معاون امور پژوهشی مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت امور خارجه گفت: محصولات سنتی کاشان مانند گلاب و فرش از کعبه و مساجد جهان اسلام تا زندگی عادی مردم کاربرد دارد.

 

مرتضی دامن پاک جامی معاون امور پژوهشی مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت خارجه در حاشیه مراسم گشایش نمایشگاه هفته فرهنگی کاشان در موسسه فرهنگی اکو (دوم تا هشتم اسفند) در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان،گفت: کاشان یکی از این شهرها منطقه اکو با نمادهایی دارای سابقه چند هزار ساله و گویای قدمت فرهنگ و تمدن و هنر این منطقه است که آثار متعدد هنرمندان آن در موزه های معروف جهان می درخشد.

وی با اشاره به تمدن 7 هزار ساله کاشان به عنوان مهمترین مرکز فرهنگی ایران باستان افزود: بیشتر تاریخ نویسان و جهانگردان که از این شهر بازدید کردند از آن به عنوان دروازه تمدن جهانی نام برده اند.

به گفته وی، اهمیت کاشان از لحاظ تاریخ و تمدن و ویژگی های اقلیمی و فرهنگی و تأثیر این شهر در پاره ای از رویدادهای بزرگ اجتماعی و سیاسی در دوران های مختلف انکارناپذیر است.

این پژوهشگر و كارشناس وزارت امور خارجه با تاکید بر ظهور و پرورش صدها شخصیت علمی و ادبی در خطه هنرخیز کاشان گفت: شناخت بیشتر این منطقه ضروری است.

دامن پاک جامی حفظ و گسترش میراث ماندگار و ارزشمند گذشتگان در کاشان توسط مردم سخت کوش و با فرهنگ این شهر را تاکید کرد و گفت: این شهرستان می تواند نقش فرهنگ سازی را در تاریخ حال و آینده سرزمین کهن ایران ایفا کند.

وی رویدادهایی نظیر هفته فرهنگی کاشان به همت شهرداری این شهر با مشارکت و همکاری متقابل شهرداری های سایر شهرهای منطقه اکو تداوم یابد و به فرصتی برای همدلی و آشنایی ملل اکو با یکدیگر و تعمیق پیوندهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تبدیل شود.

به گفته وی، نام بسیاری از شهرهای منطقه اکو یادآور تاریخ باشکوه و عظمت باستانی این شهرها در جهان است که معرفی و بازشناسایی زیست فرهنگی و هنری مردمان این شهرهای تاریخی رسالت موسسه فرهنگی اکو است.

معاون امور پژوهشی مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت امور خارجه معرفی فرهنگ و تمدن غنی منطقه اکو را عامل افزایش تحکیم و پیوندهای تاریخی و فرهنگی کشورهای عضو برشمرد.

گشایش نمایشگاه هفته فرهنگی کاشان اکو با حضور رئیس موسسه فرهنگی اکو ، مرتضی دامن پاک معاون امور پژوهشی مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی، محمدرضا سعیدآبادی دبیر کمیسیون ملی یونسکو ، رحیم پور معاون وزیر امور خارجه ، دکتر منصوری معاون سازمان اسناد انقلاب اسلامی، عباسعلی منصوری نماینده مردم کاشان و کارکنان شهرداری این شهرستان طی مراسمی برگزار شد.

این نمایشگاه تا هشتم اسفند در محل مرکز فرهنگی اکو در تهران دایر است./س


 

برچسب ها: اصفهان ، هفته ، فرهنگی ، کاشان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.