واشنگتن پست: قدرت آمريکا کاهش يافته است

روزنامه "واشنگتن پست" با تشبيه اوضاع کنونی جهان به دوران پيش از آغاز جنگ جهانی اول نوشت ،کاهش قدرت آمريکا چيزی است که عملا اتفاق افتاده و قابل انکار نيست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای با عنوان "سوزان رایس و کاهش قدرت آمریکا" به قلم "ریچارد کوهن" به نقل از واشنگتن پست نوشت "سوزان رایس" باید از ظاهرشدن در رسانه های خودداری کند زیرا آخرین باری که وی جلوی دوربین رسانه ها ظاهر شد دست به تحریف درباره علل و عوامل مرگ چهار آمریکایی در بنغازی لیبی زد. اما وی روز یکشنبه گذشته که در مقابل رسانه ها ظاهر شد تلاش کرد ذهن منتقدان سیاست های دولت آمریکا در قبال سوریه را منحرف کند.

دفعه قبل این تحریف کردن عمدی نبود اما این بار این گونه نیست. گرچه نظر من آن است که ایشان درباره آنچه سخن می گفت اطلاعات کافی نداشت.

"رایس" در برنامه تلویزیونی خسته کننده که "دیوید گریگوری" مجری آن بود درباره سوریه گفت. وی این جنگ را "وحشتناک" توصیف کرد واقعا هم همین گونه است، همان طور که وی گفت این جنگ "گسترش یافته و به کشورهای همسایه هم کشیده شده است" و این چیزی است در عمل رخ داده است.

"رایس" افزود: "تلاش برای پایان دادن به این جنگ کاملا به نفع آمریکا است. بله... بله، واقعا. 

سپس در ادامه گفت: "اما اگر جایگزین در اینجا مداخله آمریکا با توجه به حضور نیروهاش در محل، آن گونه که برخی ها می گویند، باشد به نظر من ارزیابی آمریکا و رئیس جمهور آن است که این گزینه به نفع آمریکا نیست.
"
 اما گریگوری، با توجه به احتیاط و نگرانی همیشگی سنجاب گونه اش، از "رایس" که با دقت از حضور نیروهای آمریکا در محل دفاع می کرد، چیزی نپرسید. و از وی نخواست که نام تنها یکی از برجسته ترین منتقدان را بگوید یا از و بپرسد که چرا این "جایگزین" است در حالی جایگزین های مختلف دیگری وجود دارد، بلکه وی برنامه را ادامه داد و بینندگان بی اطلاع از این واقعیت را همچنان در ابهام در مقابل تلویزیون باقی گذشت و به "رایس" که مشاور امنیت ملی رئیس جمهور است اجازه داد به راحتی از این مسئله عبور کند و خود را نجات دهد.
اما وی ذهنیت دولت ـ مبتنی بر: "یا همه یا هیچ " را تبیین کرد که در عمل به معنی هیچ است.

"رایس" گزارشی سازگار با عملکرد دولتی که بیش از اجرای این سیاست از آن حرف می زند، ارائه کرد. اما این گزارش مستقیما به مشکلی دیگر از مشکلات سیاست خارجی واشنگتن و جهان یعنی اوکراین مربوط بود.

طبیعتا انقلاب این کشور مورد بحث قرار گرفت و "رایس" با هشدار به روسیه درخصوص توسل به خشونت گفت این اقدام "اشتباهی بزرگ" خواهد بود. وی اعلام کرد آمریکا از مردم اوکراین حمایت می کند. اندکی کلی گویی ولی عاقلانه بود و در شرایط کنونی هدف خود را تامین خواهد کرد. اما ممکن است اوضاع به سرعت از کنترل خارج شود .

اوکراین چالشی دشوار است اما تنها این کشور چنین وضعی ندارد.  این جمهوری در واقع یک نقطه دیگر در جهان است که تلاش جدایی طلبانه در آن موجب ایجاد ناآرامی شده است. 

اسکاتلند هم در ماه سپتامبر آینده همه پرسی درباره جدا شدن از پادشاهی انگلیس برگزار خواهد کرد در حالی که اسکاتلند مستقل هیچ تهدیدی علیه هیچکس جز خود اسکاتلندی ها نیست، ولی به هر حال استقلال طلبی بخشی از خواست و گرایش آنها است.

منطقه "کاتالونیا" هم در اسپانیا راحت نیست.

در بلژیک هم برای همیشه شکاف و اختلاف وجود دارد.

در ایتالیا، اتحادیه شمال نمی خواهد همکاری با جنوب داشته باشد.
و یوگسلاوی که یک ملت یکپارچه بود اکنون به هفت ملت تقسیم شده و چکسلواکی نیز به دو جمهوری تقسیم شده است.

جهانی که هرج و مرج در آن در حال افزایش است دنبال دلیل می گردد. ولی آمریکا نه تنها از ایفای نقش "پلیس" بلکه حتی از ایفای نقش "ناظر سالن" هم خودداری می کند. گزینه کاملا تحریف شده ای که "رایس" درباره سوریه ترسیم کرد "آمریکا هیچ کاری نمی کند زیرا نمی تواند کاری بکند" همه جهانیان آن را ملاحظه می کنند. "اوباما" در خصوص عواقب عبور از خط قرمز در اوکراین هشدار داد. اکنون این خط دیگر است. آیا این خط قرمز است؟

از بعد اقتصادی کشورهای جهان به یکدیگر نزدیک می شوند اما در عین حال جهان و امپراطوری ها در حال متلاشی و تجزیه شدن هستند. باور بکنید یا نکنید اوضاع پیش از جنگ جهانی اول هم همین گونه بود. چهار امپراطوری ـ روسیه، آلمان، اتریش ـ مجارستان و کشور عثمانی ـ فروپاشیدند و جنگ به سوی آرماگدونی پیش رفت که به خودکشی هیتلر ختم شد در حالی که هواپیمای انولاگی با بمب هسته ای هیروشیما را به آتش کشید.

من در شرایط کنونی وقوع چنین وضعی را پیش بینی نمی کنم، ولی کاهش قدرت آمریکا چیزی است که از قبل آن را ملاحظه کرده ایم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار