افزایش قیمت شیر با توجه به قدرت خرید مردم توجیه اقتصادی ندارد

افزایش نرخ "شیر" خام مستلزم بالا رفتن قیمت فرآورده‌های لبنی در سال93 است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد باشگاه خبرنگاران، عبدالامین باروتکوب  مدیرعامل صنایع شیر ایران(پگاه) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه صنعت شیر کشور پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها با چاش‌ها و مشکلات عدیده‌ای دست به گریبان بوده گفت: بارزترین مشکل سال‌های اخیر صنعت تولید فرآورده‌های لبنی، افزایش قیمت تمام شده شیر خام و به تبع آن فرآورده‌های شیریست.

وی افزود: از دیماه 89 تا تیرماه سال 90 بنابر آخرین آمارها و به دلیل افزایش هزینه‌های تولید و نیز عدم صدور مجوز برای افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی، صنعت تولید فرآورده‌های لبنی 530میلیارد تومان متضرر شده است.

وی با اشاره به اینکه میانگین نرخ شیرخام قبل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها 420الی430تومان بوده اظهار داشت: پس از اجرای فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها میانگین قیمت شیرخام 3برابر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: قبل از اجرای سیاست هدفمندی یارانه‌ها 2میلیون تن از شیر کشور به شیر یارانه‌ای تبدیل می‌شد که پس از اجرای هدفمندی برای این میزان هیچ برنامه‌ریزی وجود نداشت.

باروتکوب گفت: صنایع شیر ایران پیشنهاد داده بود که این 2میلیون تن به شیرخشک تبدیل شود و در نهایت صادر گردد ولی تاکنون هیچ تمهیدی از سوی دولت برای تبدیل این میزان شیر به شیرخشک صورت نگرفته است.

مدیرعامل صنایع شیر ایران با اشاره به اینکه پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها سیاست ما همکاری مستمر با دولت بود اظهار داشت: در این زمینه همکاری خود را با دولت ادامه می‌دهیم تا بتوانیم قیمت فرآورده‌های لبنی را ثابت نگه‌داریم.

باروتکوب در پاسخ به این پرسش که برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که قرار شده پنیر از سبد رایگان کالا حذف شود گفت: این شایعات را رد می‌کنم و نیز براساس آخرین اعلام آمادگی صنایع شیر ایران در صورت موافقت دولت این شرکت توانایی تأمین شیر و ماست سبد رایگان کالا را دارد.

باروتکوب با تأکید بر اینکه با توجه به رکود تورمی حاکم بر اقتصاد کشور و نیز کاهش قدرت خرید مردم افزایش قیمت فرآورده‌های شیری به هیچ وجه توجیه ندارد اظهار داشت: در صورت افزایش نرخ فرآورده‌های شیری ممکن است مجموعه صنعت تولید محصولات لبنی به سمت بی‌ثباتی و تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی سوق داده شود.

مدیرعامل صنایع شیر ایران با اشاره به اینکه هلدینگ خانواده بزرگ صنایع شیر مجموعه‌ای به هم پیوسته از 17شرکت تولیدی و 3شرکت کشت و صنعت و یک شرکت بازرگانی و ... است ادامه داد: در صورت تخصیص نیافتن اعتبار برای حمایت از دامداری‌ها و نیز صنعت تولید فرآورده‌های لبنی چنانچه نرخ شیر خام به هزار و 300تومان افزایش یابد صنایع شیر ایران امکان خرید شیر خام با نرخ افزایش یافته را ندارد.
وی تأکید کرد: افزایش نرخ شیرخام در سال 93 مستلزم بالا رفتن قیمت فرآورده‌های لبنی در کشور است.

باروتکوب با اشاره به فعالیت‌های گسترده با هدف افزایش سرانه مصرف شیر اظهار داشت: مهمترین برنامه‌های اجرا شده صنایع شیر اجرای زنگ شیر در مدارس برای 204هزار و 805دانش‌آموز در 576مدرسه کشور بوده است.

وی ادامه داد: همچنین افزایش تولید با هدف افزایش بهره‌وری سرمایه‌گذاریهای انجام شده و ترغیب دامداران به تولید شیرخام بیشتر از دیگر فعالیت‌های صنایع شیر برای تولید و مصرف بالاتر شیر در کشور است.

باروتکوب با اشاره به میزان دریافت شیرخام صنایع شیر گفت: در 11ماهه سال 92 یک میلیون و 50هزار تن شیر خام از دامداری‌های طرف قرارداد صنایع شیر ایران دریافت شده این این رقم نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 7درصد افزایش یافته است.

وی درخصوص صادرات محصولات لبنی صنایع شیر ایران نیز گفت: در طی 14سال گذشته مجموع صادرات صنایع شیر ایران نزدیک به 400میلیون دلار بوده که 50درصد آن در سه سال اخیر و در زمانی روی داده است که کشورمان در اوج تحریم‌های ظالمانه بوده است.

مدیرعامل صنایع شیر ایران با بیان اینکه در سال جاری تاکنون 54هزار تن محصول به 19کشور دنیا صادر شده اظهار داشت: نکته حائز اهمیت در صادرات فرآورده‌های لبنی صنایع شیر تراز مثبت 82درصدی صادرات نسبت به واردات بوده است.

وی ادامه داد: با اوج گرفتن صادرات محصولات لبنی تاکنون بیش از 9هزار فرصت شغلی مستقیم پایدار و جدید در کشور ایجاد شده است.

باروتکوب با تأکید بر اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مشترک صنایع شیر ایران با دانشگاه‌ها اظهار داشت: با اجرای 70پروژه تحقیقاتی مشترک با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور بیش از 200نوع محصول جدید فرموله، طراحی و به تولید انبوه رسیده است.

مدیرعامل صنایع شیر ایران با بیان اینکه صنعت شیر کشور به دلیل وابستگی به تجهیزات و برخی از اقلام بسته‌بندی به واردات در طی سال‌های گذشته با مشکلات مهمی روبرو بوده گفت: به منظور خودکفایی هرچه بیشتر دراین حوزه و نیز قطع وابستگی صنایع شیر ایران با استفاده از توانمندی متخصصان فنی خویش تاکنون مشخصات فنی بیش از 800قطعه مورد نیاز در تأمین قطعات فنی مورد توجه قرار گرفته و همچنین بیش از 1198 قطعه از طریق تولید وانجام پروژه‌های تحقیقاتی در کشور ساخته شده و ساخت این قطعات موجب صرفه‌جویی  5میلیارد ریالی در صنایع شیر ایران شده است.

مدیرعامل صنایع شیر ایران با تأکید بر تنظیم رابطه شفاف و قوی با دامداران کشور نیز گفت: در سال جاری یکصد میلیارد تومان نهاده‌های دامی شامل: ذرت، جو، سویا و سبوس به دامداران طرف قرارداد صنایع شیر ایران داده شده است.

وی ادامه داد: همچنین کنستانتره به ارزش 20میلیارد تومان به دامداران طرف قرارداد صنایع شیر عرضه شده است.

باروتکوب با اشاره به اینکه صنایع شیر ایران به دنبال حذف 8درصد مالیات بر ارزش افزوده فرآورده‌های لبنی است اظهار داشت: سعی داریم با حذف مالیات بر ارزش افزوده قیمت‌های انواع محصولات لبنی در کشور را ثابت نگه ‌داریم.  

وی همچنین با بیان اینکه در سال 1360 میزان واردات محصولات لبنی به ایران 400میلیون دلار بوده اظهار داشت: خوشبختانه این رقم روند معکوس داشته و به 643 میلیون دلار صادرات فرآورده‌های لبنی تبدیل شده است.

مدیرعامل صنایع شیر ایران در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت شیر برای سال آینده افزایش خواهد داشت گفت: چنانچه اعتبار برای رایانه شیر پرداخت شود صنایع شیر ایران با تحمل افزایش هزینه دستمزدها در سال 93 توانایی ثابت نگه داشتن قیمت محصولات لبنی تولیدی خود را دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، سمیعی مدیرعامل کارخانه پگاه خراسان نیز در این نشست با اشاره به اینکه این کارخانه در سال 91 بالغ بر 5/6 میلیون دلار صادرات محصولات لبنی به کشورهای افغانستان، پاکستان، تاجیکستان و ترکمنستان را داشته اظهار داشت: در سال جاری و در ماه منتهی به بهمن‌ ماه میزان صادرات فرآورده‌های لبنی این واحد تولیدی به 8میلیون دلار افزایش یافته است.

وی ادامه داد: این واحد انواع پنیر، ماست، دوغ، شیر و شیرهای طعم‌دار و نیز محصولات پودری را به 4کشور یاد شده صادر می‌کند.
برچسب ها: افزایش ، قیمت ، شیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار