاتی که گاهاً از رفتارهای پرسنل اعلام می‌کنند و به صورت جدی در دستورکار پلیس قرار می‌گیرد.

وی افزود: خوشبختانه گزارشات و آمارهای 197کاهش چشمگیر شکایات از برخورد نامناسب پلیس با مردم را نشان می‌دهد که حاکی از برخورد منطقی پلیس راهور در این زمینه دارد.

وی در ادامه بیان داشت: پلیس راهور حتی فراتر از این موضوع عمل کرده و در خصوص اعمال قانون نیز اولویت راهنمایی، ارشاد و استفاده از تذکر است که قالباً از طریق بلندگو انجام می‌شود.

سردار رحیمی با اشاره به لزوم هدفمند کردن جرائم اذعان داشت: اعمال قانون باید هدفمند باشد و در درجه اول زنده و تسلیمی ارائه شود و تنها برای افراد متخلفی که جریمه آنها ضرورت دارد صورت پذیرد.

به گفته این مقام مسئول انتظامی، پلیس راهور تمام تماس‌های مردم با 197 در زمینه شکایت از رفتار پلیس را پیگیری می‌کند و در صورت لزوم شاکی با مأمور راهنمایی و رانندگی ملاقات حضوری خواهند شد و در صورت مشخص شدن تخلف پلیس برخوردهای انضباطی و قانونی خواهد شد.

وی ادامه داد: حتی در مواردی مشاهده شده برخی از پرسنل به اشتباه فردی را اعمال قانون کرده‌اند که برخورد پلیس از توجیه، تذکر، ارشاد، آموزش و توبیخ انجام شده و خوشبختانه هیچ موردی به مرز اخراج نرسیده است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خاطرنشان کرد: در حال حاضر طبق آمار 197 انتقاد از کارکنان پلیس راهور تهران و شکایت از پلیس راهور به ترتیب 23 درصد و 47 درصد کاهش را نسبت به سال گذشته داشته است.

بر اساس گزارش باشگاه خبرنگاران، طبق آمارهای نزولی شکایت‌های مردمی از پلیس راهور تهران امیدواریم در سال‌های آتی شاهد باشیم بد رفتاری ماموران وظیفه شناس راهنمایی و رانندگی به خاطراتی فراموش شده برای مردم با فرهنگ پایتخت تبدیل شود./گزارش از نرگس رئیسی

انتهای‌پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۲
بی انصافی نباید کرد پلیس راهور واقعا این سالها خوب عمل کرده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۰۱ اسفند ۱۳۹۲
واقعا همینقدر تاثیرگذار است
آخرین اخبار