عامل اصلی آلودگی هوای تهران شناسایی شد؛

نصب فیلتر دوده بر روی خودروهای دیزلی اجباری می شود

قائم مقام معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از کشف عامل اصلی آلودگی هوای تهران خبر داد و گفت:‌ 2 هزار خودروی دیزلی سال آینده به فیلتر دوده مجهز می‌شود.

 حجت‌الله بهروز در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، مصوبه شورای شهر جهت نصب فیلترهای دوده در خودروها و برنامه‌های مقدماتی در این رابطه اظهار داشت:‌ بر اساس مصوبه ابلاغ شده شهرداری موظف به نصب 200 فیلتر دوده تا پایان ‌سال‌جاری خواهد بود.
 
وی از تشخیص سهم بیشترین آلاینده در روزهای ناپاک و نیز منابع ایجاد‌کننده آن به عنوان یکی از مهم‌ترین وظایف شهرداری در دو سال گذشته یاد کرد و افزود: بیشترین سهم آلاینده‌ها در تهران به ذرات زیر 2.5 میکرون تعلق داشته و حذف این ذرات میزان روزهای سالم را بیش از پیش خواهد کرد.
 
قائم مقام حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران سهم موتورهای دیزلی علی‌رغم تعداد محدود آنها را بیش از سایر منابع در ایجاد این ذرات عنوان کرد و ادامه داد: به کارگیری فیلترهای دوده همانند بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا سبب کاهش این آلاینده‌ها خواهد شد.
 
بهروز تصریح کرد: خاصیت عبور خروجی موتورهای دیزلی از خود و نیز حذف 99 درصد ذرات ریز 2.5 میکرون مهم‌ترین ویژگی فیلترهای دوده در جهت حذف آلاینده‌ها و کاهش آلودگی هوا است.
 
وی در  ادامه با تأکید بر اینکه اتخاذ این رویکرد نسخه پیچیدن شهرداری جهت شهروندان نیست افزود: جهت اثبات این امر به پیشنهاد شهرداری نصب فیلتر دوده از اتوبوس‌های شرکت واحد آغاز خواهد شد چرا که حجم ناوگان اتوبوسرانی محدودتر بوده و از سویی جابه‌جایی جمعیت کثیری از شهروندان از این طریق صورت می‌پذیرد.
 
قائم مقام حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه در سال آینده حداقل 200 اتوبوس شرکت واحد به فیلتر دوده مجهز می‌شود،‌ انتخاب این نوع فیلتر به جهت مشخصات فنی آن را پیچیده دانست و گفت: شهرداری هم‌اکنون در مرحله نهایی انتخاب بوده و پس از نهایی نمودن انتخاب، بخش دوم این پروژه به تجهیز کل ناوگان اتوبوسرانی اختصاص می یابد.

بهروز تصریح کرد:‌گام نهایی این طرح  اجبار تمامی دارندگان خودروهای دیزلی به نصب فیلتر دوده است.
 
وی با عنوان اینکه تجهیز خودروهای دیزلی به فیلتر دوده به عنوان استاندارد اجباری از سوی محیط زیست ابلاغ خواهد شد، خاطرنشان کرد: بر این اساس از سال آینده خودروهای دیزلی تنها با فیلتر دوده تولید خواهد شد و این عمل اقدام بزرگی به سمت آینده بدون آلودگی و از جمله برنامه‌هایی است که آلاینده‌های شهر را به شدت کاهش خواهد داد.
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار