معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت:

برای تحقیق در زمینه "بیماری‌های غیر واگیر" به 10 میلیارد تومان بودجه نیاز داریم

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در هفتمین جشنواره ملی فرهنگستان علوم پزشکی بیماری‌های غیر واگیر را به راحتی قابل پیشگیری دانست و گفت: برای جلوگیری از این بیماری‌ها به 10 میلیارد تومان بودجه نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هفتمین جشنواره علمی فرهنگستان علوم پزشکی ایران نظارت، ظرفیت سازی، منابع انسانی و افزایش بودجه تحقیقاتی را از مهمترین فعالیت‌های پژوهشی برشمرد و گفت: اگر قرار است کار تحقیقاتی انجام دهیم، باید به اولویت‌ها توجه کنیم.
 
وی گفت: مثلا مهمترین علت مرگ و میر کودکان زیر 5 سال در کشور ما بیماری‌های غیر واگیر و مادر زادی است و یا اینکه میزان باروری در کشور ما از 8 درصد به 1/9 درصد کاهش یافته و باعث نگرانی ما شده و ما باید در این زمینه‌ها تحقیقات انجام دهیم.
 
وی افزود: کشور ما در سطح جهان، در بحث کنترل بیماری‌های عفونی بسیار موفق بوده به طوری که" بیماری مالاریا" در کشور تا حدودی محو شده است. اما در عوض بیماری‌هایی مثل افسردگی افزایش یافته است، به طوری که کشور ما بالاترین رتبه را در افسردگی دارد.
 
وی گفت: ما باید به بیماری‌های غیر واگیر بپردازیم اما به طوری کلی در وزارت بهداشت به بیماری‌های واگیر توجه بیشتری می‌شود. باید توجه کنیم که مصرف سیگار، قلیان و تریاک، که امروزه عامل مرگ و میر افراد بسیاری است، افزایش یافته است.
 
ملک زاده با بیان اینکه ما در حوزه تحقیق و پژوهش زیر ساخت‌های خوبی داریم، ادامه داد: حدود 250 مرکز تحقیقاتی مصوب، 30 پژوهشکده تحقیقاتی، 54 دانشکده علوم پزشکی، 15938 دانشجوی کارشناسی ارشد،  12420دانشجوی دوره‌های تخصصی و 1566 دانشجوی دوره فوق تخصصی و همچنین 1251 مجله علمی از ظرفیت‌ها و منابع انسانی ما هستند.
 
معاون محترم تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: بیش از 37 درصد کل تولیدات علمی کشور در بانک اطلاعاتی Scopus و 38 درصد هم در ISI به ثبت رسیده‌اند و این نشان می‌دهد که حداقل در منطقه رشد قابل توجه‌ای از نظر تولید علم داشته‌ایم.
 
وی به برنامه‌های آینده برای پیشرفت در تحقیقات و پژوهش اشاره کرد و گفت: تشکیل و توسعه شرکت‌های دانش بنیان به منظور تحقق اهداف نقشه‌ی جامع سلامت کشور از برنامه‌های ما برای پیشرفت در امر پژوهش است.
 
ملک زاده افزود: تولید نا خالص ملی کشور 200 میلیارد دلار در سال 2013 بود و قرار بود که 2 درصد از این مبلغ به بحث پژوهشی اختصاص یابد، اما فقط 1 میلیارد دلاV یعنی فقط 0/5 درصد از تولید ناخالص ملی، در اختیار این بخش قرار گرفته است.
 
وی با بیان اینکه ما می‌توانیم از بیماری‌های غیر واگیر به راحتی جلوگیری کنیم، اما برای انجام تحقیقات در این زمینه به 10 میلیارد تومان بودجه نیاز داریم، اما کسی حاضر نیست این بودجه را در اختیار ما قرار دهد. ادامه داد: ما باید به سمت" اقتصاد دانش بنیان" برویم و بودجه را از طریق NGO ها و افراد حقیقی افزایش دهیم. سیستم ثبت بیماری‌ها را به روز رسانی کنیم، بیوبانک راه اندازی کنیم، "تجهیزات آزمایشگاهی" را ارتقا دهیم و همکاری‌های بین المللی را نیز گسترش دهیم.
 
وی در پایان گفت: ما باید برای نگهداری محققین کشورمان برنامه ریزی و سرمایه گذاری کنیم. به همین منظور با بنیاد ملی نخبگان همکاری‌هایی را آغاز کرده‌ایم. حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و بالا بردن سطح کیفی و کمی مقالات منتشر شده، به پیشرفت‌ ما در امر پژوهش کمک زیادی می‌کنند.

 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار