اجلاس آیپک و تاثیر آن بر سیاستگذاری اوباما در قبال ایران؛

توافق هسته‌ای ایران، مهم‌ترین مبحث اجلاس آیپک

در شرایطی که اجلاس سالانه لابی رژیم صهیبونیستی در آمریکا موسوم به آیپک در ایالات متحده آغاز به کار می‌کند، بسیاری از کارشناسان موضوع ایران را برجسته‌ترین مسئله مورد بحث در این اجلاس ارزیابی می‌کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در گزارش خود در این زمینه آورده است: روز دوشنبه باراک اوباما در کاخ سفید میزبان بنیامین نتانیاهو خواهد بود و این در حالی است که یک موضوع اساسی و مهم در گفتگوی میان این دو خود را نشان می‌دهد. از یک سو باراک اوباکا در تلاش برای ایجاد توافق هسته‌ای با ایران است و از سوی دیگر نخست‌وزیر اسرائیل با این توافق مخالفت می‌کند.

اوباما هم‌اکنون بیش از هر زمان دیگری به هدف دولت خود برای دستیابی به این توافق با ایران نزدیک است. هم‌اکنون نیز با توجه به اینکه نتانیاهو و هزاران نفر از حامیان اسرائیل در آمریکا قرار است در اجلاس سالانه کمیته مسائل عمومی اسرائیل و آمریکا(آیپک) گرد هم آیند، چالش اصلی اوباما این خواهد بود که نشان دهد چگونه تلاش وی برای بهبود روابط با ایران به روابط دولت وی با اسرائیل آسیبی نخواهد زد.

اجلاس آیپک ویترین مواضع اسرائیل در قبال سیاست‌های آمریکا نسبت به دیگر متحدان ایالات متحده و میزان نفوذ آن در کنگره است. صدها نفر از نمایندگان آیپک با نمایندگان کنگره درباره سیاست‌های آمریکا در قبال ایران، مسئله صلح خاورمیانه و تاثیر جنگ سوریه بر اسرائیل لابی می‌کنند. تلاش نمایندگان دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران که البته کاخ سفید با آن مخالفت می‌کند، اما آیپک حامی سرسخت آن است، موضوع اصلی اجلاس آیپک در این هفته خواهد بود.

"جک لو"، وزیر خزانه‌داری و جان کری، وزیر خارجه آمریکا در این اجلاس سخنرانی خواهند کرد، اما اوباما برخلاف سال‌های قبل قصدی برای سخنرانی در این اجلاس ندارد. 

اما از سوی دیگر مسئله مذاکرات صلح خاورمیانه نیز یکی از مباحث اصلی این اجلاس خواهد بود. این در شرایطی است که جان کری تمام تلاش خود را برای کشاندن دو طرف به پای میز مذاکره انجام داده و البته آوریل را به عنوان ضرب‌الاجل دستیابی به توافق در این زمینه تعیین کرده است. اگرچه وی هفته گذشته اعلان کرد که ضرب‌الاجل مد نظرش دست‌نیافتنی است.

اکنون کری تلاش می‌کند هر دو طرف را وادار به توافق درباره چارچوب توافق نهایی در این زمینه کند. این در حالی است که همزمان با این تلاش‌ها محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز 17 مارس(26 اسفند) برای دیدار با باراک اوباما به واشنگتن سفر خواهد کرد.

در بخش پایانی این گزارش آمده است: با این وجود کارشناسان مسائل سیاسی این موضوع را در اجلاس آیپک یک موضوع حاشیه‌ای می‌دانند و متفق‌القول بر این باورند که مسئله برنامه هسته‌ای ایران مهم‌ترین مسئله مورد بحث در این اجلاس خواهد بود. اسرائیل مواضع سرسختانه‌ای علیه توافق هسته‌ای دارد و با توافق بر سر غنی‌سازی ایران در خاک خود به شدت مخالف است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار