بر اساس آمار گمرک؛

"واردات" اسباب بازي کاهش يافت

واردات اسباب بازي در 10 ماهه سال جاري از نظر وزني 38.24 درصد و از نظر ارزشي 43.60 درصد کاهش يافت.

به گزارش خبرنگاراقتصادي باشگاه خبرنگاران،اسباب بازی جزء یکی از مواردی است که واردات آن علاوه بر مجوز کانون پرورش فکری کودک و نوجوان نیاز به مجوز اداره استاندارد دارد.

هم‌اكنون عمده نياز بازار كشور به اسباب‌بازي از طريق واردات تامين مي‌شود و معدود واحدهاي توليدي كشور نيز توانايي تامين نياز بازار كشور را ندارند.

چندي پيش گمرک با هدف تسهيل امور و روان‌سازي تشريفات گمركي لغو گمركات اختصاصي براي ترخيص كالاهاي اسباب‌بازي، چيني‌آلات، چسب و لاستيك را به گمركات سراسر كشور اعلام كرد.

گمرک علت اين امررا بروز مشكلات فراوان براي صاحبان كالا جهت ترانزيت از ساير گمرکات به گمرکات اختصاصي ترخيص و در نتيجه کندي تشريفات گمرکي اعلام کرده است.

اين در حاليستکه در دي ماه سال جاري هزارو 130 تن اسباب بازي و اجزا و قطعات آن به ارزش سه ميليون و 457 هزارو 4 دلار به کشور وارد شد که اين ميزان واردات از نظر وزني 7.77 درصد و از نظر ارزشي 1.22 درصد کاهش را نشان ميدهد.

همچنين در 10 ماهه سال جاري 12 هزار تن اسباب بازي به ارزش 32 ميليون و 735 هزارو 11 دلار به کشور وارد شد که اين ميزان واردات از نظر وزني 38.24 درصد و از نظر ارزشي 43.60 درصد کاهش را نشان ميدهد.

کشور هايي چون چين،اسپانيا،امارات متحده عربي،بل‍ژيک،تايلند،تايوان،ترکيه، روماني،فرانسه و فيليپين از کشور هاي وارد کننده اسباب باز ي به کشور هستند اما بيشترين ميزان واردات از چين انجام مي شود.

بر اساس اين گزارش برخي وارد کنندگان اسباب بازي دليل کاهش واردات اسباب بازي را افزايش نرخ دلار مي دانند و نه جايگزين شدن توليدات داخلي به جاي آن.

اسباب بازي و وسايل سرگرمي چنان تاثير مهمي روي ذهن و رفتار کودکان و نوجوانان دارد که همواره از سوي مسئولان بر بومي سازي وتوليد داخلي اين وسايل سرگرمي تاکيد شده است هرچند که توليد اسباب بازي در کشور پاسخگوي تمام نياز هاي جامعه نيست و کشور ما ناچار به واردات آن است اما اين که با چه کيفيتي به کشور وارد شود امري است که بايد مورد توجه قرار گيرد.

انتهاي پيام/
 

برچسب ها: واردات ، اسباب بازی ، گمرک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار