مروری بر اخبار فناوری اطلاعات ۱ اسفند؛

از هک شدن سایت آموزشی ارتش آمریکا تا تصاحب WhatsApp به دست فیسبوک

تصاحب WhatsApp توسط فیسبوک، هک شدن سایت آموزشی ارتش آمریکا، محبوب شدن ویندوز فون به عنوان دومین سیستم‌عامل موبایلی از جمله مهمترین اخبار فناوری اطلاعات در روز 1 اسفند بود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات؛ مهمترین اخبار فناوری اطلاعات امروز پنجشنبه ۱ اسفند ماه را می توانید در ادامه بخوانید.





آیا فعالیت های ایرانی‌ها در اینترنت رصد می‌شود؟!

رییس سابق سازمان فناوری اطلاعات و مجری شبکه ملی اطلاعات در دولت گذشته که اکنون رییس هیات مدیره اپراتور چهارم ارتباطی (شرکت ایرانیان نت) است، گفت: نوعی طرز فکر در میان کاربران و خصوصا قشر جوان جا افتاده است که در صورت استفاده از خدمات و سرویس‌های بومی رصد می‌شویم و از سوی کاربر نوعی ترس برای استفاده از این شبکه‌ها وجود دارد اما واقعیت این است که تمامی فعالیت‌های کاربران در هرجایی رصد می‌شود.



 افزود: راهکار من برای رفع معضل فیلترینگ که در حال حاضر کشور با آن مواجه است این است که هر کاربری برای خودش یک IP داشته باشد، این رصد کردن کاربران هم در اینترنت جهانی شدنی است و هم در شبکه ملی اطلاعات و از این طریق و با تحلیل رفتار کاربران مساله فیلترینگ منتفی می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که: یعنی با رصد شدن کاربران مخالفتی ندارید و آن را تجاوز به حریم شخصی کاربران تلقی نمی‌کنید؟ گفت: مطمئن باشید در حال حاضر هم کاربران و تمام فعالیت‌های آنان در فضای مجازی دیده می‌شود منتها افراد الان نمی‌دانند که در حال رصد شدن هستند. اما اینکه به عنوان شیوه اعمال نظارت نمی‌توان از آن استفاده کرد به این دلیل است که مشکل حقوقی دارد. از این رو یکی دیگر از مشکلات فضای مجازی کشورمان این است که در حوزه فضای مجازی قوانین حقوقی کم داریم. بنابراین به لحاظ حقوقی باید چارچوب‌ها تعریف شود و همچنین فرهنگ سازی کرد تا کاربران مطلع شوند که دیده می‌شوند. درواقع در بحث رصد کردن مشکل فنی وجود ندارد.


فیسبوک صاحب WhatsApp می شود

اینروزها اپلیکشن ها و سرویس های پیام رسان تبدیل به یک ابزار قدرتمند ارتباطی و بسیار محبوب در بین مردم شده اند. شاید به همین دلیل باشد که فیسبوک بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا رسما اعلام کرد که WhatsApp را با قیمت ۱۹ میلیارد دلار می خرد.



این ۱۹ میلیارد دلار ترکیبی از پول نقد و سهام خواهد بود. جالب اینجاست که WhatsApp تنها ۵۵ کارمند دارد.بعد از این معامله WhatsApp بطور نیمه مستقل به فعالیت خود ادامه میدهد، یعنی بسیار شبیه به Instagram.

این سرویس چت همچنان برند و دفاتر کار خود را حفظ خواهد کرد، اما از تخصص، منابع و استراتژی فیسبوک استفاده می کند. WhatsApp چیزی در حدود ۴۵۰ میلیون کاربر فعال ماهیانه دارد و ترکیب آن با فیسبوک می تواند زنگ خطری برای سرویس های رقیب باشد.


ساعت هوشمند جدید سامسونگ با سیستم عامل تیزن

براساس گزارش جدیدUSA Today، ساعت جدید و ارتقایافته Samsung Galaxy Gear دارای سیستم عامل تیزن خواهد بود. انتظار می رود که این شرکت کره ای نسل جدید ساعت های هوشمند خود را همراه با اسمارت فون گلکسی اس ۵ در رویداد MWC 2014 و در تاریخ ۲۴ فوریه معرفی کند.

ساعت هوشمند جدید سامسونگ با سیستم عامل تیزن در MWC معرفی میشود

طبق این گزارش، ساعت هوشمند جدید سامسونگ دارای نسخه جدیدسیستم عامل HTML5 تیزن است. این نسخه جدید به سامسونگ اجاز می دهد تا توسعه دهندگان وب را برای ساخت اپلیکشن های مختلف جذب کند. USA Today اشاره می کند که دلیل استفاده از این سیستم عامل بجای گوگل، جلوگیری از نفوذ گوگل برروی دستگاههای پوشیدنی و جا افتادن تنها یک پلتفرم خاص برروی این گونه گجت هاست.


ویندوز فون دومین سیستم‌عامل موبایلی محبوب شد

طی سه ماهه پایانی از سال 2014 میلادی فروش گوشی‌های هوشمند مبتنی بر سیستم‌عامل ویندوز فون مایکروسافت نسبت به گوشی‌های هوشمند ساخته شده در شرکت اپل در کشور برزیل بیشتر شد.
این طور که مایکروسافت در وبلاگ رسمی خود با استناد به بررسی‌های مرکز تحقیقاتی IDC توضیح داده است، سیستم‌عامل ویندوز فون یک سال میلادی را روند رو به‌رشد را در بازار جهانی پشت‌سر گذاشته است و از نظر سهم بازار هم‌اکنون دومین سیستم‌عامل موبایلی محبوب محسوب می‌شود.



البته باید توجه داشت که موقعیت ویندوز فون در جایگاه دوم این لیست با تفاوت بسیار محسوب نسبت به اندروید محاسبه می‌شود و سیستم‌عامل اندروید گوگل حاکمیت بازار جهانی دستگاه‌های موبایلی را در دست دارد. با این وجود، پشت‌سر گذاشتن اپل که محصولات آن بسیار قابل ملاحظه است یک موفقیت بزرگ برای ویندوز فون محسوب می‌شود.


سایت آموزشی ارتش آمریکا هک شد

وب سایت آنلاین آموزشی ارتش ایالات متحده آمریکا (us.army.mil) پس از نفوذ گروهی از هکتیویست‌های ناشناس و دسترسی به نام کاربری و کلمه عبور پنل مدیریتی، به مدت چهار ساعت از کار افتاد. گفته می‌شود که این حمله توسط گروهی با نام DerpTrolling صورت پذیرفته که در گذشته نیز چندین سرور بازی از جمله، Battle.net و Origin and League of Legends را مخدوش کرده‌اند.
آن‌ها در توییتر خود و پیامی که به وب سایت آنلاین آموزشی ارتش ایالات متحده ارسال کرده‌اند، آورده‌اند که همگی باید به Gaben احترام بگذارید.



"Gaben" نام مستعار گیب نیوول از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت Valve است. این شرکت آمریکایی در زمینه توسعه و توزیع بازی‌های ویدئویی و دیجیتال فعالیت می‌کند. به رغم اینکه این گروه قبلا آتش بس خود را در زمینه هک کردن اعلام کرده بود،  بسیار محتمل است که DerpTrolling مسئول این خرابی باشد.






هر شب می‌توانید ساعت ۲۰ آخرین خبرهای فناوری اطلاعات را از صفحه دریچه دنبال کنید

از طریق لینک زیر می‌توانید این خبر را در شبکه‌های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک بگذارید





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار