روایتگری از شیرین‌ترین واقعه‌ای که در سال 92 رخ داد

انتخابات ریاست جمهوری؛ مصداق بارز و برجسته خلق حماسه سیاسی

در زمینه‌ امور سیاسی، کار بزرگ سال ۹۲، انتخابات ریاست جمهوری بود که در واقع مقدرات اجرائی و سیاسی و به یک معنا مقدرات عمومی کشور را برای چهار سال آینده برنامه‌ریزی کرد.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران،‌ یکی از ابتکارات اثر بخش و در عین حال ارزشمند مقام معظم رهبری، تعیین یک نام یا شعار برای هر سال و پیگیری آن شعار و ارائه جمع بندی از آن در پیام نوروزی و سخنرانی آغازین خود در ابتدای هر سال است. 



سخنرانی در روزهای اول سال شمسی رهبر معظم انقلاب که معمولا در کنار بارگاه علی بن موسی الرضا(علیه السلام) و در بین زائران و مجاوران آن حضرت که از همه اقشار و گروه های مردم ازسراسر کشور هستند، ایراد می‌شود فرصتی برای تحلیل و تبیین شعارسال و بیان چرائی و چیستی آن توسط معظم له است.
 
البته این ابتکار، حکمت‌ها و آثار فراوانی داشته وضمن آنکه نوعی هدف گذاری است، عامل نشاط، حرکت، همدلی و همسویی، وحدت نظر و کلمه، انسجام ملی، هشدار نسبت به خطرات و تهدیدات پیش رو و آماده سازی نظام ومردم برای مقابله با دشمنان است که بر اساس نیازهای اساسی و کلان جامعه و همچنین متناسب با شرایط واقتضائات سال پیش رو و مشتمل بر دغدغه ها و اولویت اصلی نظام اسلامی است.
 
مجموعه تلاش دستگاه‌های فرهنگی و توجه مسئولین نظام از یک سو و وجود زمینه فرهنگی پذیرش نام برای هر سال در فرهنگ عمومی ایرانیان و از همه مهم تر تلقی هدایت گرانه داشتن از فرمایشات رهبر معظّم انقلاب از سوی دیگر، اثرگذاری شعارهای سالانه را فزونی بخشیده و تجربه پیامدهای مثبت مترتب بر آنها در طول سال های گذشته، فرهنگ جدید انتظار شعار سال را در کشورمان نهادینه نموده است به گونه‌ای که در مردم ومسئولین تعیین نام و شعار سال را در پیام نوروزی ایشان به صورت یک توقع و انتظار شکل گرفته و هر ساله گفتمان ویژه ای را در کشور چه در بین نخبگان وچه در بین توده های مردم سامان می‌دهد.



حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۲، با اشاره به حرکت رو به جلوی ملت ایران در سال گذشته بویژه در مواجهه ی اقتصادی و سیاسی با جهان استکبار، چشم انداز سال ۹۲ را امیدوارانه و همراه با پیشرفت و تحرک و ورزیدگی و حضور جهادی ملت ایران در عرصه های سیاسی و اقتصادی دانستند و تاکید کردند: با این نگاه، سال ۹۲ را "سال حماسه ی سیاسی و حماسه ی اقتصادی" نامگذاری می کنیم.  (متن کامل خبر اینجا)

ایشان اظهار داشتند: در زمینه‌ی امور سیاسی، كار بزرگ سال ۹۲، انتخابات ریاست جمهوری است؛ كه در واقع مقدرات اجرائی و سیاسی، و  به یک معنا مقدرات عمومی كشور را برای چهار سال آینده برنامه‌ریزی میكند. ان‌شاءالله  مردم با حضور خودشان در این میدان هم خواهند توانست آینده‌ی نیكی را برای كشور و برای خودشان رقم بزنند. البته لازم است هم در زمینه‌ی اقتصاد، هم در زمینه‌ی سیاست، حضور مردم حضور جهادی باشد. با حماسه و با شور باید  وارد شد، با همت بلند و نگاه امیدوارانه باید وارد شد، با دل پر امید و پر نشاط باید وارد میدانها شد و با حماسه‌آفرینی باید  به اهداف خود رسید. (متن کامل خبر اینجا)
 
لذا بر این اساس آنچه که ما در سال ۹۲ پیشِ‌ رو داشتیم، عمدتاً در دو عرصه‌ مهم اقتصاد و سیاست بود. در عرصه‌ اقتصاد، توجه به تولید ملی در راستای شعار سال 1391 که البته کارهائی هم انجام گرفت؛ اما ترویج تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه‌ ایرانی، یک مسئله‌ بلند‌مدت بود که در یک سال به سرانجام نمی رسید. خوشبختانه در نیمه‌ی دوم سال ۹۱ سیاست های تولید ملی تصویب شد و ابلاغ شد ــ یعنی در واقع این کار ریل‌گذاری شد ــ که بر اساس آن، مجلس و دولت بتوانند با برنامه ریزی دقیق حرکت خوبی را آغاز کنند و ان‌شاءالله با همت بلند و با پشتکار پیش روند.



نامگذاری سال های مختلف از سوی مقام معظم رهبری چراغ راهی برای ساماندهی امور بوده و چشم اندازی یک ساله برای حرکت در مسیر تعالی و پیشرفت ایران اسلامی در برابر ملت و دولت ایران نمایان می‌كند.
 
در زمینه‌ امور سیاسی، کار بزرگ سال ۹۲، انتخابات ریاست جمهوری بود که در واقع مقدرات اجرائی و سیاسی و به یک معنا مقدرات عمومی کشور را برای چهار سال آینده برنامه‌ریزی کرد و مردم همیشه در صحنه با حضور در میدان آینده‌ کشور را رقم زدند که البته مردم این سرزمین با حماسه و با شور، همت بلند و نگاه امیدوارانه وارد شده و با دل پر امید و پر نشاط حماسه‌آفرینی چشم دشمنان را همیشه کور کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) بر اهمیت انتخابات ریاست جمهوری تاکید کردند و اصل مطلب را حماسه سیاسی دانستند که نفشه دشمنان ایران اسلامی را همچون گذشته نقش بر آب خواهد کرد.

خرداد ماه سال 1392 مردم ایران برای شرکت در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پای صندوق‌های رای رفتند.



به بیانی دیگر می‌توان گفت انتخابات ریاست جمهوری 92 مهمترین و به روایتی دیگر شیرین ترین واقعه بود که در سال۹۲ رخ داد. این انتخابات به واسطه حضور گسترده و حداکثری مردم شیرینی دلچسبی را به کام تمام ملت ایران بر جای گذاشت. نکته مهم در این انتخابات، فضای باز سیاسی همراه با آرامش و امنیت موجود بود. حضور همه جریان‌ها و سلیقه‌های سیاسی معتقد به نظام اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری از جمله نکات مهمی بود که رهبری معظم انقلاب نیز در فرمایشات خود بدان تاکید کردند.  
 
انتخابات ریاست جمهوری ۲۴ خرداد ماه، به دور از فضای تلخی که پس از انتخابات 88 رقم خورد پیش رفت و در نهایت پس از انتخاب رییس جمهور منتخب "حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی" شادی این حضور و خلق حماسه سیاسی را به حضور مثبت مردم در خیابان‌ها کشاند.  
 
خلق حماسه سیاسی بسیاری از معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی که دشمنان همیشه قسم خورده علیه جمهوری اسلامی ایران را بر هم زد و امید بیشتری را نسبت به روند رو به جلوی نظام اسلامی آفرید.
 
و البته ذکر این نکته ضروری است که تحقق حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی، هم گام با هم توانست مشکلات به وجود آمده را برطرف سازد و توان ایران اسلامی را برای مقابله با هرگونه توطئه و کارشکنی در داخل و خارج بالا ببرد و در نهایت جمهوری اسلامی ایران با دسیسه‌های سیاسی و اقتصادی مواجه شده مقابله و ایستادگی کرد که به جرئت می‌توان گفت نامگذاری بصیرتمندانه مقام معظم رهبری در شعار سال 92 مبنی بر" حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی" مهمترین راهبرد نظام جهت پیشرفت بیشتر و حفظ دستاوردهای انقلاب بود.

گزارش: نیره ساری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار