کمی اعتماد به نفس مورد نیاز است

متاسفانه فیلم سازان ما به حد کافی به خودشان و تشخص‌ فیلم سازی شان اعتماد ندارند که فکر می‌کنند با لو رفتن یکی دو موقعیت ابتدایی و خط روایی اصلی دست ‌های شان برای تماشاگران رو می شود و دیگر چیزی در چنته‌ ندارند تا با بهره گرفتن از آن باری فیلم شان جذابیت بتراشند.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از مجله فیلم؛  آن‌ها که دستی هر چند کوچک بر آتش اینترنت دارند کاملا واقف هستند که گاهی حتی تا یک سال پیش از نمایش فیلم های خارجی، طرح داستانی کامل شان در سایت معتبر آی ام دی بی قرار می گیرد در آن سوی آب ها واقعا‌  دیگر دوران مخفی نگه داشتن افراطی خلاصه قصه فیلم ها گذشته و همه به این موضوع اشراف پیدا کرده‌اند که خط روایی و پیر‌نگ کم ترین اهمیت را در کیفیت نهایی فیلم ها دارد .

آن چه به محصول نهایی هویت، تشخص و ماندگاری می‌بخشد جنس و نوع میز‌انسن، لحن و ظرافت‌های بصری‌ای است که کارگردان ممکن است با استفاده از آن ها قصه‌اش را روایت کند و به پیش ببرد اما متاسفانه در کشور ما هنوز به خلاصه قصه اولیه  به چشم دشمنی منفور نگاه می‌شود طوری که انگار با هر کلمه بیش تر قطره زهری‌ در جان فیلم در حال ساخت شان چکانده‌ می شود.

 اگر این تفاوت های چشم گیر را کنار هم بگذاریم فقط می توانیم به یک نتیجه برسیم ،متاسفانه فیلم سازان ما به حد کافی به خودشان و تشخص‌ فیلم سازی شان اعتماد ندارند که فکر می‌کنند با لو رفتن یکی دو موقعیت ابتدایی و خط روایی اصلی  دست ‌های شان برای تماشاگران رو می شود و دیگر چیزی در چنته‌ ندارند تا با بهره گرفتن از آن باری فیلم شان جذابیت بتراشند.
 
این خلاصه قصه فرضی را که نمونه‌های فراوانش را می‌توانید در بخش رویداد‌ها هر شماره مجله ببینید در نظر بگرید: گروهی متشکل از چندین خانواده متعلق به طبقه متوسط برای تفریحی چند روزه به ویلایی ساحلی در شمال کشور می‌روند اما اتفاق‌های غیر مترقبه‌ای در انتظارشان است این خلاصه قصه معیوب و بی‌فایده هم می‌تواند متعلق به درباره الی... باشد و هم چه خوبه که برگشتی فاصله نجومی قابلیت‌های دراماتیک، لحن، فضا سازی و کیفیت دو فیلم آن قدر هست که نیاز به دلیل تراشی بیش تر در این زمینه را از بین می برد البته نمونه‌هایی هم چون فیلمی درباره پول در مورد پذیرایی ساده نیز وجود دارد  که حداقل می‌شود با توجه و تکیه بر کلیت و لحن هنجار‌ گریز و خارج از عرف خود فیلم،تا حدودی توجهش کرد .

اما سینا برای قبولی در کنکور فقط چند ماه فرصت دارد یا تصویری از یک نسل با کوله باری از غربت در دیاری آشنا را کجای دل مان بگذاریم؟ اگر فیلم سازان ما واقعا ‌تا این حد افراطی از افشا شدن خطوط روایی اولیه فیلم شان می‌ترسند بهتر است کلا قید خلاصه قصه نوشتن را بزنند و یا جمله‌های ابتر و کلی گویانه و بی سرو تهی که به عنوان خلاصه قصه به رسانه های مختلف می دهند وقت خودشان و تماشاگران  بالقوه شان را تلف نکنند .

انتهای پیام/
برچسب ها: قصه ، روایت ، موقعیت ، نمونه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار