مصاحبه سایت اختصاصی جام جهانی با سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران؛

بچیروویچ: دفاع تیم ملی باید تا 50 درصد بهتر عمل کند/ ارسلان در جام جهانی بازی می‌کند

سرمربی تیم ملی بسکتبال در گفتگو با سایت اختصاصی بازیهای جام جهانی از برنامه‌ها و شرایط تیم در فاصله هفت ماه تا جام جهانی اسپانیا توضیح داد.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، سایت اختصاصی جام جهانی 2014 بسکتبال در مصاحبه‌ای مفصل با مهمد بچیروویچ سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران به بررسی وضعیت و برنامه‌های تیم ایران برای شرکت در جام جهانی پرداخت.

در این گزارش آمده است، ایران چندین ماه بعد از سومین قهرمانی در چهار دوره گذشته جام ملتهای آسیا، از رقابت با تیم‌های منطقه خود به رقابت با تیم‌هایی از تمام جهان می‌رود و این بیشتر از همه سرمربی‌ تیم را هیجان‌زده می‌کند.

بچیروویچ با اشاره به تفاوت سبک بسکتبال اروپایی با سبک تیم‌های آسیایی، آفریقایی، جنوب آمریکا و آمریکا با تمام ستاره‌های NBA، می‌گوید: جام جهانی جایی است که سبک‌های مختلف بسکتبال کنار هم قرار می‌گیرند.

*ایران به دنبال یک قدم فراتر

ایران به دنبال یک قدم فراتر از جام جهانی 2010 ترکیه است که در مرحله مقدماتی آن چهار شکست از جمله باخت مقابل اسلوونی با مربیگری بچیروویچ را تجربه کرد.

تیم ایران تابستان امسال در گرانادا با تیم‌های اسپانیا، فرانسه، صربستان، برزیل و مصر روبه‌رو می‌شود.

بچیروویچ تاکید می‌کند: 24 تیم برتر جهان به جام جهانی رسیده‌اند، اما وقتی تورنمنت آغاز می‌شود باید بازی به بازی پیش رفت درست مانند جام ملت های اروپا یا بازیهای یورو لیگ، با این تفاوت که در جام جهانی بازیها به صورت روزانه برگزار می‌شوند و مهمترین موضوع این است که بعد از هر شکست یا حتی برد تیم را برای بازی بعدی آماده کنید.

*دفاع بهتر، کلید موفقیت

سرمربی تیم ملی ایران با اشاره به ناکامی دو سال قبل ایران توضیح می‌دهد: ما چیزهای زیادی را از آن زمان تغییر داده‌ایم، بیشتر از همه ذهنیت بازیکنان را تغییر دادیم و حالا تیم اعتماد به نفس بیشتری دارد، البته وضعیت تیم قبلا هم خوب بود اما از بازی مقابل تیم‌های بزرگ می‌ترسید.

البته هنوز هم باید دید که ایران چطور مقابل تیم‌های واقعا قدرتمند در بازیهای جهانی عرض اندام می‌کند. تیم اسپانیا در رنکینگ فعلی فدراسیون جهانی دوم است تیم فرانسه هشتم، برزیل دهم، صربستان یازدهم و ایران بیستم هستند.

بچیروویچ می‌گوید: باید برای جام جهانی بازیکنان را متقاعد کنم که می‌توانند مقابل فرانسه صربستان، اسپانیا و تیم‌های دیگر بازی کنند به بازیکنان می‌گویم که تنها به آن شکلی را می‌دانید، بازی کنید. این تنها بسکتبال است و ما از نظر تاکتیکی، فیزیکی و سایز همه چیز داریم.

ایران از زمان آمدن بچیروپیچ تغییرات زیادی در دفاع داشته اما باز هم سرمربی اسلوونیایی انتظار پیشرفت بیشتری در این زمینه دارد و می‌گوید: ما در آسیا هم نشان دادیم که می‌توان بازی‌ها را با دفاع خوب به راحتی برد بازیکنان قبلاً به صورت تک به تک دفاع می‌کردند اما حالا بیشتر شبیه تیم هستند. به آن‌ها یاد داده‌ام که دفاع تنها به یک یا دو بازیکن محدود نمی‌شود و به 5 بازیکن وابسته است. باید درجام‌جهانی بین 20 تا 50 درصد از نظر دفاعی بهتر عمل کنیم تا به اهدافمان برسیم.

هدف اولیه این است که ایران حداقل 2 برد در مرحله مقدماتی به دست بیاورد تا از گروه خود صعود کند.

تیم ایران در سال 2010 تنها تونس را برده بود.

* ارسلان در جام‌جهانی شرکت می‌کند

ارسلان کاظمی بعد از دوران بازی در لیگ NCAA  که با یک فصل خوب درتیم اورگان تمام شد، مدتی در تمرینات تیم‌های NBA  شرکت داشت و بعد به ایران آمد تا در کشور خود بازی کند آرزوهای ارسلان برای بازی در بهترین لیگ جهان هنوز هم از بین نرفته است.

بچیروویچ درمورد فوروارد تیم ملی توضیح می‌دهد: ارسلان قطعاً به دنبال بازگشت به لیگ NBA است و با این وجود در جام‌جهانی هم با ما خواهد بود. ارسلان دوست دارد که با ما در سطوح بالا کارکند. 

علاوه برارسلان، بازیکنان با تجربه‌تری که در چند سال گذشته هم با تیم ملی بودند از جمله حامد حدادی ارزشمندترین بازیکن آسیا در سال 2013 هم در جام‌جهانی حاضر خواهند بود.

سرمربی تیم ملی تشریح می‌کند: این بازیکنان می‌خواهند بهترین عملکرد خود را در اسپانیا نمایش دهند چون شاید بازی‌های اسپانیا آخرین حضور آن‌ها در این سطح باشد.

تصور ایران بدون بازیکنانی مثل حدادی و نیکخواه بهرامی دشوار است، به خصوص که این بازیکنان برای مدت بسیار طولانی همراه تیم بوده‌اند اما تغییرات بالاخره از راه می‌رسند و بچیروویچ اعتقاد دارد که این جریان نباید چندان هواداران را نگران کند و ادامه می‌دهد: بازیکنان بسیار خوبی در راه هستند. من بازیکنان جوان را هم برای المپیک 2016 آماده می‌کنم و این هم یکی از اهدافم است.

انتهای پیام/

برچسب ها: سرمربی ، بسکتبال ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار